Deşi işi cumpără maşini costisitoare, romanii continuă să le alimenteze cu cel mai ieftin combustibil din gama recomandată de producătorii auto.
"Afară-i vopsit gardul, inăuntru-i leopardul". Proverbul se aplică perfect pe obiceiul de consum al romanilor când vine vorba de benzina şi motorina folosite. Carburanţii au rămas singurele produse pentru care romanii nu şi-au schimbat obiceiurile de consum în ultimii ani. Chiar dacă acum cumpără mancare şi băutură de calitate mai bună sau işi fac vacanţele in afara ţării, pentru romani contează mai mult imaginea: sunt văzuţi la volanul unor maşini scumpe, dar se ştie mai puţin ce au în rezervor.
Cel mai ieftin e cel mai bun
Cea mai vandută benzină şi motorină in staţiile Petrom este Eco Premium fără Plumb (3,84 lei pentru un litru), respectiv Euro Diesel 4 (4,24 lei pentru un litru). "Aceste preferinţe se datorează faptului că produsele sunt adaptate calităţii impuse de parcul auto (care, potrivit reprezentanţilor Petrom, ar fi fie invechit, fie cu maşini ieftine - n.r.), dar creşterea puterii de cumpărare face ca opţiunile să vizeze zona premium". Cu toate acestea, anul trecut au fost vandute in Romania peste 315.000 de autoturisme noi, cu 60.000 mai multe decat in anul precedent, ceea ce arată că parcul auto este in plină transformare. In anul 2003, 60% dintre şoferi conduceau un autoturism Dacia, iar anul trecut numărul acestora s-a redus semnificativ, pană la 40%.
Şi reprezentanţii MOL cred tot că benzina ieftină intră doar in maşinile vechi. "Datorită faptului că parcul auto din Romania are o varstă inaintată, in topul vanzărilor conduc Tempo Plus 95 la benzină şi Tempo Diesel la motorină", ne spun ei.
La Rompetrol, tot produsele ieftine sunt cele mai cumpărate: benzina Efix 95 şi motorina Efix Diesel conduc in preferinţe. Acestea "nu s-au schimbat in ultimii ani", potrivit reprezentanţilor Rompetrol. Compania condusă de omul de afaceri Dinu Patriciu vinde mai multă motorină, deoarece 67% din portofoliul de clienţi il reprezintă flotele auto care folosesc acest carburant.
Benzinării-magazine
Benzinăriile au fost transformate de companiile petroliere în adevărate magazine, pentru a mai reduce din dezamăgirile petroliştilor privind preferinţele românilor pentru carburanţi ieftini. Rompetrol are cele mai mari vanzări pe produse nonpetroliere in Bucureşti, Otopeni şi Comarnic, Petromul in judeţele de graniţă, iar MOL in zona de Vest a Romaniei.
Valoarea pieţei petroliere va fi in Romania in jur de 7 miliarde de euro anul acesta, Petrom estimand o creştere de 10% pe partea de retail faţă de 2007.
Totuşi, deşi companiile investesc in produse premium (Rompetrol va investi 65 de milioane de euro pentru a produce numai carburanţi euro 5, iar Petrom a inlocuit uleiul de motor RO3 cu o nouă gamă), romanii măsoară altfel raportul calitate-preţ.
NEINTERESAŢI DE PREŢ?
Romanii una fac şi alta spun
Principalul motiv care ii determină pe romani să alimenteze de la o anumită companie ţine de calitatea produselor (60,9%), potrivit unui studiu realizat de Daedalus Consulting. Criteriul proximităţii faţă de locul unde stau este al doilea in ordinea preferinţelor (39,9%), iar faptul că "este o companie de incredere" reprezintă al treilea motiv al alegerii unei companii petroliere (34,7%). Din aceste date, şi din cele pe care ni le-au furnizat companiile, rezultă următorul lucru: pentru consumatori, "produsele de calitate" sunt de fapt asociate cu imaginea companiilor petroliere şi nu cu calităţile propriu-zise ale acestora. De exemplu, alimentează de la Petrom, care ar avea "cea mai bună benzină", doar pentru că ei cunosc foarte bine această companie, nu pentru că fac o comparaţie intre produsele Petrom sau intre produsele Petrom şi ale altei companii. Petrom este pentru 36% dintre romani compania unde s-a efectuat ultima alimentare, urmată de Rompetrol (15%), iar OMV, Lukoil şi MOL au sub 15% in topul preferinţelor. Interesant este că, potrivit studiului, preţul avantajos este al cincilea criteriu care stă la baza alegerii unui produs.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook