Adept convinsi al motto-ului "progres prin tehnica", producatorul Audi s-a aliniat de pe acum standardelor europene de refolosire a autovehiculelor, ce vor deveni obligatorii in 2010.
Incepand de la jumatatea anului 2010 va intra in vigoare directiva EU 2005/64/EC, prin care toate automobilele va trebui sa fie reciclabile in proportie de cel putin 85% si pana la 95% recuperabile. Cifra de 85% se refera la gradul la care materialele reciclate se intorc in procesul de fabricare. Inca 10% din vehicul este folosit pentru generarea de energie.
Dupa cum a fost confirmat de Technische Dienst TUV SUD Automotive GmbH si Agentia Federala de Inmatriculare a Automobilelor din Germania, Audi deja indeplineste aceste cerinte. Inca din faza de proiect a unui nou vehicul, inginerii se asigura ca acesta va fi recuperabil la finalul ciclului de exploatare. In timpul procesului de dezvoltare, fiecare model este pus la teste de reciclare si analize de material inainte de lansarea pe piata.
"Pentru ca volumul de date si complexitatea problemei este mare, in anul 2000 ne-am unit eforturile cu compania Group Research pentru a creea o baza de date referitoare la reciclarea vehiculelor. Acum suntem considerati etalonul in industrie", comenteaza Uwe Heil, responsabilul pentru reciclare din cadrul Diviziei Audi de Dezvoltare Tehnica.
Pentru a satisface directiva UE, Audi Group si-a revizuit procesele de productie pentru fiecare din companiile sale, Audi AG, quattro GmbH si Audi Hungaria Motor Kft. De exemplu, a fost confirmata interdictia de a folosi metale grele si identificarea polimerilor si elastomerilor.
Doar daca rezultatele acestor examinari preliminarii sunt pozitive se poate trece la implementarea propriu-zisa.
Acum se poate decide raportul de reciclabilitate pentru fiecare model si aici baza de date construita in atatia ani s-a dovedit a fi un avantaj. Aceasta indica pana la ultimul gram ce material a fost folosit, unde a fost folosit si in ce cantitati. De exemplu, 13,3 procente din noul Audi A4 este alcatuit din aliaje usoare ca aluminiul, plasticele sunt prezente in proportie de 14,3%, sticla 2,2% iar polimeri procesati 1,7%.
Materialele folosite in noul Audi A4 pot fi clasificate in noua categorii care la randul lor pot fi subdivizate. In cele 14,3 procente de plastic gasim o mare varietate. Cele 3,26 kg de polioxyxmetilen sunt inregistrate meticulos la fel ca si cele 31,28 kg de polipropilen.
Audi demonstreaza si implicarea in procesul de recuperare de materii prime secundare. "Procesul VW-SiCON" genereaza materiale prin procesare mecanica, zdrobire, clasificare si sortare in functie de parametri fizici ca densitate, forma, magnetism, conductibilitate electrica si proprietati optice. Procesul VW-SiCON a primit din partea Comisiei Europene "Premiul European pentru Mediul Inconjurator" in 2006.
Un principiu similar se aplica si folosirii materialelor reciclate. Atat metalele feroase cat si cele neferoase, precum si plasticele sunt folosite in forma reciclata. Pentru a promova folosirea lor, constructorul din Ingolstadt a aprobat folosirea lor pentru aproape toate componentele unei masini. Se acorda atentie sporita insa variatiei de calitate.
Ce se intampla la sfarsitul ciclului de viata al unui automobil Audi:
• Daca cerintele legale sunt indeplinite si automobilul este intact, acesta poate fi predat gratuit la unul dintre punctele de preluare ale Audi
• Masina este demontata
• Pentru a optimiza procesul, baza de date ofera informatii despre cum se pot elimina fluidele de operare si bateriile fara a afecta mediul. De asemena sunt indicate ce unelte trebuie folosite
• Se recupereaza si reproceseaza otelul, fierul, cuprul, aluminiul si alte materiale pentru a deveni materii prime
Sursa: Porsche Romania/Scorpion
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook