Bazat pe conceptul prezentat la Frankfurt în 2005, noul model Opel Antara marchează revenirea producătorului german în segmentul 4x4.
Cu o imagine dinamică, foarte îngrijită, o structură solidă şi o serie de elemente de design care amintesc de liniile moderne ale mărcii, Opel speră să reediteze succesul înregistrat cu Frontera prin noul SUV Antara, construit pe platforma Theta a grupului GM, alături de Chevrolet Captiva.
Vezi galeria cu poze facute de echipa AutoSPOT
Privire generală
Lansat la Salonul Auto de la Paris, modelul s-a dorit a fi cât mai aproape de concept, dar socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg (fie el şi un târg auto internaţional), astfel că forma finală a lui Antara respiră un aer mult mai puţin futurist decât prototipul, fiind o maşină frumoasă dar nu deosebită. De când am pus însă mâna pe versiunea de 2 litri (150 CP) diesel, cu cutie automată, avută la dispoziţie pentru acest test, am fost intrigat mai degrabă de ceea ce nu se vedea cu ochiul liber la această maşină şi nu de forma ei fizică. Totul a pornit de la sloganul "Explore the city limits" (sigur ştiţi spotul publicitar cu SUV-ul care ţopăie de pe o clădire pe alta ca în Matrix) şi s-a încheiat ca la emisiunea Myth Busters deoarece am fost nevoit să demontez pas cu pas acest slogan, care nu ştiu cum a fost ales. Cel mai probabil un creativ mai leneş de la Opel a refolosit un slogan mai vechi, sau câţiva entuziaşti cu idei creţe au scris fiecare câte un cuvânt pe o hârtiuţă şi apoi au extras la întâmplare trei din căciulă... deoarece această maşină este departe de "explore", sau "city", iar de "limits" nici nu mai intru în amănunte.
Maşina cântăreşte aproape două tone şi este greoaie la prima impresie, fiind mai degrabă introvertă decât extrovertă. Nu este potrivită pentru dinamismul oraşului (city) şi nici pentru situaţiile la limită (limits) pe care le înfruntă un 4x4 autentic (explore). Luat ad-literam însă, sloganul începe să aibă sens. Opel Antara este potrivită pentru a te plimba pe la limita oraşului, cu sau fără un scop precis. În acest fel, imaginându-mi locuitorii din Pipera-Tunari care îşi duc copiii la grădiniţă sau ies duminica la un picnic sau o excursie prin împrejurimi, totul începe să devină evident... Ei sunt targetul! Iar preţul şi consumul relativ mari par să susţină acest lucru.
Design
Antara se încadrează în clasa SUV-urilor medii, având o lungime cu puţin peste 4,5 metri. Apartenenţa la designul specific Opel este dată de forma elementelor de iluminare şi de grila faţă dominată de sigla cromată. Designerii nemţi au reuşit să ofere prin liniile exterioare impresia de soliditate şi unitate fără a afecta prin acest demers confortul spaţiului interior, unde cinci pasageri pot călători în condiţii foarte bune.
Spuneam că maşina are un aer introvert, aceasta deoarece interiorul, bine gândit şi lucrat, primeşte cea mai mare atenţie şi oferă cele mai mari satisfacţii în experienţa Antara. La o primă vedere, consola centrală, ceasurile de bord, sistemul audio şi cel de climatizare, te duc cu gândul la celelalte modele ale producătorului german. Pe lângă calitatea deja recunoscută a materialelor, ceea ce este remarcabil este spaţiul pentru picioare - record în clasă - şi spaţiile de depozitare, de la plasele din scaune şi consola centrală până la compartimentele din cotieră şi suportul de ochelari, precum şi atenţia spre confort dată de instalaţia de aer condiţionat care răceşte şi torpedoul (deşi cârcotaşii vor comenta lipsa unor suporturi pentru pahar la pasagerii din faţă). Planşa de bord este dominată de cele trei guri centrale de ventilaţie, deasupra cărora se află ecranul computerului de bord. Opel oferă standard pentru motoarele diesel şi un sistem independent de încălzit interiorul, dat fiind timpul mare de încălzire al unui propulsor pe motorină, iar sistemul de sunet cu mp3, suportul bluetooth pentru telefonul mobil şi navigaţia prin satelit sunt opţionale care nu mai miră deja pe nimeni.
Volumul portbgajului este relativ redus (deşi pe target) fiind de doar 370l, putându-se mări prin rabatarea banchetei spate, până la 1.420 litri. Mai mult, cu "complicitatea" sistemului Flex-Fix, Antara poate transporta două biciclete cu ajutorul unui suport ce se integrează în spoilerul spate.
Performanţe
Propulsorul diesel de 150 CP este unul de concepţie nouă şi dispune de turbină cu geometrie variabilă şi filtru de particule ce nu necesită aditivi. Motorul s-a achitat bine de sarcinile la care l-am supus, având performanţe bune atât în regim de turaţie cât şi în regim de croazieră. Experienţa la volan a fost uşor alterată de greutatea maşinii şi cutia de viteze automată Active Select (care, de altfel, permite şi selectarea manuală a vitezelor) şi nu am atins valorile dinamice prezentate de producător (am reuşit doar un pic sub 13 secunde la testul 0-100 Km/h şi o viteză maximă de 180Km/h).
Sistemul de tracţiune integrală este comandat electronic, astfel că în condiţiile normale de antrenare, doar puntea faţă este motoare, iar în condiţii dificile sau de patinare, transferă până la 50% din cuplu şi punţii spate. Alături de ABS şi ESP prezente standard, facilitatea TC (Traction Control) şi DCS (Descent Control System - control al coborârii) pot fi comandate opţional. Automatic Lighting Control este o facilitate interesantă, ce permite farurilor să urmărească drumul constant, în caz de nevoie activând automat şi faza lungă. Combinat cu senzorul de ploaie, tempomat şi senzori de parcare, sistemul uşurează mult efortul necesar conducerii în condiţii meteo dificile.
autoSPOT apreciază:
+ Ergonomia habitaclului, calitatea materialelor folosite
+ Dotări foarte bune la partea de securitate activă şi pasivă
+ 12 ani garanţie anticorozivă
autoSPOT nu apreciază:
- Suspensie rigidă şi zgomotoasă la rularea pe drumuri grele
- Consum ridicat, chiar şi în regim de croazieră
Fişa tehnică
Motorizare: 2.0 CDTI
Cilindree: 1991cmc - 4 cilindri în linie
Carburant: motorinA
Putere max: 150/4000 (CP/rpm)
Cuplu max: 320/2000 (Nm/rpm)
Cutie de viteze: automată 5 trepte
Transmisie: 4WD
Volum portbagaj: 370/1420 l
Masă proprie: 1907 kg
Acceleraţie 0-100km/h: 12,1 s
Viteză maximă: 180 km/h
Consum mediu declarat: 8,6 l%
Consum mediu în test: 11,3 l%
Preţ DDP model testat: 34.350 E
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook