Pentru a ajunge la un bolnav, soferii "de la urgenta" se lupta cu traficul infernal si cu ceilalti conducatori auto.
E greu sa fii sofer pe ambulanta. Iti trebuie sange rece, spirit de echipa, foarte multa daruire, cunostinte de prim-ajutor, mult curaj si experienta in trafic. Dar sa fii sofer de ambulanta in Bucuresti, abia aceasta este provocarea. Chiar daca posezi datele de mai sus, trebuie sa depasesti alte obstacole: traficul infernal, in care se zbat sa inainteze cele peste un milion de masini ale Capitalei, sutele de strazi in lucru si ceilalti soferi, care prea putin respecta girofarul ambulantei. In toata aceasta invalmaseala, gandul lor, al soferilor, este unul singur, si tot acesta le imprumuta geniale idei de moment, prin care sa ajunga la timp: "Omul acela trebuie salvat!".
"Am luat-o prin parc"
De dimineata, de la ora 7.00, Nelu Lepa abia acum ajunge la baza, ca i s-a terminat tura. Toata ziua a fost la cazuri, a mers de la unul la altul. A strabatut cu ambulanta lui cu girofar tot Bucurestiul: un singur sector a ratat. "Pai, am avut asa, zice, consultand fisa de cazuri: doua lipotimii, o sincopa, doua incendii, tulburari de ritm cardiac, sindrom coronarian acut. Si am fost... pe Soseaua Vergului, pe Delfinului, pe Serban Voda, pe Radovanu, in Puiandrului, pe Nicolae Titulescu, pe Calea Grivitei". Nelu Lepa e obosit. Azi a auzit numai claxoane si injuraturi, injuraturi si claxoane, a folosit toate scurtaturile posibile si imposibile ca sa se strecoare. "Colentina era blocata, asa ca am luat-o prin parc, pe la Plumbuita."
"Ne anticipam miscarile"
Nelu nu e doar sofer, a absolvit cursuri de prim-ajutor - in 1992, a fost prima serie din Capitala. A invatat manevre de transport a pacientilor, oxigenoterapie, cum sa imobilizeze bolnavul si a lucrat de atunci in echipe ARTI (anestezie, resuscitare, terapie intensiva) de trei persoane: el, ambulantierul, un medic si un asistent. De peste 10 ani lucreaza cu doctor Livia Nicola si asistent Silvia Grigoras. "Ne-am invatat unii cu altii, va dati seama ca ne anticipam miscarile cand suntem la o urgenta, ne completam. Intervine o coeziune de manevra, suntem mai eficienti, si atunci bolnavul are o sansa in plus".
Si-a mai pus un girofar pe Dacia Break
Zeci de soferi au venit la tura in seara asta. Fumeaza in liniste langa masina lui si asteapta ca numele sa i se auda in difuzor: acolo se anunta urmatoarea echipa care va pleca la caz in suierat de sirene. Pana sa plece in tromba la vreun accident de circulatie, la vreun batran cazut in strada sau la vreun incendiu, baietii mai fac o gluma, mai rad de vechiturile de masini pe care le conduc de ani buni. "Pai, doamna, masina asta - arata spre o Dacie Break care numai nu tuseste la cum arata - a fost reparata de o suta de ori. Cu ea ma duc la urgente de ani buni. Ma iau la misto in trafic ceilalti soferi, d-apoi sa se mai si dea la o parte", zice resemnat Adrian Necsoiu. Ca sa se faca temut pe strazile Capitalei, Necsoiu a mai cumparat un girofar, din banii lui.
"Sa ajut omul, doamna"
Spitalul Floreasca detine cinci ambulante SMURD proprii, plus o masina rapida de interventie. Acestea ofera atat interventie primara - trebuie sa ajunga in maximum 30 de minute -, cat si secundara. De asemenea, unitatea detine si un elicopter SMURD, care deserveste 11 judete din jurul Capitalei. "Aceste masini transfera bolnavii critici intre spitale, in functie de afectiune, de la elicopter la spital, de la locul accidentului la spitale", spune medicul coordonator al serviciului SMURD, Bogdan Oprita. Dan Batcu e sofer ambulantier la Floreasca de ani buni. Ce il mai impresioneaza acum, dupa ce a vazut oameni striviti, membre amputate si mult, mult sange? "Cazurile cu copii", spune cu capul in jos. Domnul Dan e modest, nu vorbeste mult. Raspunde simplu, dar magistral la intrebarea "de ce sofer pe ambulanta?": "Sa ajut omul, doamna". Doctorul Oprita a facut echipa cu Batcu. Oprita spune ca un sofer de ambulanta nu se formeaza in cateva luni. „Pai, el stie fiecare groapa din asfalt. Mai mult, estimeaza cand vom ajunge la ea, astfel incat sa franeze treptat si nu brusc. Asta conteaza enorm pentru bolnav”.
"Mereu am fost saritor"
Aurel Ene, sofer pe Ambulanta BGS, un serviciu de urgenta privat, spune ca nu face pana la caz mai mult de 15 minute. Uneori o ia si pe contrasens, de multe ori trece pe rosu. A lucrat doi ani la SAMB si patru la Floreasca. Spune ca meseria asta nu l-a schimbat. Poate doar ca nu il mai impresioneaza asa orisice. "Dar de schimbat nu m-a schimbat. Eu asa am fost dintotdeauna, saritor si cu dorinta de a ajuta sau salva oamenii." Aurel Ene spune ca nu poti sa faci meseria asta decat cu placere. "Si cand ne mai multumeste cate cineva sau cand stim ca omul ala a fost salvat, ca eu am ajuns la timp, e o multumire care nu poate fi descrisa in cuvinte".
La particular Ambulanta BGS costa 150 de lei
O solicitare la Ambulanta BGS, facuta la numarul de urgenta 9505, costa 150 de lei, bani in care sunt incluse urmatoarele servicii: stabilizarea pacientului, tratamentul lui la domiciliu, prescrierea unei retete. De asemenea, daca el necesita spitalizare, in aceasta suma intra si transportul pana la spital si, daca e cazul, si inapoi acasa. Destul de multi bucuresteni au inceput sa apeleze la ambulantele particulare, deoarece masinile sunt noi si moderne, iar apelurile mai putine, astfel ca posibilitatea de a ajunge mai repede este mai mare. Alte servicii particulare de urgenta: Puls - 973, Hipocrat 2000 - 9605, Doris - 9655, Tera - 9603, Sanador - 9699, Rom Ger Med - 9602.
"Pe medicul acesta il pastrez ca pe Sfintele Moaste"
Doctorul Cristian Grasu se joaca in aceasta noapte de-a Dumnezeu: are sarcina de a distribui echipele ARTI in teren. Cele patru dispecere preiau apelurile, care apoi sunt inregistrate in calculatorul central. Urgenta de gradul zero va aparea cu rosu, cea de gradul I, cu galben, iar cele de gradul II, verzi. Doctorul va cupla cazul din stanga ecranului cu "resursa" din dreapta, adica echipa de interventie. Medicul vizat isi ia asistentul si soferul si se urca in ambulanta.
Din pacate, micul joc nu e nici distractiv si nici usor. Medici sunt foarte putini, asa ca acestia sunt pastrati pentru cazurile foarte grave. La gradul I si II sunt trimisi de obicei doar asistentii. De asemenea, pentru multe dintre apeluri nu pleaca nimeni. "Uitati aici, arata medicul pe ecran. Aici e o cefalee, adica o durere de cap. Cum pot eu sa trimit o masina acolo, la cine stie ce distanta, cand sunt atat de putine masini? Dar ce ma fac daca imi apar mie urgente de grad 0? Trimit un medic cu o masina la o durere de cap?".
Acum se schimba tura si, pana apare tot personalul, in unitate este doar un medic, restul asistenti si soferi. "Eu trebuie sa ma gandesc: cheltuiesc resursa asta sau nu? Va dati seama ca pe medicul acesta il pastrez ca pe Sfintele Moaste", spune doctorul cu privirea pe ecran.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook