Sporturile auto ma duc uneori cu gandul la o vorba de-a regretatului George Carlin, comicul meu preferat: de ce e inotul un sport? Inoti ca sa nu te ineci - asta nu e sport, e ceva de bun-simt! La fel si pentru mine, masina e un mijloc de a ajunge din punctul A in punctul B si nimic mai mult. Doar ca altii au transformat deplasarea intr-o competitie: care ajunge mai repede, care ajunge mai spectaculos samd. Inteleg pasiunea pentru viteza, control, senzatiile tari date de exercitarea anumitor forte fizice asupra organismului, in cursul giumbuslucurilor pe roti... Dar nu le impartasesc, neam!
Poate pentru ca am o groaza congenitala fata de viteza, care mi-e alimentata din plin de fiecare data cand citesc stirile, nu stiu. Cert e ca n-am privit niciodata masina ca pe o distractie, ci ca pe un obiect strict functional. Nici sa-mi exercit controlul si autoritatea asupra unei adunaturi de fiare nu ma incanta cine stie ce. Asa ca in procesul de selectie ma intereseaza sa consume putin, sa fie fiabila si sa nu fie nevoie sa fac cu mult mai mult decat sa-i pun benzina, sa ma urc in ea si sa ajung unde am nevoie.
Ceea ce ma fascineaza in schimb la masini este influenta lor asupra oamenilor si interactiunilor umane. Cum marca pe care o posezi te plaseaza pe o scara sau alta a ierarhiei sociale, cum masina iti da tupeu in trafic pentru ca te depersonalizeaza, cum, paradoxal, masina aleasa iti poate reflecta caracterul, sau cum poate fi aleasa pentru a compensa oaresce lipsuri (pricajiti in Jeep-uri, Irinei in Rolls-uri, ciobani in limuzine de domni, saraci care strang din fund si se indatoreaza pana in gat ca sa-si ia masini scumpe etc.)
Ce incerc sa spun? Cu toata modestia, ca daca toti ar vedea masinile asa cum le vad eu, am trai intr-o lume mai buna. In oras ar fi numai masini mici si practice, usor de strecurat si parcat, traficul ar fi mai fluid, colegii de serviciu s-ar organiza si ar merge mai multi intr-o masina, daca stau aproape unii de altii, decat sa mearga fiecare singur in masina lui ca sa nu se creada ca nu-si permite, s-ar consuma mai putini combustibili, s-ar emite mai putine substante poluante etc.
Pe de alta parte, zau ca ar fi plictisitor. De cine sa mai razi in trafic, daca nimeni nu se maimutareste cu ochelarii de soare de la geamul BMW-ului, daca nimeni nu incearca sa te impresioneze cu vreun TT, daca nimeni nu se intrece la stop, daca nimeni nu se umfla-n pene? Pe scurt, daca masinile ar fi pentru toti doar mijloace practice de deplasare, eu n-as mai avea ce sa scriu la rubrica asta, si zau ca n-as vrea sa fac atata rau universului.
Rodica
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook