Pentru prima dată în trei ani şi jumătate, benzina a coborât sub pragul psihologic de trei lei pe litru, la începutul lunii decembrie. Scăderea a fost posibilă pe fondul ieftinirii continue a barilului de petrol din ultimele luni pe marile pieţe energetice. Simplă coincidenţă: în aceeaşi zi, ţiţeiul a fost cotat la 48 de dolari/baril, valoare minimă care n-a mai fost atinsă de la mijlocul anului 2005.
Dacă privim înapoi, în vara acestui an, se poate spune că 2008 a fost unul de evoluţii extreme pentru piaţa petrolului. La mijlocul lunii iulie, după ce a doborât record după record, barilul a atins un maxim istoric de 147 de dolari. Cu alte cuvinte, în doar cinci luni, preţul ţiţeiului a scăzut cu aproximativ 65%. Desigur, toate aceste preţuri sunt valabile pentru petrolul vândut Statelor Unite, însă efectele se resimt şi la noi, şi într-o măsură destul de mare, chiar dacă piaţa autohtonă mai are şi propriile ei resurse.
'România depinde de importurile de petrol în proporţie de 65%, în timp ce producţia internă asigură 35% din resursele de care avem nevoie. Este o ţară dependentă de importuri, iar preţurile practicate pe piaţa internă sunt în strânsă legătură cu evoluţia celor internaţionale', ne-au declarat reprezentanţii Rompetrol. E drept că orice creştere sau scădere a barilului de ţiţei pe plan internaţional nu se resimte imediat la pompele româneşti, ci numai după consumarea stocurilor existente. Cu alte cuvinte, dacă astăzi ţiţeiul are o evoluţie spectaculoasă pe pieţele energetice ale lumii, şoferii români scot mai mulţi bani din buzunare (sau mai puţini, dacă ţinem cont de noul trend de ieftinire a carburanţilor) după 60 de zile. 'Practic, perioada este necesară atât pentru procesarea ţiţeiului, cât şi pentru transportul şi distribuţia pe plan intern a carburanţilor', adaugă reprezentanţii Rompetrol.
Din luna iulie s-a schimbat macazul
Pe lângă preţul barilului de petrol, în ecuaţie mai intervin şi alţi factori care influenţează preţul benzinei şi motorinei comercializate în ţară. De exemplu, la Petrom, 'preţurile ţin seamă de cotaţiile internaţionale ale carburanţilor, evoluţia cursului RON/USD, dar şi de competiţia din piaţă', ne-au declarat reprezentanţii companiei controlate de grupul austriac OMV. Desigur, competiţia dintre jucătorii pieţei nu este direct măsurabilă, dar ceilalţi doi factori, da. Trebuie făcută, totuşi, precizarea că preţurile Petrom reflectă doar într-o anumită măsură şi nu direct proporţional cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului.
Aşadar, de la începutul anului şi până pe 15 iulie, cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului s-au majorat cu 42%, până la un maxim record de 147 de dolari/baril. 'În acest interval, pe fondul unei uşoare aprecieri a leului, putem spune că preţurile carburanţilor au crescut cu doar 17% la benzină şi 25% la motorină', explică reprezentanţii Rompetrol. În schimb, Petrom ia în discuţie o perioadă mai lungă de scumpire a ţiţeiului, respectiv august 2007-august 2008. Cotaţiile la ţiţei au crescut cu 62% în acest interval, iar creşterea exprimată în dolari la carburanţii Petrom a fost de 18% în cazul benzinei, respectiv 37%, în cazul motorinei, explică reprezentanţii companiei petroliere.
Dacă se analizează a doua jumătate a anului, de după atingerea recordului pe piaţa internaţională a petrolului, trendul s-a inversat. Preţurile carburanţilor Rompetrol au scăzut cu 22% la benzină şi 18% la motorină. Şi produsele comercializate de Petrom s-au ieftinit începând cu luna iulie. Astfel, preţul benzinei a coborât cu 42%, iar cel al motorinei, cu 39%. Calculul s-a făcut pe baza mediilor lunare ale preţurilor, exprimate în dolari, până la finele lunii noiembrie. În intervalul analizat, leul s-a depreciat în medie cu 30%.
Cu alte cuvinte, în ambele situaţii, concluzia este aceeaşi: carburanţii de la pompele româneşti nu urmează fidel evoluţia cotaţiilor internaţionale ale barilului de petrol. Chiar şi aşa, nu toată lumea este de acord că preţul carburanţilor din România ar fi corect. 'Marile companii au întotdeauna explicaţii, dar preţul carburanţilor este nejustificat de mare la noi. Eu cred că nicio benzină sau motorină nu ar trebui să coste mai mult de 3,5 lei/litru, iar aici mă refer la cel mai specializat produs', ne-a declarat Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari.
Pe timp de criză cresc vânzările de carburanţi
Chiar dacă, pe plan mondial, cererea de petrol a scăzut dramatic în ultimele luni, pe fondul turbulenţelor financiare şi economice, România nu resimte efectele. E drept că benzina şi motorina s-au ieftinit în ultima jumătate de an. 'Dacă ne uităm, de exemplu, la variaţia vânzărilor prin staţii la şase şi nouă luni, se constată un procentaj de creştere similar în 2008 comparativ cu 2007, chiar şi în condiţiile creşterii cotaţiilor la ţiţei', susţin reprezentanţii Petrom. Vânzările prin benzinării ale producătorului au ajuns la jumătatea acestui an la 848.000 tone carburanţi, cu 24% peste valoarea din 2007. După primele nouă luni, cifra a urcat până la 1,38 milioane tone de carburanţi, în creştere cu 25% faţă de perioada similară din 2007.
În septembrie şi octombrie, însă, avansul vânzărilor a fost chiar mai mare decât lunile anterioare. 'În octombrie am comercializat 200 de milioane de litri de carburanţi, ceea ce înseamnă un maxim al vânzărilor lunare de benzină şi motorină. Faţă de perioada similară a anului trecut, vânzările au înregistrat un salt de 30%', spun reprezentanţii Petrom. Cu alte cuvinte, piaţa a continuat să-şi menţină şi în 2008 ritmul natural de creştere, de 7-8% anual, potrivit Rompetrol.
Aurul negru, pe val în 2010
Cererea mondială pentru petrol va reveni pe o pantă ascendentă abia în 2010-2011. 'Suntem în fiecare zi martorii anulării proiectelor, din cauza crizei financiare, iar acestea sunt veşti îngrijorătoare, în contextul în care oferta se restrânge, dar cererea va reîncepe să crească în 2010-2011. Am putea asista la o revenire a preţului peste nivelul atins vara aceasta', a declarat Fatih Birol, economistul şef al Agenţiei Internaţionale pentru Energie, citat de Reuters.
Birol, a cărui organizaţie oferă consultanţă pentru 28 de state dezvoltate, a confirmat că tendinţa de scădere a preţului petrolului va continua, cel mai probabil, şi în 2009. 'Însă există, încă, o cerere puternică din partea unor state precum China şi India', a precizat el.
Principalul factor care a stat la baza scăderii cotaţiei barilului până sub nivelul de 48 de dolari a fost evoluţia economiei, mai sumbră decât se estimase. Şi decizia Organizaţiei Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) de a amâna discuţiile privind o nouă reducere a producţiei a avut partea ei de vină. Organizaţia, ce deţine o cotă de 40% din producţia mondială, a lăsat să se înţeleagă că va reduce nivelul producţiei în cadrul următoarei întruniri din 17 decembrie, din Algeria.
'Marile companii au întotdeauna explicaţii, dar preţul carburanţilor este nejustificat de mare la noi. Eu cred că nicio benzină sau motorină nu ar trebui să coste mai mult de 3,5 lei/litru, iar aici mă refer la cel mai specializat produs' - Ion Tache (preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari).
'România depinde de importurile de petrol în proporţie de 65%, în timp ce producţia internă asigură 35% din resursele de care avem nevoie. Este o ţară dependentă de importuri, iar preţurile practicate pe piaţa internă sunt în strânsă legătură cu evoluţia celor internaţionale' (oficialii Rompetrol).
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook