Fiecare an incepe sub semnul taxelor si impozitelor. Am platit, ca orice conducator auto, impozitul pe masina, asigurarea obligatorie, casco-ul, rovinieta si... tocmai cand ma pregateam sa ma bucur de putinii bani ramasi din agoniseala de anul trecut, mi-a ajuns la urechi vestea buvinietei.
Zvonul s-a insinuat intai subtil printre cunoscatori, ca un banc deochiat, apoi a prins contur, pasind tiptil in presa, pentru a cunoaste in cele din urma apogeul intr-o isterie, daca nu nationala, atunci macar bucuresteana.
Toata harababura asta m-a dus cu gandul la controversatele bariere puse la Mamaia de catre primarul cu nume de pastaie. La vremea aceea, actiunea a fost justificata prin faptul ca Mamaia este o statiune, populata doar de catre turisti, nu un oras cu buget propriu, iar banii luati la bariera doar turistilor sunt reinvestiti in intretinerea si dezvoltarea statiunii. Bineinteles ca putini dintre noi au acceptat aceasta explicatie, mai ales ca ea este insotita de numeroase scapari: plata la receptie si a taxei de statiune, plata taxei de bariera de fiecare data cand reintri in statiune in cadrul unui sejur, obligativitatea achitarii acestei taxe chiar daca nu ai destinatia Mamaia (ci, spre exemplu, Navodari), si multe altele.
Cu toate acestea, la cativa ani de la luarea nepopularei masuri, concomitent cu investitiile din statiune, Mamaia isi traieste o a doua tinerete spre bucuria turistilor dar mai ales a constantenilor, care intra in Mamaia ca la strand si beneficiaza de toate avantajele fara a plati nici o taxa.
Bucurestiul insa, este total anacronic. Cand va fi introdusa buvinieta, soferii care vor alege sa circule pe tronsonul cuprins intre Piata Unirii si Piata Victoriei vor plati o taxa stabilita in functie de motorul, modelul, dimensiunea si greutatea masinii, iar banii incasati din aceasta taxa ar urma sa fie folositi pentru reabilitarea infrastructurii rutiere. Lasand la o parte faptul ca bugetul local ar trebui sa acopere investitiile in infrastructura, centrul este totusi singura zona cat de cat circulabila din punct de vedere al calitatii pavajului, deoarece a beneficiat de majoritatea investitiilor din fondurile municipalitatii si nu numai. Daca buvinieta se justifica prin strangerea de fonduri pentru refacerea infrastructurii, atunci logic ar fi ca aceasta sa fie instituita (in cel mai bun caz) doar pe rutele secundare, care sa poata fi astfel refacute la randul lor.
Iar daca fondurile tot nu sunt suficiente si vrem sa exploatam si centrul, ar trebui ca municipalitatea sa considere amplasarea unei bariere pe Magheru, unde sa-i taxam la randul nostru doar pe constanteni, ca sa se-nvete minte sa ne mai strice concediile!
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook