General Motors a dezvăluit la Detroit prototipul Cadillac Converj, o masina electrica proiectata ca un coupé grand touring menit sa demonstreze capacitatea specialistilor GM de a folosi tehnologia propulsiei electrice, numita Voltec, cu un model de lux al carui design si al caror performante sunt lipsite de compromisuri.
Tehnologia Voltec permite o conducere pe bază electrică pe o distanţă de aproximativ
65 km fără benzină şi noxe, cu posibilitatea extinderii autonomiei la sute de kilometri.
Bob Lutz, vicepreşedintele GM din cadrul diviziei Global Product Development, a declarat că
prototipul Converj are toate şansele de a intra în producţia de serie. „Converj este o prelungire logică a planului nostru de a reinventa automobilul. Acesta sugerează în mod clar cum ar putea arăta un autovehicul electric Cadillac şi indică la fel de clar faptul că toţi clienţii industriei de lux din întreaga lume au la dispoziţie un autovehicul care îmbină designul puternic cu propulsia electrică, cu o autonomie totală de sute de kilometri fără griji”.
Prototipul autovehiculului electric cu autonomie extinsă (E-REV) Cadillac prezintă un stil nou de caroserie care evoluează din tema de design tradiţională a mărcii, Artă şi Ştiinţă. Profilul arcuit şi agresiv, înclinat în faţă, stă la baza atitudinii sale sportive. Mai mult decât un Cadillac sub aspectul formei, Converj este menit să fie un adevărat Cadillac şi sub aspectul fondului, prin intermediul materialelor de lux, al tehnologiei şi dinamicii de conducere care reprezintă elemente distinctive ale mărcii.
Voltec, tehnologia inovatoare a propulsiei
Sistemul de propulsie electrică Voltec al modelului Cadillac Converj este compus dintr-o baterie în formă de T cu o capacitate de 16 kWh, o unitate electrică de propulsie şi un motor-generator cu patru cilindri. Acesta utilizează electricitatea ca sursă principală pentru a pune în mişcare autovehiculul.
Un set de baterii termice conţine peste 220 de celule litiu-ion care furnizează energia necesară pentru a conduce prototipul Converj pe o distanţă de până la aproximativ 65 km fără a utiliza carburant şi fără a produce gaze de eşapament. Bateria este integrată în şasiu şi înmagazinează electricitate de la reţea când autovehiculul este conectat la o sursă de curent. Sunt necesare mai puţin de trei ore pentru încărcarea bateriei la o tensiune de 240 V sau circa 8 ore la o tensiune de 120 V.
Când bateria este descărcată, modelul Converj comută automat la modul de autonomie extinsă. În această etapă secundară de funcţionare, electricitatea necesară pentru propulsarea autovehiculului este generată de un motor cu tehnologie flex fuel care funcţionează la fel ca un generator casnic pentru a produce electricitate. Motorul-generator asigură o alimentare constantă cu energie pe o distanţă de sute de kilometri, până la următoarea alimentare sau încărcarea bateriei. Acest mod de autonomie extinsă elimină grijile legate de distanţă asociate cu autovehiculele integral electrice, deoarece acestea nu dispun de o sursă de alimentare de rezervă pentru situaţiile când bateria este descărcată.
În ambele moduri, electric şi de extindere a autonomiei, modelul Converj este propulsat în permanenţă de o unitate electrică ce converteşte energia electrică furnizată de baterie sau de motorul-generator în energie mecanică pentru a pune în mişcare roţile din faţă. Unitatea oferă un cuplu de 370 Nm pentru un demaraj rapid şi o putere de 120 kW. Viteza maximă atinsă este de 160 km/h.
Indiferent de modul de operare, nu există compromisuri în ceea ce priveşte randamentul autovehiculului. Pentru a intensifica senzaţia din timpul conducerii, modelul Converj este dotat cu sistemul GM Magnetic Ride Control, iar pentru o eficienţă şi mai mare, energia rezultată din frânare este captată şi stocată în baterie.
Design pur Cadillac
Potrivit celor declarate de Lutz, modelul Converj este un adevărat Cadillac, nu poate fi confundat cu niciun alt autovehicul. „Profilul agresiv înclinat înainte anunţă tema şi proporţiile noi şi revoluţionare înregistrate de evoluţia designului Cadillac. Noile proporţii pun în evidenţă o viziune modernă, cu forme unice, a unui autovehicul 2+2 personal de lux”, afirmă Lutz.
Forma generală este consolidată de linia proeminentă şi cursivă a caroseriei, cu
jante mari, de 21 inch în faţă şi 22 inch în spate, împinse până la marginea caroseriei. Exteriorul modelului Converj este acoperit cu trei straturi de vopsea de culoarea argintiu închis, pe care proiectanţii GM au denumit-o „Reaction”.
Plafonul integral din sticlă este echipat cu panouri solare care suplinesc energia consumată de dotările de la bord. Suplimentar, au fost incluse câteva inovaţii aerodinamice şi de design care sporesc autonomia conducerii, printre care:
● un înveliş compact pentru partea inferioară a caroseriei („belly pan”)
● orificiile grilei, reduse la minimum, reduc rezistenţa la înaintare în partea frontală
● camerele video retrovizoare cu profil coborât înlocuiesc oglinzile exterioare convenţionale pentru a reduce rezistenţa la înaintare
● jantele sunt profilate pentru a împinge aerul în exterior pentru un flux de aer mai constant pe părţile laterale
Modelul Converj este de asemenea dotat cu faruri şi lumini de poziţie verticale, cu tehnologie „light pipe”.
„Lămpile verticale reprezintă o trăsătură distinctivă a mărcii Cadillac, iar prototipul Converj completează tehnologia „light pipe” a mărcii prin includerea unor diode luminoase (LED-uri) mai îndrăzneţe şi a unor elemente cu descărcare de mare intensitate în faţă şi în spate”, a declarat Clay Dean, director de proiectare în cadrul Cadillac. „În partea superioară a farurilor sunt incluse şi elemente unice pentru iluminare diurnă, în formă de lance”.
La interior, luxul se îmbină cu tehnologia
Interiorul modelului Converj include dotări avansate şi elemente de lux în care se împletesc eficienţa şi grija pentru mediul înconjurător. Configuraţia interiorului modelului 2+2 este oferită într-o combinaţie contrastantă de piele întoarsă sintetică Winter White (inclusiv pentru partea superioară a panoului de instrumente) şi piele Midnight Black, cu accente de aluminiu şlefuit şi lemn. Toate materialele utilizate sunt regenerabile, cum ar fi lâna în amestec pentru mochetă, mătasea capitonajului plafonului, pielea obţinută din materiale post-industriale etc.
Postul de conducere cu tehnologie avansată sporeşte eficienţa şi reduce solicitarea bateriei. Dotările acestuia includ:
● tehnologie nouă, organică cu LED-uri utilizată în cadrul panoului de instrumente reconfigurabil
● sistem de navigaţie cu ecran tactil, sistem de climatizare, butoane de comandă pe consola centrală şi sisteme audio
● sistem reglabil de iluminare ambientală cu neon în plafon
● secvenţă unică de pornire cu simboluri de culoare albastră pe consolă
● afişaje pe ecran pentru anumite caracteristici precum frânarea regenerativă, nivelul de încărcare a bateriei şi puterea motorului
● înlocuirea oglinzii retrovizoare şi a celor exterioare cu camere video care afişează imagini din jurul autovehiculului pe un ecran amplasat în partea superioară a panoului de instrumente, pentru a oferi o imagine panoramică de ansamblu
● aprindere prin acţionarea unui buton şi scaune faţă rabatabile electric
Vezi mai multe imagini in galeria foto
General Motors
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook