Un procent însemnat din acţiunile Volkswagen AG (VW), cel mai mare producător european de automobile, sau ale companiei-mamă (Porsche) ar putea fi deţinute de emirul Qatarului, şeicul Hamad bin Khalifa al-Thani, după ce conducerile ambelor companii şi-au dat acordul pentru o eventuală tranzacţie.
Deşi compania germană este una dintre cele mai stabile între producătorii auto, ea are de achitat nouă miliarde de euro şi caută să se împrumute de încă 1,75 miliarde euro pentru a-şi finanţa planurile de dezvoltare. În aceste condiţii, "petrodolarii" şeicului sunt bine-veniţi. "În principiu, considerăm că tranzacţia (vânzarea unei participaţii consistente către investitorul arab – n.r.) ar fi un factor pozitiv, deoarece ar accelera procesul de formare a unui grup integrat, cu zece branduri", a declarat un purtător de cuvânt al VW, citat de Reuters. Declaraţia a fost aprobată şi de către firma Porsche, acţionarul majoritar la VW. Cele două companii se află în legături strânse din anii 1930, dar o fuziune efectivă nu a fost luată în discuţie până în octombrie 2008. În 1934, Ferdinand Porsche – fondatorul companiei recunoscute pentru maşinile de lux care îi poartă numele – a fost însărcinat de dictatorul nazist, Adolf Hitler, cu producerea (pe baza unui proiect personal din 1931) a "maşinii poporului", celebra "broscuţă".
Porsche deţine 42,6% dintre acţiunile VW şi un drept preferenţial asupra altor 31,5%, în timp ce landul german Saxonia Inferioară este principalul acţionar minoritar cu 20,1%, iar 5,8% din acţiuni sunt deţinute de fonduri de investiţii care, potrivit legislaţiei germane, nu au voie să-şi vândă participaţiile.
"Petrodolari" în schimbul datoriilor
Pentru că părţile de capital deţinute de acţionarii minoritari au un statut special, Porsche nu-şi poate pune în practică planurile de consolidare a Volkswagen AG decât prin vinderea unei părţi din pachetul său majoritar.
Astfel, şeicul Qatarului ar putea deveni acţionar fie direct la VW, fie la Porsche Automobil Holding, ceea ce ar permite companiei-mamă "să facă jocurile" la VW.
O altă variantă ar fi ca arabii să cumpere acţiuni cu drept de vot deţinute de partenerii Porsche, însă ceea ce contează este nu atât cum anume o vor face, cât să vină cu infuzia de capital necesar. Or, Qatarul, al cărui PIB pe cap de locuitor depăşeşte 93.000 dolari, pare a nu avea nicio problemă cu banii – rezervele de petrol sunt estimate la 15 miliarde de barili.
Giganţii auto mondiali, la mâna investitorilor din Orient
Preferinţa germanilor pentru Qatar s-ar putea datora dorinţei ca noul partener – care va fi Qatar Investment Authority, în numele şeicului – să dispună de bani şi pentru investiţii ulterioare, încât atragerea unui investitor să nu fie o decizie neinspirată.
Acesta a fost cazul achiziţionării Jaguar-Land Rover de către indienii de la Tata Motors.
La mai puţin de un an de la tranzacţie, indienii au solicitat Guvernului britanic garantarea unui împrumut echivalent cu suma plătită pentru companie, pentru a-şi putea finanţa producţia şi a nu da oameni afară.
O altă afacere promiţătoare, dar al cărei deznodământ nu se poate prevedea, a făcut falimentara General Motors când a vândut chinezilor de la Sichuan Tengzhong Heavy Industries brandul Hummer.
Chinezii s-au angajat să asigure continuarea producţiei şi să păstreze locurile de muncă ale 3.000 de americani.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook