De cateva decenii, atat companiile implicate in industria auto, cat si autoritatile care legifereaza transportul pe sosele au aratat o grija din ce in ce mai mare pentru siguranta persoanelor care participa la trafic.
In Europa, dar si pe continentul american, testele efectuate de institutii ca EuroNcap sau National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) au un cuvant tot mai important in deciziile de achizitionare a unei masini.
Pentru inceput testele se concentrau asupra ocupantilor din fata. Treptat atentia s-a concentrat si spre ocupantii scaunelor din spate.
Se poate afirma cu certitudine ca centurile de siguranta pentru pasagerii din spate sunt utile in cazul unui impact. Exista insa o serie de alti factori care influenteaza eficienta centurii: varsta si dimensiunile pasagerilor, tipul masinii, dar si tipul impactului.
La coleziunea frontala, cel mai frecvent incident auto, 37 de procente, pasagerii din spate sunt protejati intr-un grad ridicat si datorita faptului ca se afla cel mai departe de locul impactului. Insa, studiile de specialitate arata ca o persoana cu varsta peste 50 de ani este mai protejata daca sta in fata, pentru ca airbagul va atenua din forta impactului.
Riscul creste atunci cand impactul este lateral, din spate sau masina se rastoarna. Cu 22% din totalul coliziunilor, accidentele din spate se afla pe locul doi ca frecventa. Ele se produc la viteze, in general, mici, asa ca riscurile sunt si ele scazute. Doar in cazul a 5 procente din totalul coliziunilor din spate s-au inregistrat decese.
Cele mai periculoase incidente pentru pasagerii din spate sunt imapctul lateral si rasturnarile, cu aproximativ 19 procente din total accidentelor. 39% din totalul persoanelor implicate in astfel de coliziuni (ocupanti ai locurilor din spate) au suferit vatamari grave, chiar daca au purtat centura de siguranta.
Marea provocare pentru constructori este montarea centurii de siguranta astfel incat sa se potriveasca cu designul scaunului si cu diferitele date anatomice ale pasagerilor din spate.
Pentru persoanele mai scunde centura poate trece exact prin dreptul gatului, pozitie total neadecvata pentru orice fel de impact. Un studiu publicat de Society of Automotive Engineers (SAE) a descoperit faptul ca asezarea standard a centurii, cu trei puncte de sustinere, ar fi mai eficienta pentru scaunele din spate montata "in oglinda", adica sa fie prinsa in partea stanga spre cea dreapta.
Aceasta practica a fost folosita de BMW in anii 90. Intre timp producatorul german a trecut la sistemul cu trei centuri de siguranta, una pentru fiecare pasager din spate, iar centura "in oglinda" a fost inlocuita cu cea clasica.
In prezent, centura "in oglinda" este mentinuta pe modelul BMW 3 Series Convertible care este prevazut doar cu doua locuri pentru pasagerii din spate.
Sursa: www.stiriauto.ro
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook