Rezultatele generale obţinute de grupul Škoda Auto, calculate conform standardelor internaţionale de raportare financiară (IFRS - International Financial Reporting Standards) pentru anul 2008, au fost publicate la începutul săptămânii acesteia cu ocazia conferinţei de presă de prezentare a bilanţului anual susţinute la Praga.
Grupul Škoda Auto este alcătuit din societatea principală ŠKODA AUTO a.s. şi din filialele acesteia, incluse integral în bilanţul concernului: ŠkodaAuto Deutschland GmbH, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o., Škoda Auto Polska S.A., Škoda Auto India Private Ltd. şi firma OOO VOLKSWAGEN Rus.
De-a lungul anului precedent, în ciuda deteriorării semnificative a condiţiilor cadru, volumul livrărilor realizate de Škoda Auto a continuat să crească. "În anul 2008 am obţinut un nou record de vânzări şi am reuşit să ne extindem poziţia de piaţă", a declarat Reinhard Jung, preşedintele Consiliului Administrativ al Škoda Auto.
Volumul livrărilor, de 674.530 de automobile, a înregistrat o creştere cu 44.498 de automobile, respectiv 7,1% în comparaţie cu anul 2007. Regiunile şi pieţele care au înregistrat cele mai mari creşteri au fost Europa Centrală şi de Est, precum şi Asia: China (+117%), Rusia (+84,2%), India (+31,9%) şi Ucraina (+25,2%).
Cea mai semnificativă creştere a fost semnalată la modelele
Octavia (inclusiv Octavia Tour) cu 344.857 de unităţi (+11,3%) şi
Fabia cu 246.561 de unităţi (+5,9%). Cea mai importantă creştere a vânzărilor comparativ cu anul precedent a fost de 24,9%, la 25.645 de unităţi pentru
Superb. Škoda Auto a lansat în anul 2008 cea de-a doua generaţie a modelului Superb, acesta fiind cea mai importantă noutate pe piaţă.
Criza financiară survenită la nivel mondial, scăderile înregistrate pe toate pieţele şi, în special, evoluţia negativă a cursului de schimb al coroanei ceheşti în raport cu toate valutele importante (euro, USD, rubla rusească, lira britanică) au influenţat semnificativ evoluţia rezultatelor înregistrate de Škoda Auto în anul 2008. Astfel, indicatorii financiari s-au situat sub nivelul anului precedent, fapt care nu a împiedicat însă o evoluţie pozitivă a volumului de vânzări.
Rentabilitatea investiţiilor de capital de 15,1 procente a acoperit cheltuielile de capital şi a depăşit astfel semnificativ cota minimă de rentabilitate de 9 procente. Cu toate acestea, în comparaţie cu anul 2007, cînd rentabilitatea investiţiilor de capital a atins o cotă de 22,5 procente, se înregistrează astfel o scădere cu 7,4 puncte procentuale. Profitul operaţional a înregistrat o scădere atingând cfira de aproximativ 226.000.000 € (-31,2%) în raport cu nivelul de anul trecut. Rezultatul anterior impozitării, având valoarea de aproximativ 488.000.000 €, a înregistrat de asemenea o scădere de 32,6%, până la nivelul de 237.000.000 €).
Veniturile din vânzări de aproximativ 7,2 mld € au înregistrat de asemenea o scădere în raport cu anul precedent aproximativ 8,08 mld €( -9,8%). Veniturile din vânzări se prezintă în felul următor: automobile (87,7%), piese originale şi accesorii (7,4%), livrări de piese în cadrul companiilor ce aparţin concernului Volkswagen (3,2%) şi venituri pentru alte produse şi servicii (1,7%). Şi în anul 2008, Škoda Auto a rămas cel mai important exportator din Republica Cehă, cu o cotă de 6,7% din volumul total al exporturilor naţionale.
În anul 2008 Škoda Auto a investit in total aproximativ 425 de milioane de € în modernizarea şi extinderea gamei de produse (Superb, Octavia, Yeti şi gama de modele GreenLine), precum şi finalizărea noului centru tehnologic din Mlada Boleslav.
În România, marca Škoda a obţinut rezultate spectaculoase, reuşind să se poziţioneze în premieră în fruntea clasamentului de import de anul precedent.
Reţeaua de distribuitori a mărcii Škoda, a cărei dezvoltare a continuat în mod consecvent, a contribuit la creşterea volumelor, atât prin activităţile post-vânzare, cât mai ales prin accentul pus pe calitatea serviciilor. În 2008 au avut loc evenimente de inaugurare a trei locaţii noi în oraşele Focşani, Târgu Jiu şi Deva, în prezent atingându-se un număr total de 31 de centre de distribuţie Škoda la nivel naţional.
Liderul de import a livrat în anul care tocmai s-a încheiat un total de 23.189 de autovehicule, dintre care 129 de unităţi din autoutilitara uşoară, Škoda Praktik. Modelele care s-au bucurat de cel mai mare succes au fost Octavia, livrată în 2008 către 9.332 de clienţi, Octavia Tour, care a figurat cu 6.318 de unităţi, precum şi noua Fabia, cu 5.257 de maşini.
Porsche Romania
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook