Desi a devenit un subiect la fel de plictisitor ca disparitia Elodiei si a fost schimbata mai des decat antrenorii lui Dinamo si Rapid la un loc, se pare ca taxa auto de prima inmatriculare, aceasta Marie cu alta palarie a guvernului, a ajuns la o formula finala. Si nu, nu a fost inlocuita cu o taxa de mediu, platita anual, sau cu o taxa de poluare achitata la fiecare revizie tehnica a masinii.
in noua sa varianta, ce va intra in vigoare de la 1 iulie 2008, „taxa de poluare“ se va calcula tot in functie de dateletehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, dar va scadea o data cu valoarea autovehiculului, ajungand sa reprezinte in jur de 2-3% din valoarea acestuia.
In cazul masinilor noi, „pentru un Logan Euro 4 de 1.400 cmc se va plati o taxa de inmatriculare de 246 de euro, adica 3% din valoarea automobilului, iar pentru un VWPassat Euro 4 de 1.900 cmc se vor plati 570 de euro,adica 2%“, a spus ministrul Finantelor, Varujan Vosganian. In cazul inmatricularii masinilor second hand, pentru „o masina Renault Clio Euro 3 de cinci ani vechime se platea o taxa de 1.000 de euro, acum se platesc 600 de euro“, a explicat Vosganian. in schimb, cumparatorii de automobile Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana la 2.000 de centimetri cubi vor plati o taxa de doua ori mai mica decat prevede actuala formula de calcul.
Trebuie remarcat ca, in cazul masinilor Euro 4, initial a existat o ruptura in calcul fata de Euro 3, iar acum se va ajunge la o crestere a taxei. Pentru un Logan, de exemplu, se plateau 161 de euro, iar din iulie se vor plati 246 de euro, probabil aceasta fiind singura parte negativa pe care guvernantii nu au putut sa o evite in construirea noii variante a taxei. Pe de alta parte, daca cumparatorii traditionali ai
marcii au ajuns sa plateasca pe „masina de 5.000 de euro“ cu 50% mai mult, probabil vor putea "sa-si permita" si aceasta marire proportionala a taxei.
Daca va intrebati la ce vor fi folositi banii din taxa de poluare, aflati ca sunt destinati pentru „diferite programe si proiecte pentru protectia mediului“, precum stimularea innoirii parcului auto national, plantarea de copaci in localitati, inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care functioneaza cu energie solara, geotermala si eoliana, impadurirea terenurilor degradate sau defrisate si crearea pistelor pentru biciclisti. Nu stiu de ce, dar enumeratia de mai sus m-a dus cu gandul la discursurile blondelor participante la miss cand sunt intrebate ce vor face daca vor castiga. Mai lipseau salvarea balenelor si protejarea stratului de ozon si lista era completa.
Exista insa si o veste buna, motiv pentru care am lasat-o la sfarsit ca sa putem incheia intr-un ton optimist. Ei bine da, romanii care au platit o taxa de inmatriculare mai mare decat nivelul acesteia calculat dupa noua formula isi vor putea primi banii inapoi incepand din noiembrie, de la Trezorerie. Finantele propun ca respectivele cereri de restituire a banilor sa fie rezolvate in trei (cum altfel, doar e cifra fatidica in jurul careia se invarte succesul taxei) luni de la data depunerii!
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook