Conform directivei Parlamentului European - 98/70/EC - de la 1 ianuarie 2009, toate benzinariile romanesti vor comercializa numai carburanti Euro 5.
Carburantii Euro 4 vor fi retrasi din benzinarii, desi au ajuns in Romania abia in 2007 (in celelalte tari europene fiind comercializati din 2005), iar
de la 1 ianuarie 2014 in Romania se vor comercializa exclusiv carburanti Euro 6.
Potrivit declaratiilor
Rompetrol, investitiile necesare trecerii la Euro 5 se vor resimti in primul rand in pretul de la pompa. "Trebuie sa tinem cont ca rafinăriile din UE au avut la dispozitie o perioada de patru ani pentru implementarea tehnologiilor necesare productiei de carburanti Euro 5, fata de doar doi ani pentru rafinariile din Romania. In acest context, credem ca eforturile investitionale facute de rafinariile din Romania pentru a trece in patru ani de la standardul Euro 3 (obligatoriu din 2005) la standardul Euro 5 (obligatoriu din 2009) se vor resimti si in preturile finale", au declarat reprezentanti ai Rompetrol.
Pentru
MOL Romania, trecerea va fi mai usoara, intrucat compania a importat numai combustibili Euro 5 inca din 2007, astfel ca o investitie suplimentara nu va fi necesara.
Un alt actor de pe piaţa carburanţilor,
OMV România, va achizitiona carburantul Euro 5 de la Petrom si de la rafinaria Schwechat din Austria. In ceea ce priveste efectul acestei investitii asupra pretului final al carburantilor, reprezentantii OMV spun ca preturile vor fi influentate de costurile producatorului. "Pentru a optimiza sursele, OMV Supply & Logistic va achizitiona majoritatea produselor de la Petrom. Va exista totusi si o parte din import, insa nu putem estima un procent la ora aceasta", au declarat reprezentantii OMV.
Petrom va comercializa carburant Euro 5 din productie proprie, din cele doua rafinarii, Petrobrazi si Arpechim. "LukOil Romania se va alinia normelor europene, ca ceilalti jucatori de pe piata. Necesarul de carburant Euro 5 il vom importa de la Burgas. Insa din februarie, cand rafinaria noastra Petrotel va reincepe activitatea, vom vinde Euro 5 din productie proprie", a aratat directorul general al LukOil Romania, Constantin Tampiza (Petrotel LukOil a fost inchisa la 1 decembrie 2008 pentru imbunatatiri tehnologice - n.r.).
Agip Romania nu se lasa mai prejos si se va conforma normei europene, aprovizionandu-se de la rafinariile din Romania.
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook