Masinile care au inscris in cartea tehnica un nivel al emisiilor de carbon de pina la 120 de grame pe kilometru nu vor avea taxa de inmatriculare, iar taxa minima pe gram va fi de 0,5 euro, au dezvaluit surse guvernamentale pentru Cotidianul.
Taxa pe gramul de CO2 va fi progresiva, in functie de emisii. Astfel, pentru emisii de CO2 de pina la 120 de grame pe kilometru, nu va exista taxa. Pentru emisii intre 120 si 150 de grame pe kilometru, taxa va fi de 0,5 euro pe gram. La peste 150 de grame, taxa va fi de un euro, iar la 200 de grame, cel mai probabil, va fi de 1,5 euro. "Dacia va avea o taxa de 1,5 euro pe gram", spun sursele citate.
Acest pas al Guvernului, pe care il negociaza in prezent cu UE, ar conduce la scaderi importante ale taxei de inmatriculare pentru masinile nepoluante. Adica, pentru o Dacie Logan diesel de 1,5 litri, care emite 120 de grame de CO2 la un kilometru, ar urma sa se plateasca 60 de euro, fata de o taxa de prima inmatriculare calculata in prezent la 168 de euro.
Insa pentru modelul de 1,6 litri pe benzina, care emite 172 de grame de CO2 pe kilometru si care are in prezent o taxa de 183 de euro, noua taxa ar urca la 258 de euro.
Noua formula ar scadea costurile celor mai "curate" dintre SUV-uri. De exemplu, Hunday Santa Fe ar avea o taxa de aproximativ 300 de euro in loc de 837 de euro, in prezent.
Daca acest nou proiect va fi aprobat, Ford Fiesta, masina care urmeaza sa fie produsa la Craiova, ar avea taxa zero, avind emisii de dioxid de carbon de doar 116 grame la kilometru.
Guvernul lucreaza la ultimele modificari privind taxa auto dupa ce Comisia Europeana a solicitat ca noul sistem de calcul, corelat cu emisiile de carbon, pe care-l agreeaza, sa fie introdus si pentru masinile Euro 3, nu doar pentru autovehiculele Euro 4 si Euro 5, cum a propus Executivul.
Guvernul a trimis Comisiei Europene (CE), in urma cu trei saptamini, o noua scrisoare privind taxa de poluare auto, in care a fost prezentata o formula de calcul corelata cu emisiile de carbon.
Executivul a propus ca taxa auto sa fie calculata in functie de emisiile de CO2 pentru masinile Euro 4 si Euro 5, iar pentru celelalte autovehicule sa fie aplicata actuala formula convenita cu Uniunea Europeana. Adica in functie de capacitatea cilindrica, vechime si catalizator. Guvernul vrea insa o crestere sensibila a sumelor pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-Euro, fata de proiectul lansat in dezbatere in luna ianuarie.
Propunerea de taxare pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro 4 s-a bazat pe faptul ca acestea sint singurele masini care au inscrise in documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate in grame pe kilometru. Reprezentantii Guvernului si cei ai CE au negociat in ultimele doua saptamini asupra acestei formule, iar expertii europeni au cerut ca taxa sa fie calculata in functie de emisiile de CO2 si pentru masinile Euro 3. Solicitarea Comisiei ridica o serie de probleme autoritatilor deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus in cartea tehnica nivelul emisiilor de dioxid de carbon, au declarat agentiei MEDIAFAX surse guvernamentale. "Guvernul incearca acum sa clarifice din punct de vedere tehnic solutia prin care taxa pentru masinile Euro 3, fara nivelul emisiilor de CO2 inclus in cartea tehnica, sa fie totusi calculata pe baza acestor emisii. Ordonanta este definitivata, dar se lucreaza inca la anexa", au afirmat sursele citate.
Basescu si Tariceanu se taxeaza reciproc
Presedintele Traian Basescu i-a cerut in mod expres premierului Calin Popescu Tariceanu, intr-o scrisoare trimisa luni, sa dispuna printr-o ordonanta de urgenta eliminarea taxei de prima inmatriculare. "Incetati sa-i mai desconsiderati pe romani, pentru ca, odata intrati in Uniunea Europeana, romanii sint aparati si de institutiile europene impotriva oricarui act ilegal si abuziv al Guvernului Romaniei", se arata in scrisoarea presedintelui.
Premierul Calin Popescu Tariceanu, ca de altfel majoritatea partidelor politice, exceptind PD-L, l-a acuzat pe Basescu de populism. Primul-ministru a declarat chiar ca ii va cere lui Basescu sa nu-i mai trimita nici o scrisoare de acum inainte pentru ca a constatat ca "le primeste la televizor, si atunci nu mai are rost sa strice atita hirtie". "Regret ca adopta o astfel de pozitie si nu face decit sa-mi intareasca convingerea ca in loc sa avem un presedinte preocupat de soarta romanilor e mai degraba interesat sa cistige capital electoral din orice", a mai spus Tariceanu.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook