Škoda Auto isi extinde gama de produse cu noul Yeti, un SUV compact ce concurează cu modele precum Kia Sportage, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai şi Suzuki Grand Vitara.
Cu o lungime totală de 4223 mm, o lăţime de 1793 mm si o inălţime de 1691 de mm, Yeti are o masa proprie cu şofer de 1520 kg(1,8 TSI 4×4), o capacitate de încărcare de minimum 545 kg, sarcină de remorcare de până la 1800 kg si un volum al portbagajului cuprins între 416 litri şi 1760 litri.
Design
Cea de-a cincea serie de modele creată de Škoda se remarcă prin caracteristicile specifice ale mărcii. Este evidenţiată în primul rând grila radiatorului, cu inserţie cromată. În stânga şi în dreapta se remarca farurile amplasate la un nivel ridicat, cu dimensiuni generoase. Pragurile din plastic în secţiunea inferioară a caroseriei reprezintă caracteristici clasice pentru un autovehicul compatibil cu suprafeţele off-road. Montanţii posteriori sunt mascaţi de suprafeţe vitrate de culoare neagră, iar barele suport montate pe plafon disponibile în serie întregesc conturul marcat de linii drepte.
In secţiunea posterioară, un element tipic sunt stopurile cu o suprafaţă luminoasă în formă de C. Hayonul drept şi perpendicular se ridică uşor şi creează un unghi generos de deschidere. Geamul hayonului care poate fi deplasat lateral, de-a lungul caroseriei, dă impresia unei suprafeţe vitrate continue către faţă, până la montantul central. În faţă şi în spate, scuturile de protecţie demonstrează capacitatea de rulare pe teren accidentat, in timp ce proiectoarele de ceaţă de mari dimensiuni contribuie la îmbunătăţirea aspectului frontal.
Profilul cu aripi proeminente, jante din aliaj uşor cu dimensiuni de până la 17 ţoli şi garda la sol de 180 mm conferă un aspect robust modelului Yeti.
Motoare
Gama de propulsoare disponibilă pentru Yeti oferă cinci motoare în patru cilindri cu o putere cuprinsă între 77 kW şi 125 kW (105 CP până la 170 CP). Aceasta include două motoare pe benzină şi trei diesel, toate respectând cerinţele impuse de normele EU 5.
Baza este reprezentată de
motorul TSI de 1,2 litri pe benzină, disponibil pentru prima dată la bordul unui model Škoda. Acest propulsor dezvoltă 77 kW (105 CP) şi oferă un cuplu motor maxim de 175 Nm între 1500-3500 min-1. Opţional este montată şi cutia manuală de viteze cu şase trepte sau cutia în şapte trepte DSG.
Cel de-al doilea motor pe benzină pentru modelul Yeti este
propulsorul în patru cilindri 1,8 TSI, care dezvoltă 118 kW (160 CP). Acesta atinge cuplul motor maxim de 250 Nm de asemenea la un nivel foarte redus de turaţii. Puterea maximă este disponibilă între 1500-4500 min-1. Consumul acestei versiuni cu tracţiune integrală permanentă este în medie de 8,0 litri la 100 de km (189 g/km emisii de CO2). Consumul redus de carburant se datorează unor măsuri precum pompa de ulei în două trepte, care necesită până la 3500 min-1 o presiune de 1,8 bar şi care funcţionează la o presiune de 3,3 bar cu o cantitate mai mare de ulei pentru lubrifiere. O a doua sondă lambda asigură îmbunătăţirea calităţii gazelor de ardere, având în vedere că, prin intermediul acestui sistem, este posibil un control mai precis asupra secvenţelor de injecţie şi a cantităţilor. În plus, au fost optimizate şi îmbunătăţite pentru funcţionarea în regim de frecare lagărul principal al arborelui cotit, inelele de piston şi alte componente mobile ale motorului.
Un alt element de noutate este şi
propulsorul 2,0 TDI disponibil pentru Yeti, oferit la trei trepte de putere, în toate cazurile cu injecţie directă Common-Rail, precum şi un filtru de particule diesel(DPF) în echiparea de serie. Versiunea de bază este reprezentată de
motorul cu 81 kW (110 CP), urmat de cel cu
103 kW (140 CP). Cuplul motor maxim este de 250 Nm, respectiv 320 Nm, fiind disponibil între 1500-2500 min-1 şi 1750-2500 min-1. Consumul în regim combinat al motorului 2.0 TDI cu 103 kW şi tracţiune integrală permanentă este de 6,1 litri diesel, ceea ce înseamnă 159 g/km emisii de CO2.
Motorul de top din seria celor trei propulsoare cu autoaprindere este cel în patru cilindri de 125 kW (170 CP) cu un cuplu motor de 350 Nm, atins între 1750-2500 min-1. Recircularea gazelor de evacuare, care, în funcţie de turaţie şi de sarcina la care este expus motorul, amestecă o cotă de până la 60% din amestecul la aerul de ardere, precum şi un catalizator de oxidare garantează valori minime de noxe. Pentru toate versiunile de motorizare cu tracţiune integrală sunt utilizate cutii manuale în şase trepte, numai pentru motorul 2,0 TDI CR DPF cu 81 kW şi tracţiune frontală este disponibilă o cutie în cinci trepte.
Versiunea cu tractiune integrala
Motorul se bazează pe tehnologia modelelor Octavia Combi 4×4 şi Superb 4×4. Cuplajul multilamelar Haldex controlat electrohidraulic este montat la nivelul punţii spate într-o carcasă comună cu angrenajele osiilor şi un diferenţial pentru puntea spate. În condiţii bune de tracţiune – de exemplu pe carosabil uscat - 96% din cuplul motor sunt transmise asupra roţilor faţă. În funcţie de situaţia de rulare, sistemul electronic de comandă al cuplajului Haldex poate transfera până la 90% din putere către puntea spate. Un diferenţial automat de blocare previne patinarea unei roţi spate cu un nivel redus de tracţiune.
Sistemul de tracţiune integrală, cu nivel ridicat de sensibilitate, este compatibil 100% cu sistemele electronice pentru stabilitatea de rulare (ABS, ESP). La acţionarea sistemului ESP, disponibil în echiparea de serie pentru versiunile 4×4, controlul cuplajului haldex este preluat de sistemul de comandă pentru ABS/ESP. La acţionarea sistemului ABS, cuplajul Haldex este activat automat.
Pentru deplasările pe suprafeţe neconsolidate, Yeti 4×4 îşi modifică semnificativ caracterul. O simplă apăsare a butonului cu inscripţia "Off-Road" de pe planşa de bord este suficientă pentru ca sistemele de asistenţă precum ABS, ASR şi EDS să treacă în regimul de rulare pe teren accidentat. Pedala de acceleraţie reacţionează mai sensibil şi permite astfel un demaraj mai bine controlat pe teren neconsolidat. Sistemul de asistenţă la pornire cu reducerea turaţiei şi sistemul de asistenţă la coborârea în pantă sunt pregătite să acţioneze imediat. Prin intervenţii sensibile asupra sistemului de frânare, sistemul de asistenţă la coborârea în pantă menţine o viteză constată de rulare în pante pronunţate, iar şoferul se poate concentra deplin asupra selectării traiectoriei în condiţiile unui teren dificil.
Siguranta
Prin utilizarea de oteluri foarte rezistente pentru celula pasagerilor, aceasta formeaza un spatiu vital de supravietuire a pasagerilor în cazul unor accidente grave. Prin intermediul unor elemente de preluare a sarcinilor, energiile survenite sunt deviate pe lânga aceasta celula, fara deformarea periculoasa a acesteia. ABS cu sistemul de asistenta la frânare si sistemul de reglare a momentului de rotaţie a motorului (MSR) reprezinta numai câteva dintre dotarile de serie ale modelului Yeti. ESP este disponibil în principiu la toate versiunile 4×4. În plus, în caz de impact, masina este prevazuta cu pâna la noul airbaguri ce ofera protectie maxima pasagerilor. Din aceasta categorie face parte si un airbag în zona genunchilor pentru şofer, precum şi airbaguri laterale pentru locurile din spate.
Vezi galeria foto completa cu noul Skoda Yeti
Yeti, produs împreună cu modelele Superb şi Roomster la fabrica Škoda din Kvasiny, va ajunge la primii clienţi
la începutul celei de-a doua părţi a anului 2009.
Porsche Romania
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook