Guvernul a aprobat noua formula de taxa auto, care va fi supusa audierii publice pe 10 aprilie. Taxa la masinile noi creste, iar la cele vechi scade.
Dupa noua formula adoptata ieri de Executiv, taxa auto va reprezenta in jur de 2-3% din valoarea masinii. Astfel, pentru un Logan Euro 4 de 1.400 cmc se va plati o taxa de inmatriculare de 246 de euro, adica 3% din valoarea automobilului, iar pentru un VW Passat Euro 4 de 1.900 cmc se vor plati 570 de euro, adica 2%, a spus ministrul Finantelor, Varujan Vosganian.
"Daca initial pentru o masina Renault Clio Euro 3 de cinci ani vechime se platea o taxa de 1.000 de euro, acum se platesc 600 de euro, iar daca pentru un Megane de trei ani se plateau 1.250 de euro, acum se achita 840 de euro", a explicat Vosganian. El a mai aratat ca taxa creste cu cit vechimea si emisia de noxe sint mai mari. Astfel, pentru un Megane Euro 4 se platesc 385 de euro, iar pentru un Megane Euro 3, taxa este de 756 de euro.
Pentru un Megane vechi de trei ani Euro 4, taxa este de 220 de euro, iar daca este Euro 3, taxa este de 700 de euro. "Cuantumul taxei nu depaseste valoarea reziduala a taxei aferente aceleiasi marci si vechimi pentru o masina deja inmatriculata in Romania", a spus ministrul Mediului, Korodi Attila. Ministrul Varujan Vosganian a recunoscut ca, in cazul masinilor Euro 4, initial a existat o ruptura in calcul fata de Euro 3, iar acum se va ajunge la o crestere a taxei. Pentru un Logan, de exemplu, se plateau 161 de euro, iar din iulie se vor plati 246 de euro.
Oficialii au explicat ca taxa de poluare auto a fost stabilita in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, si va scadea o data cu valoarea autovehiculului. Taxa pentru masinile cu motorizari tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculata in functie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon. "Proportia va fi de 30% dioxid de carbon si 70% alte noxe (oxid de azot, noxe de sulf, praf) pentru masinile Euro 4 si Euro 3", a spus ministrul Mediului, Korodi Attila, mentionind ca valoarea taxei scade o data cu valoarea masinii.
Acest document va fi supus consultarii publice, Guvernul alegind formula audierii publice, de care se va ocupa Asociatia Academica de Advocacy. „Este o procedura complexa, initiatorul fiind Guvernul Romaniei, in cadrul careia actul normativ va fi supus audierii publice pe 10 aprilie, ora 11.00, in Sala «Nicolae Iorga» din Palatul Parlamentului. Marti, la prinz, vor fi afisate pe site-ul Guvernului toate documentele, de la proiectul de OUG pina la nota de fundamentare, motivele audierii publice, la ce intrebari trebuie sa raspunda cetatenii romani, bibliografia cu legislatia din alte tari europene.
O comisie de expertiza va prelua ideile ce apar in cadrul audierii. "Orice cetatean are dreptul sa redacteze un document de maximum trei pagini, o depozitie pe care o va prezenta comisiei de initiere. Aceste depozitii vor fi date pe 10 aprilie comisiei de expertiza. Numai cei care au depus un document de acest fel vor putea lua cuvintul la audiere si atunci nu vor putea vorbi decit maximum trei minute. In doua saptamini de la audiere, comisia de expertiza va elabora o sinteza in care se prezinta opiniile majoritare, cele minoritare, concluziile si recomandarile", a explicat Radu Nicosevici, presedintele Asociatiei Academice de Advocacy.
Cei pe care actuala taxa i-a defavorizat in raport cu cea care va intra in vigoare pe 1 iulie 2008 vor putea primi inapoi diferenta de bani. Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. "Normele metodologice se vor emite la 30 de zile de la intrarea in vigoare a OUG", a spus Vosganian.
Reducere pentru filtre
Posesorii de masini cu motoare diesel, dotate cu filtre de particula de praf, vor primi o reducere de 25% din taxa pe autovehiculul respectiv, a declarat ministrul Korodi. "Am luat in considerare nu doar emisiile de noxe privind standardele Euro 0, Euro 4, dar si emisiile de praf", a spus Korodi. "Exista solutii tehnice la ora actuala care adauga un plus in retinerea particulei de praf. Acele masini diesel, care au aceste filtre de particula, vor primi o reducere de 25% din taxa calculata pe autovehiculul respectiv", a precizat ministrul.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook