Masinile romanesti vor fi mai scumpe din 2009, din cauza cresterii pretului la materii prime. Tendinta de scumpire se va observa si la masinile din import, deoarece peste tot in lume producatorii de automobile renegociaza contractele cu siderurgistii, dupa ce acestia din urma au anuntat ca vor creste cu 60% tarifele la otel.
Cresterea costurilor otelului pentru industria auto i-a determinat pe mai multi producatori de autoturisme sa anunte scumpirea masinilor cu cateva procente. Alianta Renault Nissan a vehiculat costuri de comercializare ale automobilelor mai mari cu 1,5%, iar cel mai mare constructor auto din India, Tata Motors, a comunicat majorari medii de 3% la masinile comerciale, pe fondul cresterii cheltuielilor de productie. In Romania, scumpirile se vor simti de anul viitor si nu vor depasi 5-7%, estimeaza vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe. Toate companiile sunt de acord ca preturile urmatoarei serii de contracte cu furnizorii din siderurgie vor fi semnificativ mai ridicate decât cele precedente, pe fondul avansului costurilor cu minereul de fier si energia, esentiale pentru productia otelului, iar acestea se v or vedea mai devreme sau mai tarziu in show-room-urile auto. In prezent, multi producatori de masini, printre care Ford, General Motors si Toyota, se afla în discutii pentru renegocierea clauzelor financiare din contractele de cumparare încheiate cu grupuri din industria otelului, precum ArcelorMittal, United States Steel sau AK Steel Holding, a informat Reuters.
Mittal va creste pretul otelului cu 60%
Si producatorii romani recunosc ca exista o anumita presiune care se va reflecta in tarifele catre clienti, de anul viitor. "Aceasta spirala a cresterii preturilor pentru otel nu are cum sa nu lase consecinte in aval. Insa la nivelul companiilor mari cum sunt si Automobile Dacia sau Ford Craiova sunt contracte solide care nu se pot modifica de pe o zi pe alta. Totusi, dupa o perioada de gratie, vor fi cresteri de costuri de productie pentru noi, care se vor reflecta in pretul autoturismelor scoase la vanzare", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia. Acesta sustine ca majorarile vor de de 5-7% si vor fi aplicate de anul viitor.
Pe de alta parte, marii producatorii auto din lume ameninta ca nu vor accepta ca preturile noi sa fie impuse contractelor de livrare deja încheiate, cum isi doresc siderurgistii. Grupul ArcelorMittal (care detine si combinatele siderurgice din Galati, Hunedoara si Roman) a anuntat in urma cu o saptamana ca va creste preturile la otelul destinat auto cu circa 60%, în mai multe etape. "Costurile noastre au crescut pâna la acest nivel. Cautam cai progresive de a ajusta succesiv preturile, pentru a evita o majorare mare, greoaie în anul ce urmeaza", a declarat atunci directorul diviziei auto din cadrul ArcelorMittal, Jean-Luc Maurange. In aceste conditii, "conflictul" intre producatorii auto si siderurgisti risca sa ajunga in justitie pe motiv ca termenii financiari dintr-un contract nu pot fi modificate, anunta presa internationala. Pe de alta parte, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din România (APIA), Brent Valmar, a declarat ieri, ca solutia pentru mentinerea profitului în afacerile cu masini este cresterea preturilor la serviciile postvânzare, pe care companiile auto vor pune accent tot mai mult, în conditiile în care piata auto se apropie de stagnare.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook