SsangYong Actyon este cu siguranţã o maşinã controversatã. Dupã ce producãtorul coreean ne-a surprins cu modele care mai de care mai neinspirate estetic, dar foarte fiabile, prin Actyon s-a încercat construirea unui model cu personalitate unicã, acesta remarcându-se atât prin design-ul curajos, prin caracteristicile bune off-road, cât şi prin faptul cã este unul din puţinele SUV-uri compacte de pe piaţã dotate cu motor de tracţiune integralã nepermanentã şi reductor.
Revista AUTOspot a avut la test-drive un model cu motor diesel commonrail de 2,0 litri (1998 cmc) şi 141 CP (singurul de altfel oferit pentru România), dotat cu o cutie de viteze automatã. Nu facem un secret din faptul cã nu suntem fanii modelelor hidramate, motorizãrilor diesel sau ai SUV-urilor... deci la o primã vedere aveam în faţã o zi plictisitoare. Cu toate acestea, la sfârşitul testului parcã nu ne puteam sãtura sã ne jucam cu acest copil teribil – Actyon!
“Copil teribil” în primul rând pentru cã este cel mai mic model produs de SsangYong şi are o formã ineditã ce pare încã neadusã la maturitate. La prima vedere materialele folosite, ergonomia naivã şi liniile stângace par toate plãsmuite ca urmare a unui joc de copii. Apoi dotarea modelului cu o cutie de viteze automatã, precum şi cu o servodirecţie atât de moale încât parcã te provoacã sã virezi doar prin forţa minţii... te duc inevitabil cu gândul la maşinuţele din parcul de distracţii.
Cu toate acestea, tot din joacã, am ajuns sã descoperimşi aspectele “teribile”... Imediat ce l-am luat un pic în serios şi l-am pus la treabã pe noul nostru prieten, am descoperit mai multe funcţiuni şi un grad de personalizare a experienţei la volan mai mare decât la majoritatea maşinilor testate pânã acum! Practic poţi avea totul într-o singurã maşinã, trebuie doar sã ştii ce sã-i ceri!
Design interior şi exterior
Aspectul exterior al lui Actyon nu are cum sã treacã neobservat: spatele este de hatchback compact, profilul aduce cu un coupe înãlţat, iar faţa... nu seamãnã cu nimic altceva.
Interiorul nu este luxos, dar nici sãrãcãcios... este din acest punct de vedere o maşinã tipic coreeanã. Consola centralã este îndreptatã cãtre şofer, iar prizele de aer centrale rotunde fac loc între ele unui ceas digital care aminteşte, dupã caz, de cele montate odinioarã pe Dacii, sau de o nucã ce-şi gãseşte cu greu locul în perete. Materialele folosite nu sunt de cea mai bunã calitate, iar butoanele şi display-urile au un aspect îmbãtrânit. Scaunele sunt însã confortabile, iar spaţiul este suficient chiar şi pentru pasagerii din spate, în ciuda formei caroseriei. Cu toate acestea, faptul cã podeaua portbagajului este situatã la o înãlţime neobisnuitã, se repercuteazã asupra volumului acestuia, care este de doar 321 litri.
Performanţe şi dotãri
Modelul Actyon testat este destul de agil, fiind avantajat de o masã proprie de doar 1900 Kg, deşi pe şosea comportamentul sãu este influenþat de centrul de greutate ridicat. Motorul este silenţios şi trage bine de la turaţii joase, cuplul maxim de 310 Nm fiind obţinut încã de la 1.800 rotaţii pe minut.
Cei care folosesc maşina în oraş beneficiazã de un Actyon liniştit, cu un consum redus, dar, în funcţie de profilul drumului, cei amatori de off-road pot trece doar cu o apãsare de buton de la tracţiunea 2WD la 4WD şi, în caz de nevoie, la 4WD cu rapoarte reduse. De asemenea, manevrabilitatea SUV-ului pe teren accidentat este favorizatã de transmisia automatã în patru trepte (disponibilã ca alternativã la cutia de viteze manualã în cinci trepte), ce are douã programe de funcţionare: Power şi Winter. Aşa cum le spune şi numele, primul este destinat obţinerii unor performanţe dinamice, iar celãlalt asigurã atât o bunã stabilitate, cât şi mobilitatea pe suprafeţe alunecoase.
Actyon vine cu reductor (singurul SUV compact care oferã aşa ceva), garda la sol de 19 cm, precum şi unghiuri de atac, degajare şi rampã de 26, 29, respectiv 20 de grade. Toate acestea, la care se adaugã sistemul Hill Descent Rollover Protection. Siguranþa pasivã este susţinutã de airbag-urile frontale, dar şi de cele de tip perdea.
În concluzie, cu un preţ final ce porneşte de la 22.550 de euro pentru varianta de bazã, SsangYong Actyon reprezintã o ofertã unicã pe piaţã, atuurile sale fiind forma originalã, echipamentul complet, transmisia integralã, consumul redus şi experienţa ineditã la volan, la care se adaugã garanţia de trei ani!
AUTOspot apreciazã
+ funcţii cuplare/decuplare
4WD, ESP, reductor, P/W
+ consum combustibil scãzut
+ siguranţã activã şi pasivã
+ garanţie 3 ani
AUTOspot nu apreciazã
- servodirecţie foarte moale
- design/ergonomie îndoielnice
- volum portbagaj mic
Fişa tehnică
Motorizare: 4L, 1998 cmc
Carburant: diesel
Putere max: 141/4000 (CP/rpm)
Moment max: 310/1800-2700 (Nm/rpm)
Cutie de viteze: automatã
Transmisie: 2WD/4WD
Masã proprie: 1903-1974 kg
Volum portbagaj: 321 l
Capacitate rezervor: 75 l
Vitezã maximã: 162 km/h
Consum la 100 km: 11/7/8,5 (urban/extra/mixt)
Preţ DDP (model testat): 25.607 Euro
Vezi galeria de imagini cu modelul SsangYong Actyon
Vezi clipul de prezentare a modelului Ssangyong Actyon
Vezi spotul publicitar pentru SsangYong Actyon
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook