Aproximativ 3.000 de persoane mor anual pe soselele românesti, pagubele produse anual economiei fiind de circa trei miliarde de euro, potrivit datelor Centrului Regional pentru Siguranta Rutiera (IRSA). “Costurile economice si sociale ale accidentelor depasesc 2% din PIB, astfel încât aceste costuri ajung la circa treimiliarde de euro pe an. Aici intra în special pierderile pe care economia le are, deoarece foarte multi decedati în accidente nu-si mai aduc contributia la economie”, a declarat directorul general de la Centrul Regional Pentru Siguranta Rutiera (IRSA), Dana Voicu-Baciu.
Potrivit datelor asociatiilor non-guvernamentale implicate în siguranta rutiera, gradul de severitate a accidentelor plaseaza România pe ultimul loc în Europa, cu o medie de 1/4, în urma Rusiei, Ucrainei sau Bulgariei cu rapoarte de 1/6, 1/7 si 1/8 si mult în urma tarilor cu traficul cel mai sigur din Europa, Marea Britanie (1/93), Germania (1/63) Austria si Italia (1/53).
Mai multe victime in accidente decåt intr-un razboi
Din 1990 si pâna în prezent, soselele di n România au facut peste 40.000 de morti si sute de mii de raniti, mai multe victime decât un razboi. “Potrivit unui raport al Comisiei Europene, din patru membri ai unei familii din România, unul moare într-un accident de circulatie, ceea ce produce pagube sociale si economice imense”, a spus Dana Voicu–Baciu.
Potrivit rapoartelor europene, în România riscul de deces în accidente rutiere este de sapte ori mai mare decât în Marea Britanie. “Cauzele principale ale accidentelor de circulatie din România sunt viteza excesiva si mixul de trafic, adica existenta unor carute amestecate printre scutere, motorete si automobile moderne”, a precizat Virgil Vochina, cunoscut realizator de emisiuni dedicate sigurantei circulatiei. Acesta a precizat ca o alta sursa de îngrijorare este faptul ca, desi drumurile nationale traverseaza foarte multe sate, nu exista amenajari pentru traficul lent si pentru pietoni.
Starea precara a sigurantei rutiere în România este determinata si de alte caracteristici printre care infrastructura saraca, lipsa unei capacitati reale de a determina starea sigurantei rutiere, semnalizarea rutiera proasta si slaba calitate a autovehiculelor.
De asemenea, ritmul de dezvoltare a infrastructurii este foarte lent. Într-un studiu comparativ al European Environment Agency din 2006, în ultimii 15 ani România se plaseaza pe ultimul loc în ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii, cu o crestere de doar 0,9%, în timp ce Lituania, Malta si Cipru au înregistrat cele mai mari cresteri în lungimea retelei rutiere, cu 51%, 35%, respectiv 28%. Totodata, cea mai scazuta densitate a retelei rutiere se înregistreaza tot în România.
Potrivit datelor Politiei Române, în primele trei luni ale anului 2008 s-au produs 2.017 accidente rutiere, cele mai dese fiind înregistrate în zilele de sâmbata si duminica, în intervalul orar 8,00 - 16,00, iar cele mai grave accidente petrecându-se în intervalul orar 16 - 24. Având în vedere ca în 2007 au avut loc circa 6.000 de accidente rutiere, numarul acestora ar putea creste în acest an, sustin reprezentantii asociatiilor de profil.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook