Inevitabil, cand ne prinde noaptea in oras departe de masinile proprii sau dupa un pahar in plus, suntem nevoiti sa apelam la taxiuri, si nu de putine ori am avut ocazia sa regretam neinspirata alegere.
Soferii de taxi, acesti haiduci obositi ai zilelor noastre, fac parte dintr-o categorie profesionala aparte, care are ca unic obiect de activitate condusul masinii, alaturi de soferii de TIR, de basculanta, curieri, soferi de firma sau de RATB. Spre deosebire de oamenii cu carte, care pentru a-si practica meseria termina un liceu, o scoala profesionala si eventual o facultate, singura scoala pe care acesti indivizi au "absolvit-o" este scoala de soferi (si probabil si aia la a cincea incercare, dupa ce au dat spaga in ultimele doua dati).
Poate de aceea traiesc cu impresia ca ei cand conduc sunt la serviciu iar noi, ceilalti participantti la trafic suntem acolo pentru ca nu avem treaba pe acasa si am iesit la plimbare.
E adevarat, nu trebuie sa ne grabim sa ii bagam pe toti in aceeasi oala. Asa ca sa-I judecam pe indelete... iti taie calea, intorc unde vor ei, fac slalom printre masini, te injura daca nu-i lasi sa se bage, te injura daca vrei tu sa te bagi, te injura daca cumva ii incomodezi, uitand ca si ei incomodeaza pe altii cand opresc in mijlocul drumului ca sa ia sau sa lase vreun client. Unii conduc foarte repede si periculos, altii foarte incet de-ti vine sa te dai jos si sa iei tramvaiul.
Regulile de circulatie sunt optionale pentru ei si despre maiestria lor in manuitul volanului iti poti da seama dupa numarul de indoituri de pe tabla masinilor.
Acestea fiind spuse, haideti sa vedem acum si ce ne enerveaza la soferii de taxi. Nu vor sa te ia noaptea daca mergi prea aproape sau daca nu le dai pretul cerut, de parca venirea noptii ii face sa uite de existenta aparatului de taxat. Motivatia intalnita cel mai des este ca au o comanda, dar pot renunta la ea in schimbul unei sume "rezonabile".
Bine, ei oricum isi rotunjesc veniturile si cand aparatul de taxat functioneaza, fie prin practicarea unor tarife mincinoase, fie prin metoda "maimutei" care va incarca nota de plata la apasarea de catre sofer a unui buton bine camuflat, fie pur si simplu prin faptul ca majoritatea nu au sa dea restul.
Taximetristii sunt oamenii paradoxurilor. Desi sunt tot timpul violenti in trafic, fiind pregatiti pentru orice situatie cu un intreg arsenal de "arme si munitii", totusi la cel mai mic scandal dau dovada de o lasitate dezarmanta si pun mana pe statie ca sa-si sune colegii.
De cand te urci in masina lor pana cobori stau si iti indruga verzi si uscate, de parca ar avea cineva vreme sa-i asculte, laudandu-se cu intamplarile lor nemaiauzite petrecute in spatele volanului, barfind alti clienti sau povestind cum invart ei banii si femeile... desi tu ii vezi conducand o Dacie 1310.
Nu stiu cum se face ca toti au cam aceleasi povesti si nu stiu cine le-a inventat si cum s-au raspandit. Ma intreb daca exista sindicate sau reuniuni ale soferilor de taxi unde stau sa-si impartaseasca pataniile sau singurele momente de "bonding" sunt la Politie cand se intalnesc sa-si declare "accidentele usoare".
Un lucru insa e sigur: daca vrei sa simti pulsul natiunii si sa vezi ce intelege romanul de rand din ce se intampla in tara asta, nu trebuie sa faci altceva decat sa te sui intr-un taxi si cu cateva zeci de lei si strazi ocolite mai tarziu o sa ai mai multe informatii decat voiai sa afli.
Si, credeti-ma pe cuvant, articolul asta nu s-a scris singur!
Doctoru’
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook