Nou sau rulat, din productie interna sau din import, orice inmatriculare a unui autoturism va conduce la un efort financiar suplimentar.
Noul Cod fiscal care va intra in vigoare incepind cu 1 ianuarie 2007, momentul in care Romania va deveni membra a Uniunii Europene, a fost adoptat.
Dupa adoptarea din Senat, Camera Deputatilor a decis ca singurul palier unde nu se va umbla la taxe si unde va fi pastrat nivelul propus de senatori va fi in cazul masinilor care indeplinesc normele Euro 4. Pentru toate celelalte categorii, respectiv Euro 3, Euro 2, Euro 1 si non-Euro, taxele au crescut galopant.
Proiectul initial care a trecut de Senat prevedea taxe pentru prima inmatriculare care incepeau de la 35 de eurocenti pentru fiecare centimetru cub, in cazul unui autoturism de pina la sase luni, cu cilindree sub 1,6 litri si cu motor care indeplineste normele de poluare Euro 3.
Deputatii au intocmit o grila de calcul care pentru exact aceeasi masina taxele vor incepe de la 0,5 euro pentru fiecare centimetru cub.
Pentru masinile non-Euro, senatorii au decis un nivel al taxei de prima inmatriculare de 1,3 euro pentru fiecare centimetru cub, indiferent de numarul lor. Deputatii au ridicat miza la 2 euro pentru acelasi tip de autoturism.
Taxa speciala pentru prima inmatriculare se aplica unui autovehicul in Romania, nou sau rulat, atit din provenienta autohtona, cit si din import. Sub incidenta taxei speciale intra autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale, cu masa totala autorizata de pina la 3,5 tone.
Taxa speciala variaza in functie de normele Euro pe care le indeplineste autovehiculul respectiv si de cilindree. Pentru masinile rulate, se ia in considerare si virsta autoturismului.
Preturi pentru masini noi
Daca doriti sa achizitionati un Logan, indiferent de motorizare, nou sau rulat cel mult sase luni, veti plati de la anul 159,5 euro pentru propulsorul de 1,4 litri si 183 de euro pentru varianta pe benzina de 1,6 litri. Acest nivel al taxei speciale va fi valabil in cazul in care Dacia va implementa Euro 4 pina la 1 ianuarie 2007.
Aceleasi preturi vor fi valabile si pentru modelele Renault care sint echipate cu motoarele imprumutate Loganului.
De la 1 ianuarie 2007, un Matiz a carui cilindree este de 800 de centimetri cubi va avea o taxa suplimentara in conditiile echiparii cu Euro 4 in valoare de 91,8 euro.
Pentru cumpararea celui mai bine vindut model din import, Renault Clio, pentru motorul de 1,5 litri diesel, de exemplu, taxa de prima inmatriculare se va cifra la 167,7 euro. Acelasi pret va fi valabil si pentru Logan 1,5 diesel din momentul in care va indeplini standardul Euro 4.
Pentru segmentul de lux, un BMW seria 3, de 3 litri de exemplu, va avea o taxa de 2.279 de euro. Un Mercedes S-Klasse nou de 5 litri si 306 cai-putere va costa in plus 3.799 de euro.
Preturi pentru masini rulate
Cei care vor sa cumpere un Logan folosit mai mult de sase luni, dar pina la doi ani, vor scoate din buzunar peste 938 de euro pentru cea mai mica motorizare, pentru simplul motiv ca pina in prezent Logan indeplineste normele Euro 3. Pentru varianta de 1,6 litri, nivelul taxei va depasi 1.078 de euro.
Pentru un Matiz, a carui virsta nu depaseste doi ani, noul client va plati in plus 540 de euro. Pentru generatia care a precedat Clio 3, taxa se ridica in cazul unui model de 1,5 litri vechi de doi-trei ani la 1.143 de euro.
Daca Renault Clio este lider pe segmentul celor mai bine vindute modele noi din import, Opel Astra conduce detasat la capitolul cele mai cumparate masini second-hand.
Cine vrea insa un Astra de 1,8 litri cu Euro 3, cu virsta intre 2-4 ani, atunci va trebui sa scoata din buzunar inca 1.685 de euro daca autoturismul este la prima inmatriculare in Romania.
Cine vrea sa urce o clasa mai sus, atunci un BMW seria 3, cu o cilindree de 2.979 de centimetri cubi si a carui virsta e de sase ani, corespunzind normelor Euro 2 va necesita plata unei taxe de inmatriculare in Romania in valoare de 6.792 de euro.
Cei care ar dori un S-Klasse 500 la second-hand din 1996, deci cu norme Euro 1, atunci vor trebui sa se gindeasca daca merita sa-l cumpere avind in vedere taxa de 12.791 de euro.
Calculul taxei speciale
Fiecare centimetru cub (A) se inmulteste cu valoarea exprimata in euro sau eurocenti (B) din coloana a treia a primului tabel. Aceasta valoare se inmulteste la rindul ei cu coeficientul de corelare (C) al taxei prevazut in a doua coloana din al doilea tabel. Coeficientul de reducere (D) a taxei in functie de virsta autovehiculului se regaseste in a treia coloana din tabelul al doilea.
Dupa scaderea din 100 de unitati a coeficientului de reducere (D) si impartirea la 100, inmultiti acest rezultat cu primii trei factori si veti obtine valoarea finala a taxei speciale.
Obligativitatea normelor Euro
Primele restrictii privind limitarea emisiilor de noxe a condus la introducerea normelor Euro 1, pe care toti constructorii europeni de automobile erau obligati sa le implementeze pina la 31 decembrie 1992. Euro 2 a devenit obligatoriu la 1 ianuarie 1997, iar Euro 3 - patru ani mai tirziu.
In ceea ce priveste normele Euro 4, toti producatorii europeni au fost obligati sa adopte acest standard cel mai tirziu la 1 ianuarie anul acesta.
Producatorii locali de autoturisme, Dacia si Daewoo, au anuntat ca vor introduce Euro 4 pina in momentul aderarii Romaniei la UE. Pentru anul 2009 se anunta obligativitatea introducerii normelor Euro 5
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook