Creşterea preţului petrolului, restricţiile impuse de Uniunea Europeană în ceea ce priveşte poluarea şi criza eonomică au determinat shimbări majore în industria auto. Schimbări reflectate din plin şi luna trecută, la Paris, în cadrul 'Mondial de l’Automobile', unde soluţia la toate problemele pare să stabilească un consens intre marii jucători: tehnologia 'curată'.
Ferrari 'verde'? s-au întrebat mulţi. Ei bine, da, în curând aceasta va fi o realitate. Anunţul a şi fost făcut de italieni, la sediul din Maranello. Scopul lor declarat - reducerea cu 40 la sută, până în 2012, a emisiilor poluante şi, totodată, lansarea de motoare hibride, cu promisiunea că Ferrari va râmâne aceeaşi maşină sportivă dintotdeauna.
Şi dacă Ferrari o face deja, e clar că nimeni nu se mai poate abate de la direcţia 'verde'. Astăzi, la orizont se arată sfârşitul erei petrolului şi atunci imaginaţia are frâu liber printre constructori. Dar şi şoferii şi-au schimbat comportamentul şi motivaţia. Din august 2007 până în aceeaşi lună a acestui an, în Franţa, de pildă, a fost consumat cu 12 la sută mai puţin carburant. Unii au înţeles deja că maşina trebuie să fie utilă, economică şi ecologică, şi nu un obiect drăguţ cu care să rupi gura târgului. Puterile publice se implică şi ele în acest demers. Francezii beneficiază deja de 'bonus-malus', iar Comisia Europeană studiază posibilitatea reducerii emisiilor, până în 2012, de la 160 la 130 CO2 pe km. (continuare în ediţia online)
Maşini mai mici = maşini mai sănătoase
O altă tendinţă este reducerea volumului maşinilor - un factor menit să diminueze emisiile poluante, dar şi consumul (cu 10 la sută în cazul motoarelor diesel şi cu 30 la sută la cele pe benzină). Constructorii germani, care se străduiesc să îmbine puterea şi sobrietatea, sunt foarte activi în această privinţă. La BMW se lucrează după programul Efficient Dynamic, iar alţii, precum VW sau Opel, dezvoltă şi ei programe similare. Scopul - lansarea de modele mai puţin poluante. Toyota Prius a fost pionierul, constructorul japonez demostrând, prin acest model, că tehnologia hibridă are viitor. În ceea ce priveşte viitorul, obiectivul lor este grăitor: 1 milion de maşini hibride vândute anual până în 2011.
Mai mult, din 2020, Toyota propune o declinare hibridă a fiecăruia dintre modele grupului. Celălalt jucător important, Honda, va scoate pe piaţă, din 2009, un model hibrid, la preţul unui vehicul obişnuit, de clasă mică. Cu puţină întârziere, nemţii, americanii şi francezii sunt pe cale să-şi plaseze şi aceştia pionii la masa de joc. Rămâne de văzut în ce fel vor reuşi cu toţii să surmonteze dificultăţile tehnologice legate de lipsa de autonomie a bateriilor. Până atunci, conform unor estimări, piaţa europeană de maşini hibride va însuma 2 milioane de vehicule vândute în fiecare an.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook