La aniversarea a 3 milioane de masini produse, Dacia nu a inclus in calcul modelul Lastun, masina comandata de Nicolae Ceausescu si produsa la Intreprinderea de Autoturisme Timisoara, dar care este marca din portofoliul constructorului autohton.
"Masina a fost o mandrie a vremii. Nu a fost insa conceputa si produsa la Dacia, ci la Intreprinderea de Autoturisme Timisoara, desi folosea subansamble de la Dacia", explica vicepresedintele constructorului autohton, Constantin Stroe, care a fost detasat director general al uzinei din Timisoara in perioada in care se fabrica masina din clasa mini.
Lastunul este cunoscut de specialisti si sub numele de Dacia 500, care indica apartenenta la familiile de modele de autoturisme sub marca Dacia. Initiativa producerii acestui autoturism i-a apartinut lui Nicolae Ceausescu, care voia sa faca o masina mica, ieftina si cu un consum redus, insa modelul nu a rezistat foarte mult timp pe piata.
Productia autoturismului a demarat la sfarsitul anilor '80 si a fost sistata in februarie '90, din cauza calitatii indoielnice a masinii, care devenea frecvent tinta bancurilor din partea celorlalti posesori de Dacii. In total, in aceasta perioada au fost produse 5.731 de autoturisme Lastun, potrivit vicepresedintelui Stroe.
Dacia cu numarul 3.000.000 a iesit, marti, de pe portile uzinei de la Mioveni, iar reprezentantii constructorului roman se asteapta ca Dacia cu numarul 4.000.000 sa fie aniversata la sfarsitul acestui deceniu, pe fondul unui ritm accelerat de productie. De la 50 de masini pe ora in prezent, Dacia intentioneaza sa ajunga sa produca 60-63 de unitati pe ora.
O masina "supermini"
O masina urbana, de familie, o masina mica, ieftina, cu un consum redus. Asa a fost conceput Lastunul, automobilul care a imprumutat numele de la pasarea "lastun", o migratoare asemanatoare cu randunica.
Conceptul initial, potrivit indicatiilor lui Ceausescu, prevedea un autoturism economic pentru transportul urban, cu o capacitate maxima de patru persoane - doi adulti si doi copii, cu un consum mic, de pana la 3 litri la suta de kilometri si o viteza maxima de 70 km/h. In fapt, primul model putea atinge chiar si 100 de kilometri la ora, la un consum de 3,3-4 litri la suta. Caroseria era de tip coach, cu doua usi, fabricata din rasini sintetice rezistente la coroziune.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook