Dupa succesul inregistrat cu modelul cee’d, Kia vrea sa cucereasca noi redute, cu ajutorul recent lansatului model pro_cee’d, varianta in 3 usi a fratelui sau mai mare.
Kia pro_cee’d a fost lansata oficial pe 28 martie a.c., la Bratislava, in Slovacia, intr-o conferinta de presa organizata de catre Kia Romauto, unic importator KIA in Romania. Lansarea a oferit prilejul jurnalistilor din Romania sa cunoasca indeaproape masina si sa o testeze pe un traseu interesant, care a cuprins atat portiuni de autostrada cat si drumuri virajate, cu asfalt mai neprietenos, pe o distanta de aproximativ 300 de km.
Design
Designul masinii este complet schimbat, pro_cee’d pastrand numai capota si aripile fata de la modelul in cinci usi, dispunand de o structura exterioara noua, care ofera un stil distinct ce nu te poate lasa indiferent. Mai lung, usor coborat si mai lat decat hatchback-ul in cinci usi, pro_cee’d in trei usi aduce un plus de stil si sportivitate.
Caroseria este mai lunga cu 10 mm si coborata cu 30 de mm fata de modelul cee’d, farurile au un design nou, bara de protectie este joasa, cu spoiler proeminent, admisie centrala de aer mai
larga la baza si faruri de ceata marite, amplasate in adancituri eliptice. Geamurile laterale, stalpii si spoilerul spate au un design nou, si desi luneta este usor inclinata, spatiul din spate este mare, cu o capacitate a portbagajului neschimbata. Avand un coeficient de aerodinamicitate de 0.33 (la fel ca la modelul cee’d in cinci usi) si un coeficient de apasare la sol sporit, pro_cee’d are o stabilitate excelenta pe sosea in special la viteze mari.
Interior
Pro_cee’d ofera un spatiu interior competitiv pentru aceasta clasa, cu spatiu pentru cap in fata de 990 mm si 940 mm in spate, spatiu pentru picioare de 1.105 mm fata si 900 mm spate si un spatiu pentru umeri de 1.410 mm fata si 1.360 mm spate.
Portierele fata mai lungi ale lui pro_cee’d au trei grade de deschidere, ultima pozitie, cu deschiderea cea mai mare, fiind la 70 de grade, care, combinat cu lungimea mare a portierei (1.486 mm lungime fata de 1.210 mm la modelul in 5 usi) asigura un acces foarte bun spre bancheta spate. Acest lucru, ajutat de noile scaune fata cu maneta pe spatar pentru plierea scaunului si glisarea acestuia in fata si in spate, ofera posibilitatea manevrarii printr-o singura operatie.
Ambele scaune fata sunt dotate cu „memorie“ care retine pozitia originala. Habitaclul are un aer sportiv, cu un parbriz inclinat, volan in trei spite, cadrane sportive plasate sub bordul usor curbat si consola centrala inclinata spre sofer. Consola centrala se prelungeste cu consola podelei, care este prevazuta cu spatiu pentru accesorii (USB, AUX si conexiune iPod), schimbatorul de viteze si frana de mana, suport pentru doua pahare si un spatiu mare de depozitare.
Portbagajul este destul de generos, avand o capacitate de 340l cu spatarul banchetei ridicat si 1.130 litri cu spatarul pliat.
Echipare
Noul Kia pro_cee’d ofera o echipare generoasa pentru versiunile standard, ca si o varietate mare de extra optiuni. Modelul are trei nivele de echipare, LX, EX, TX.
Echipamentul standard pentru versiunea LX include: airbaguri fata, laterale si cortina, blocare automata a portierelor la viteza, tetiere si fixare a centurilor de siguranta in trei puncte, inchidere centralizata, geamuri electrice fata, sistem audio MP3, cu patru boxe cu butoane de control pe volan si computer de bord.
Modelul cu echipare EX beneficiaza in plus fata de LX de: faruri cu fatete negre, oglinzi electrice, proiectoare de ceata, aer conditionat manual, telecomanda de deschidere portiere si alarma antifurt, tetiere active pentru scaunele fata si ajustare lombara, consola centrala cu spatiu de depozitare si cotiera, doua boxe fata, conexiuni USB, AUX si iPod.
La echiparea TX modelul dispune de ESP si BAS, aer conditionat automat, ajustabil electric, oglinzi pliabile incalzite si, optional, pe anumite piete de desfacere, interior de piele si pachet sport.
Pachetul Sport cuprinde jante din aliaj de 17 inch, pneuri 225/45 R17, amortizoare mai rigide, concept de interior sport: tapiterie imprimata cu „anvelopa“ si tighel argintiu, pedale din aliaj metalic si praguri de inox.
Exista patru concepte de interior, cinci scheme de culoare ale interiorului, 12 culori pentru exterior si o serie extraoptiuni precum: cinci stiluri de jante din aliaj, 10 culori metalizate pentru exterior, geamuri fumurii si hidrofobice Saint-Gobain, trapa cu senzor de siguranta, trei stadii de incalzire a scaunelor fata, sistem Sat-Nav integrat, magazie de 6 CD-uri, in plus pachetele Piele si Sport, tapiterie „Rainbow“ si „Classic“ pentru interior.
Performante
Ca si motorizari, Kia prezinta gama completa a propulsoarelor familiei cee’d – cinci motoare Euro 4 si trei cutii de viteze, la fel ca la modelele hatchback in cinci usi si Sporty Wagon. Impatimitii benzinei vor putea alege dintre cele trei motoare: 1.4 (109 CP/ 137,3 Nm), 1.6 (122 CP/154 Nm) si 2.0 (143 CP/186,3 Nm), in timp ce propulsoarele diesel disponibile sunt: 1.6 CRDi (115 CP/255 Nm) si 2.0 CRDi (140 CP/305 Nm).
Motorul testat de noi a fost unul pe benzina de 1.4 litri, care dezvolta 109 CP la 6200 rpm si ofera un cuplu maxim de 154 Nm la o turatie de 4200 rpm. Desi am simtit lipsa unui motor mai puternic, masina si-a indeplinit cu brio sarcinile, tinuta de drum fiind ireprosabila chiar si la viteze mari.
Siguranta
Pro_cee’d dispune de sisteme active de siguranta precum ESP (Electronic Stability Program), sisteme de asistare la franare ABS si EBD, sistem de control al tractiunii, TCS, geamuri hidrofobe (care maresc siguranta pe timp de ploaie, acestea fiind acoperite cu o protectie care resping apa), sistem de asistenta la parcare si sistem de monitorizare a presiunii din pneuri. in cazul in care coliziunea nu poate fi evitata, pro_cee’d este dotat cu sisteme de siguranta pasiva, care vin ca dotari standard, incepand cu o robusta caroserie autoportanta, cu structuri de otel amplasate in zonele cheie si continuand cu 2 airbag-uri frontale, airbag-uri laterale, airbag-uri cortina pentru protejarea ocupantilor fata/spate si pretensionarea centurilor de siguranta. De asemenea, toate echiparile au standard sistem de ancorare a scaunului pentru copii, ISOFIX.
Garantie
in Europa, pro_cee’d vine cu acelasi pachet extins de garantie ca si modelele cee’d hatchback in cinci usi si Sporty Wagon, 7 ani/150.000km, garantie transferabila la vanzarea catre un nou proprietar.
Pro_cee’d se fabrica la Zilina, in Slovacia, intr-o uzina ultramoderna, unde am avut ocazia sa vizitam si sa „chinuim“ noul model pe poligonul de testare, acolo unde fiecare masina este pusa la grele incercari. Am fost impresionati de linia de asamblare care permite fabricarea mai multor modele simultan, sistemul robotizat fiind atat de inteligent, incat stie cu precizie ce operatiune urmeaza a fi facuta, in functie de modelul respectiv (fie ca e Cee’d 5 usi, Cee’d Sporty Wagon, Pro_cee’d sau Sportage).
Fabrica din Zilina are in prezent 2.700 de angajati, insa numarul acestora va creste la 3.000, pentru a atinge o productie anuala de 300.000 de unitati. in Romania, Kia vrea sa vanda anul acesta 600 de unitati, volum pe care cel mai probabil il va depasi, avand in vedere raportul excelent calitate/pret al acestui model.
Vezi galeria de fotografii facute de echipa AUTOspot la test-drive
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook