Soferii romani au toate sansele sa plateasca 4,5-5 lei/litru pentru benzina si motorina comercializate la pompa pana la sfårsitul acestui an, avertizeaza specialistii. Nu trebuie sa dam vina doar pe cresterea cotatiilor internationale ale petrolului. Si deprecierea leului in raport cu euro contribuie din plin la aceasta scumpire acarburantilor, ne-a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA).
Deplasarea cu masina risca sa devina un lux pentru romani pana la sfarsitul anului 2008. Specialistii nu exclud ca benzina si motorina comercializate la pompa sa se scumpeasca accelerat, pana la 4,5-5 lei/litru, fata de media actuala de 4,2 lei/litru. "Nu trebuie sa mire pe nimeni un asemenea pret, daca titeiul va atinge cotatia de 140-150 de dolari/baril, asa cum se preconizeaza. Deja a fost atins nivelul de 106 dolari/baril, la sfarsitul saptamanii trecute" a declarat Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP) – organizatie care reuneste aproximativ 400 de mici benzinarii. Intr-adevar, prognozele referitoare la evolutia pretului petrolului nu sunt deloc optim iste pe plan international. Chakib Khelil, presedintele Organizatiei Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC), a avertizat ca petrolul isi va mentine cotatia la nivelul ridicat consemnat în prezent, pâna la sfârsitul anului, potrivit Reuters, care a citat un interviu din presa algeriana. El a mentionat ca printre factorii care influenteaza piata se numara speculatiile si tensiunile geopolitice, mai ales ca urmare a situatiei legate de îmbogatirea uraniului în Iran si a crizei dintre Venezuela si compania americana ExxonMobil.
De altfel, nu numai oficialii OPEC se asteapta la asemenea evolutii. In urma cu cåteva luni, Dinu Patriciu, presedintele Grupului Rompetrol, vorbea despre atingerea cotatiei de 150 dolari/baril, in cursul acestui an, ca urmare a dezechilibrului dintre rezerve si consum. Desigur, avansul pretului petrolului la bursele internationale nu se resimte imediat la pompele romanesti. "Cresterea are loc dupa consumarea stocurilor existente, ceea ce înseamna cel mult un ciclu de productie, adica intre trei saptamâni si 45 de zile", au declarat reprezentantii Rompetrol. Soferii romani pot face si un calcul simplu. Orice crestere de 10% a pretului titeiului pe piata internationala determina o marire cu 3 - 4% a pretului la pompa în România. Exista insa si castigatori in aceasta scumpire. "Pe langa companiile petroliere, statul se poate numi un castigator sigur, pentru ca mai bine de jumatate din pretul carburantului este reprezentat de taxe si impozite", a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al GEA.
Vestile bune, asteptate abia anul viitor
Cotatia titeiului ar putea înregistra o scadere în 2009, odata cu îmbunatatirea evolutiei dolarului pe pietele valutare, în urma alegerii unui nou presedinte al SUA. "Fundamentele economiei detin o influenta puternica asupra pietei", a explicat presedintele OPEC.
Leul slab scumpeste carburantul
Nu numai avansul cotatiei barilului scumpeste carburantii comercializati in Romania. "Nu trebuie sa uitam ca si cotatia leului in raport cu euro joaca un rol important in aceasta ecuatie, in egala masura. Or, leul isi va continua deprecierea anul acesta, chiar daca oficial se vorbeste despre o revenire a monedei nationale", este de parere Liviu Voinea. Pâna în luna iulie, Comisia Nationala de Prognoza (CNP) anticipeaza o diminuare a cursului mediu, pâna la 3,41 lei/euro, fata de 3,71 lei/euro, cursul de astazi. Mai departe, moneda nationala se va deprecia în a doua jumatate a anului, rata pentru luna decembrie fiind prognozata la 3,64 lei/euro, potrivit CNP. Directorul GEA spune ca o asemenea evolutie nu este posibila, pentru ca in continuare nu exista fundamente economice care sa justifice intarirea leului. Cu toate ca scumpirea barilului de titei se resimte in toate tarile, Uniunea Europeana este mai putin expusa unor asemenea dezechilibre. "Spre deosebire de Romania, unde leul s-a depreciat fata de euro, celelalte tari europene sunt mai putin vulnerabile, pentru ca moneda unica s-a apreciat fata de dolar", explica analistul.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook