Chiar daca din punct de vedere calendaristic ne aflam in plina toamna, vremea se incapataneaza sa ne contrazica si continua sa ne rasfete cu temperaturi demne de luna iunie.
Astrele erau de partea mea, soarele-mi facea cu ochiul si ma provoca la o zi in afara orasului, iar vestea ca voi conduce un exemplar cu tractiune spate, a picat ca o cireasca pe tort. Singurul detaliu care nu ma lasa sa fiu complet relaxat , era elementul supriza. Ce masina urma sa testez?
Exterior
Da, am avut placerea sa conduc unul dintre cele mai interesante si distractive modele oferite de producatorul japonez pentru piata din Europa. Nimeni altul decat, Toyota GT86.
Stiu, cu totii va ganditi la Toyota Celica, la cat de bine arata ea si ce impact a avut pe piata atunci cand a fost lansata. Dar astazi nu avem de-a face cu nici un urmas si nici un fel de legatura cu acel exemplar.
GT86 este mai aproape de sol ca o Celica, beneficieaza de un motor in 4 cilindrii aspirat boxer si mai important ca orice, are tractiune spate.
Aspectul exterior iti atrage imediat atentia, la acest capitol contribuind decisiv vopseaua electrizanta. GT86 este un adevarat coupe, forma caroseriei, capota alungita si spatele scurt sunt elemente definitorii care transmit clar si evident acest lucru. Toyota GT86 este un veritabil coupe!
Parerile sunt impartite, sunt cei de care considera ca GT86 este un exemplar cuminte, prea “linistit” atunci cand ii este analizat designul si mai sunt cei ca mine, care respecta si admira aspectul inculpatului.
GT86 transmite exact ceea ce ofera, sportivitate, distractie si unicitate.
Mi-a placut forma farurilor si felul cum “se uita” la tine. Privita frontal, GT86 iti da senzatia ca se incrunta si parca vrea sa muste din tine. Farurile de zi tip LED sunt integrate discret in design-ul grilei fata si ajuta la imprimarea unui aer modern si placut.
Incantat de ce am gasit la partea frontala, m-am indreptat spre spatele exemplarului, iar asteptarile mi-au fost recompensate. Posteriorul lui GT86 este dominat de cele doua tevi de esapament, uriase, care te duc cu gandul la un adevarat super-car. Posteriorul este completat de un eleron discret, perfect creionat in ansamblul total.
Interior
Ma asteptam ca cei de la Toyota sa gandeasca interiorul in jurul soferului. Fiecare element, fiecare detaliu, fiecare componenta este gandita in asa fel incat sa usureze si sa nu incomodeze cu absolut nimic experienta traita la bordul lui GT86.
Pozitia la volan este exrem de joasa, esti surprins cat de aproape de sol te afli si incantat in acelasi timp pentru ca stii cate avantaje atrage dupa sine acest detaliu. Butoanele de pe bord sunt foarte usor de accesat, sunt putine si mai ales sunt la indemana. In orice alt model Toyota as fi criticat plasticul nu tocmai modern regasit pe bord sau as fi comentat acel ceas dintr-o epoca demult apusa. In GT86 nici nu le-am observat si mi-am continuat explorarea interiorului.
Ceasurile de bord sunt si ele, simple si intuitive. Turometrul urca pana la 7500 rot/min, iar vitezometrul analog este dublat de unul digital. Toyota ofera combinatia de piele cu piele intoarsa, in nuante de negru si rosu. Mi s-a parut formula castigatoarea pentru un asemenea exemplar.
Pedalierele din aluminiu, logo-ul GT86 prezent pe volan si scaune, cat si profilul super sport al acestora sunt elemente care subliniaza inca o data categoria din care inculpatul face parte.
Spatiul petru pasagerii din spate este aproape inexistent, cele doua scaune fiind mai mult folosite pentru ati lasa o haina sau a depozita diferite obiecte. Portbagajul este generos, insumand 243 l.
Performante
Incep prin a va spune, ca echiparea lui GT86 poarta numele de Drift. Pornind de la aceasta informatie, pot incepe a va relata cum stau lucrurile atunci cand discutam despre ce poate sau nu, Toyota GT86.
Motorul boxer, cu 4 cilindrii dezvolta o putere de 200 cp, care ajunge la 100 km/h in 7.6 sec. Asa cum am gandit si eu atunci cand am vazut cifrele, nimic impresionant. Nimic mai gresit!
Cantarind numai 1205 kg, GT86 se simte mult mai rapida decat o arata niste cifre pe hartie. Pozitia foarte joasa, cutia de viteze manuala cu cele mai scurte trepte pe care le-am vazut in ultimii ani, sunt ingredientele unei experiente de neuitat. Fara a uita de tractiunea spate, care te face sa te simti si mai “fericit” atunci cand pilotezi o astfel de masina , pot spune ca modelul japonez este o incantare pentru simturile unui patimas auto.
Este greu de asternut in cateva cuvinte felul cum GT86 reuseste sa croseteze o serie de curbe, felul cum spatele tinde sa “danseze” pe fiecare viraj, iar soferul nu-si doreste decat ca drumul sa continue la infinit.
Directia este precisa, nu atat de grea cum mi-as fi dorit, dar indeajuns de exacta incat sa-mi transmita in permanenta pozitia masinii si felul in care trebuie sa rotesc de volan pentru ca GT86 sa fie corect inscris in viraj.
Avand un motor aspirat, cuplul nu depaseste 205 Nm, iar GT86 trebuie turat sus, in jurul valorii de 7000 rot/min pentru a oferi tot ce are mai bun, dar si pentru a incanta auzul cu un sunet sportiv. Notele muzicale transmise de cele doua evacuari sunt placute si atata soferul, dar mi-ar fi placut un sunet mai puternic, mai baritonal.
Un avantaj al lui GT86 este felul in care poate fi condus. Este placut si neobositor la o utilizare zilnica in oras si este incantator si revigorant la o exploatare la limita pe un drum virajat de munte.
Dupa parerea mea, consumul s-a mentinut in limitele normalului, in oras indicand valoarea de 9.6 l, iar in afara, respectand limitele de viteza nu a deposit 7.7 l.
Pret
Modelul de baza pentru GT86 pleaca de la 32.000 euro cu TVA inclus. Daca se opteaza pentru o cutie automata, se ajunge la suma de 35.000 euro. Este un pret destul de piperat, dar este un exemplar unic, nici un alt exemplar (exceptand Subaru BRZ) neputand oferi imaginea si distractia pe are GT86 le livreaza cu o debordanta usurinta.
GT86 este unul dintre putinele exemplare care-mi va ramane in suflet multa vreme de acum incolo si care mi-a smuls un oftat, atunci cand ne-am despartit.
AutoSpot apreciaza:
+ Aspect exterior
+ Cutia de viteze si etajarea treptelor
+ Feelingul oferit soferului
AutoSpot nu apreciaza:
- Spatiul pentru pasagerii din spate
- Sunetul motorului
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook