În octombrie, pe piaţa românească au fost vândute cu 30 la sută mai puţine maşini decât în aceeaşi lună din 2007 (20.000 unităţi faţă de 29.000), iar la nivelul primelor 10 luni scăderea a fost de 5,7 la sută. Autoturismele produse în România au fost vândute mai slab ca niciodată, înregistrându-se o scădere de 39,5 la sută faţă de octombrie anul trecut.
Pe fondul acestei crize, reprezentanţii APIA (Asociţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) spun că 'recenta măsură de suspendare a taxei auto pentru autoturismele noi este bine-venită, dar, pentru ca industria să se redreseze, ea trebuie susţinută şi de alte măsuri'. Cea mai importantă, susţine APIA, este promovarea unei politici de descurajare a intrărilor de autovehicule vechi şi poluante, prin creşterea semnificativă a taxei de poluare pentru această categorie.
De asemenea, aceeaşi Asociaţie cere continuarea programului Rabla, instituirea mecanismelor de control fiscal privind evaziunea fiscală, realizată mai ales de persoanele fizice care derulează activităţi cu caracter comercial de vânzare de autovehicule şi pentru care nu achită nici impozite pe profit şi nici TVA. APIA mai propune realizarea de către Registrul Auto Român a unui control tehnic sever la admiterea în circulaţie a maşinilor vechi şi creşterea numărului de controale în trafic, pentru depistarea autovehiculelor cu stare tehnică necorespunzătoare. Obligativitatea realizării de inspecţii tehnice periodice mai frecvent (anual sau bianual, în funcţie de vechime) decât în prezent şi majorarea tarifelor la RCA-uri pentru autovehiculele mai vechi de 10 ani sunt şi acestea văzute ca posibile soluţii de către APIA.
4 mărci străine domină piaţa autohtonă
Singura veste bună din piaţă este legată de exportul de autovehicule, aici înregistrându-se, în cele 10 luni, un plus de 50,1 la sută (151.855 unităţi). Practic, 67 la sută din cele 151.855 unităţi din producţia naţională au plecat la export, 99 la sută dintre acestea fiind Dacii. Totuşi, volumele au scăzut şi aici luna trecută, cu 14 faţă de septembrie. În topul pe mărci, la vânzările de maşini conduce Dacia (76.399 unităţi vândute şi 26 la sută cota de piaţă). Urmează Skoda (21.541), Volkswagen (20.902), Ford (20.680) şi Renault (20.029), cele 4 mărci străine având împreună 50 la sută cotă de piaţă.
Şi autovehiculele comerciale s-au vândut bine în acest an, dar, cu toată creşterea de 16,1 la sută (44.860 unităţi), acest segment nu reuşeşte să susţină pe plus piaţa auto, aşa cum s-a întâmplat în ultimele luni. În octombrie, vehiculele comerciale au înregistrat o scădere de 12 la sută faţă de luna precedentă. Este limpede că şi aici scăderile sunt generate de comprimarea activităţii economice, cauzată de actuala criză financiară.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook