Cifrele pe ultimii ani arata o scadere constanta a celor care reusesc sa obtina permisul de conducere.
Astfel, in 2005 au fost declarati admisi doar 28,8% din 146.088 de candidati, in 2006, 26,76% din 172.554, iar anul trecut, 26,9 % din 194.668. In primele luni ale lui 2008, doar 18,94% din 30.807 de candidati au reusit sa-si obtina permisul de conducere.
Aceasta ultima scadere a promovabilitatii se datoreaza schimbarii câtorva dintre metodele de sustinere a examenelor. În primul rând, examinatorii de la sala nu mai sunt aceiasi cu cei de la traseu. Astfel, examinatorii de la traseu nu mai au posibilitatea sa cunoasca numele, codul numeric personal sau fata vreunuia dintre candidati. Mai mult, acestia afla pe ce traseu vor examina candidatii în trafic abia la plecare, repartizarea fiind facuta la nimereala.
Instructorii, interesati doar de bani
Slaba pregatire a celor care se prezinta pentru obtinerea permisului de conducere auto se datoreaza în mare parte dezinteresului scolilor de soferi si al instructorilor. „Am avut un caz, unicat cred”, îsi aminteste Dan Mosescu, seful examinatorilor. “Avea cam 60 de ani, un tip ambitios. A ajuns sa depuna 31 de dosare si tot nu reusea sa obtina permisul. Dar nici nu renunta. Omul pur si simplu avea trac. Când se urca la volan, îl apuca tremuratul. Scolile de soferi, nu toate, dar majoritatea, nu organizeaza cursuri de legislatie cu verificare la terminarea scolii, iar rezultatele se vad la examenele de sala. În plus, majoritatea instructorilor îsi învata elevii ce asteapta examinatorii de la ei în traseu, dar nu îi învata sa mearga corect, legal si în siguranta în trafic”.
Unii asa-zisi instructori fac bani buni venind cu masina cu dubla comanda doar în zi de examinare, unde închiriaza automobilul cu minimum 50 de lei. „În curând sper sa avem propriile masini pentru examinarea la traseu, astfel încât sa nu mai existe suspiciuni suplimentare ca unul da traseul pe Matiz si altul pe Mercedes. Atunci va disparea si stresul instructorilor care au mai multi elevi examinati în aceeasi zi de a zbura de la un punct de întâlnire la altul prin traficul din Bucuresti”, a mai declarat Dan Mosescu.
Examenul de sala se va da pe calculator
În cel mult trei luni, examenul de sala se va da într-un singur loc, la noul sediu al Serviciului Public Comunitar pentru Regimul Permiselor de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor din Pipera. Aici vor exista sase sali de examinare cu câte 15 locuri fiecare, iar candidatii vor sustine proba de sala pe computer. Programul nu este înca gata, însa Dan-George Mosescu, directorul serviciului, spune ca aplicatia garanteaza obtinerea unor chestionare cu întrebari total aleatorii si diferite între candidati. Si ritmul de examinare va fi altul.
Daca acum examenul de sala consuma trei-patru ore, fiind bagate la gramada si câte 1.000 de persoane, sau chiar peste, trecerea la mijloacele moderne de examinare va reduce timpul la mai putin de o ora. Practic, candidatul capata raspunsul pe loc, iar când a gresit a cincea întrebare, sa spunem, calculatorul îl anunta ca poate parasi sala si intra urmatoarea persoana la examinare. În felul acesta, ritmul va fi mult mai rapid, iar corectarea instantanee. Trebuie mentionat ca în prezent, conform statisticilor oficiale, 75% dintre cei care nu obtin permisul de conducere pica la sala.
Camioanele RABA nu mai au voie la examenele auto
De la 1 martie anul curent, dupa expirarea unui preaviz de un an, examinatorii auto din Bucuresti au decis sa nu mai accepte la examenele pentru categoriile C, D si E autocamioane stravechi, gen RABA, sau autobuze pe cale de a fi casate, foste rate prin satele patriei. La camioane de exemplu, acestea trebuie sa aiba minimum opt viteze, ABS, 14 metri lungime, din care opt metri lungimea camionului, caroserie închisa etc. Nu toate scolile de soferi au fost pregatite si doar câteva au investit în camioane noi pentru candidatii la carnetul de sofer profesionist. Doar 5% dintre cei care vin pentru carnet dau pentru alta categorie decât B, adica pentru autoturisme, ceea ce explica, poate, dezinteresul scolilor de soferi în a cumpara camioane sau autobuze cât de cât moderne.
Examenul in traseu va ajunge la 25 de minute
În prezent, în Capitala sunt numai 18 examinatori. Acestia se împart pentru examenele de sala la cele doua locatii unde se sustin examenele teoretice. Pentru traseul practic exista 15 puncte clasice de întâlnire, din care în zi de examinare în traseu se aleg, la întâmplare, cinci. Fiecarui examinator îi revin în medie în zi de examen aproximativ 35-40 de candidati la proba de traseu. Examinarea practica este redusa la nici 15 minute, în timp ce normele europene prevad minimum 25 de minute la volan pentru fiecare doritor de permis auto si nu mai mult de 8-10 candidati pentru fiecare examinator. Pe viitor, se estimeaza ca numarul celor examinati de o singura persoana sa nu fie mai mare de 15, timpul de conducere sa creasca la exigentele Comunitatii Europene, iar examenele sa se sustina pe masini de acelasi tip, ale examinatorilor.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook