Pe prima bandă a străzilor cu două benzi pe sens nu vor mai putea staţiona maşinile, iar terenurile neconstruite vor trebui transformate de proprietari în spaţii verzi, potrivit unei hotărâri a Consiliului General.
De la anul, prima bandă a străzilor din Bucureşti va fi destinată exclusiv autoturismelor cu trei sau mai mulţi pasageri, vehiculelor RATB şi maşinilor de intervenţie (salvare, poliţie, pompieri), conform Programului integrat de gestiune a calitaţii aerului în Bucureşti aprobat, marţi, de consilierii generali ai Capitalei. Potrivit hotărârii, se „interzice staţionarea oricărui vehicul, între orele 8.00 şi 20.00, pe banda întâi a şoselelor cu două benzi, iar pe timp de noapte parcările hipermarketurilor se vor transforma în parcări de reşedinţă gratuite pentru riverani”.
În acelaşi program, o altă măsură pentru creşterea calităţii aerului în Capitală se referă la parcări, care ar urma să aibă „dale înierbate“. Altfel spus, între dale va trebui să fie un spaţiu care să permită creşterea ierbii. Acelaşi program propune şi creşterea tarifelor pentru parcarea în zonele centrale. Programul încurajează şi mersul pe bicicletă, astfel că fiecare instituţie publică şi privată va fi obligată, până la sfârşitul anului 2012, să amenajeze parcări pentru biciclete. Obligaţia este valabilă şi pentru cei care cer autorizaţie de construcţie.
În plus, „proprietarii de terenuri care nu construiesc ceva pe suprafaţa deţinută în termen de un an de la dobândirea acesteia vor fi obligaţi să amenajeze spaţii verzi pe terenul deţinut, în caz contrar urmând să plătească amenzi. Pe de altă parte, cei care construiesc vor fi obligaţi să facă spaţii verzi şi să planteze arbori pe 30% din suprafaţa parcelei deţinute”, se mai precizează în hotărârea de consiliu.
În următorii ani, programul mai prevede restricţii de viteză şi norme privind salubrizarea. Astfel, şoferii nu vor avea voie să circule cu mai mult de 30 de kilometri la oră pe străzile secundare din Capitală şi în apropierea şcolilor. Programul integrat de gestionare a calităţii aerului în Capitală mai prevede şi facilităţi la impozitare pentru clădirile care au amenajate terase verzi.
În scopul diminuării poluării din timpul zilei, programul sugerează ca operaţiunile de salubrizare stradală (măturare - aspirare - stropire) să se facă în intervalul orar 7.00 – 20.00, iar colectarea deşeurilor să aibă loc noaptea, între orele 20.00 şi 7.00.
Este prinsă şi finalizarea proiectului „Life air aware”, ceea ce va însemna implementarea unui sistem de prognoză şi avertizare în caz de poluare, astfel încât autorităţile să poată reacţiona unitar în asemenea cazuri. Costurile estimate în acest scop nu vor depăşi 100.000 de euro.
Programul integrat de gestiune a calităţii aerului în Bucureşti a fost realizat, în perioada iulie 2007 - iulie 2008, de o comisie tehnică din care au făcut parte specialişti din Primăria Capitalei, primăriile de sector, autorităţile sanitare şi de protecţie a mediului, Registrul Auto Român, Oficiul de Cadastru, Poliţia Rutieră şi Geodezie şi Administraţia Naţională de Meteorologie. „Acest program va fi aplicat în totalitate în cinci ani. De la anul se vor aplica primele măsuri, culoarul unic, înierbarea terenurilor virane şi a 30% din cele construite şi transformarea parcărilor hipermarketurilor peste noapte în parcări de reşedinţă”, ne-a declarat Adrian Catrina, şeful Agenţiei de Protecţie a Mediului Bucureşti. Potrivit acestuia, echipe mixte formate din reprezentanţi ai Poliţiei şi ai Gărzii de Mediu vor verifica periodic dacă aceste reglementări vor fi respectate. Christian Ciocan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Române, ne-a declarat, însă, că nu ştie de vreo colaborare până acum între instituţia sa şi Primăria Capitalei pentru măsurile noi din program privind traficul.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook