Head-up Display sau pe scurt HUD, este o tehnologie imprumutata din industria aeronautica si, incet-incet, isi face loc in masinile de serie. Cum se intampla cu multe inovatii din industria auto, si aceasta a trecut prin filtrul Formulei 1, astfel ca, inca din 2002, pilotii au profitat din plin de beneficiile ei.
Ce inseamna de fapt Head-up Display?
Definitia generala se refera la orice tip de afisaj care ii prezinta date utilizatorului fara sa-i blocheze vederea si fara sa-l faca sa-si mute privirea de pe ceea ce face. Exista doua tipuri de HUD - cel montat pe casca, vizorul sau ochelarii subiectului si cel fix, montat pe un element transparent al vehiculului.
Producatorii auto au mers, fireste, pe ultima varianta folosind spatiul parbrizului pentru a afisa date utile soferului precum viteza, turatia motorului sau instructiuni de navigatie. Unii producatori au mers si mai departe oferind un sistem de asistenta pentru sofatul pe timpul noptii in conditii de vizibilitate redusa (foto alaturat).
Cum functioneaza?
HUD-ul pare sa leviteze deasupra capotei avand focus la infinit. Datorita acestui fapt, soferul nu trebuie sa refocalizeze pentru a consulta informatiile, salvand astfel cateva zecimi de secunda pretioase. Acest efect optic se obtine folosind patru oglinzi pentru a proiecta datele pe parbrizul special adaptat al masinii de pe un mic ecran cu cristale lichide (LCD) ascuns privirii soferului luminat de led-uri foarte puternice cu o instensitate de peste 50.000 cd/m2. Display-ul este lizibil in orice conditii de iluminare datorita senzorilor incorporati care ajusteaza automat luminozitatea in functie de conditiile mediului.
Aceasta noua dotare a lansat deja cateva controverse, existand state unde sistemul este interzis. Beneficiile pe care le aduce sigurantei la volan sunt incontestabile, insa unele sisteme pot fi adaptate pentru a afisa lucruri care nu au prea mare legatura cu condusul - ca de exemplu filme de pe sistemul DVD al autovehiculului.
Unde se gaseste?
Acest sistem poate fi achizitionat si in Romania pe masini cu preturi incepand de la 30-40.000 de euro cum ar fi BMW seria 5, seria 6 sau Citroen C6. Noi am testat un BMW seria 5 dotat cu un asemenea sistem si ne-a placut foarte mult ce am vazut. Timpul pe care l-am castigat datorita faptului ca n-a mai fost nevoie sa ne tot plimbam privirea pe si de pe instrumentele de bord a fost bine investit in stapanirea celor 500 de cai putere de sub capota.
Potentialul acestei tehnologii este departe de a fi epuizat. Asteptam cu interes urmatoarele directii in care se va dezvolta in viitor - poate, cine stie, instrumentele de bord vor migra in totalitate pe parbrizul masinii.
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook