Sindicaliştii de la Dacia au acceptat ieri, cu o jumătate de gură, o mărire salarială de 300 de lei brut, faţă de 550 de lei cât au cerut iniţial. Liderii sindicali vor anunţa astăzi dacă acceptă sau nu oferta, după consultarea cu muncitorii.
Ieri, după mai bine de trei ore de negocieri, patronatul de la Dacia şi reprezentanţii greviştilor par să fi căzut la pace. Sindicaliştii au calificat drept "rezonabilă" propunerea patronatului de majorare a salariilor cu 300 de lei brut şi participarea la profit, ceea ce ar urma să aducă un venit suplimentar lunar de 94 de lei brut fiecărui angajat. Azi, liderii sindicali vor prezenta oferta în faţa muncitorilor şi vor decide dacă pun capăt grevei, care durează de două săptămâni.
Muncitorii au cerut iniţial o majorare salarială de 550 de lei şi au refuzat în repetate rânduri oferta patronatului, de 250 de lei. În cazul în care nu vor fi de acord cu noua ofertă a patronatului francez, muncitorii vor ieşi mâine în stradă, pentru a doua oară de la declanşarea grevei. La acest miting ar putea participa peste 8.000 de sindicalişti de la Dacia, la care se adaugă alte câteva sute de la Blocul Naţional Sindical şi de la sindicatele independente din industrie.
Muncitorii decid astăzi
Chiar dacă săptămâna trecută patronii francezi au ameninţat că nu vor mai face nicio ofertă până când muncitorii nu vor reîncepe munca, aceştia au venit ieri cu o ofertă îmbunătăţită. Dacia a oferit o creştere salarială de 210 lei începând cu 1 ianuarie 2008, plus 90 de lei, de la 1 septembrie. La negocierile de ieri nu s-a discutat însă despre condiţiile de lucru sau facilităţile la achiziţionarea autovehiculelor Renault.
"Într-adevăr, e o ofertă de luat în seamă. Chiar dacă, după negocieri, am căzut de acord, trebuie să vedem mâine (astăzi - n.r.) dacă muncitorii vor accepta aceste creşteri", a declarat liderul de sindicat Nicolae Pavelescu.
Pe 24 martie, aproximativ 10.000 de salariaţi de la Uzina Dacia au declanşat greva generală, pentru prima dată de la preluarea acesteia de către grupul Renault, în anul 1999. După 11 zile de grevă, costurile opririi producţiei la Dacia ating 120 de milioane de euro şi vor mai creşte cu 10,5 milioane de euro în fiecare zi, dacă muncitorii nu vor fi de acord cu noua ofertă a patronatului.
SUSŢINERE
Francezii strâng bani pentru grevişti
Liderii sindicali ai Dacia au făcut concesii în negocierile cu patronatul chiar în ziua în care sindicatele uzinei Renault din regiunea Normandia au început să strângă bani pentru susţinerea financiară a grevei de la Mioveni. Până la ora prânzului, francezii au strâns circa 500 de euro, relatează cotidianul "La Tribune", în ediţia on-line. "Sprijinindu-i pe colegii noştri de la Dacia înseamnă că ne sprijinim pe noi înşine, pentru că şi unii, şi alţii suntem supuşi aceluiaşi şantaj: delocalizarea", a declarat liderul sindical, Gilles Cazin.
EFECT DE DOMINO
Elba Timişoara a închis fabrica de faruri
Pierderi de 700.000 de euro, o fabrică închisă şi 200 de muncitori trimişi în şomaj tehnic. Aceasta este situaţia la Elba Timişoara, cel mai important producător de corpuri de iluminat din ţară, din cauza grevei prelungite a muncitorilor de la Dacia Piteşti. Compania din oraşul de pe Bega aproviziona Dacia Piteşti cu faruri pentru modelele Logan.
În fiecare săptămână de grevă la Piteşti, compania timişoreană a înregistrat pierderi de 350.000 de euro. "Greva de la Dacia ne afectează tare. Am fost nevoiţi să oprim o fabrică (compania Elba Timişoara este formată din trei fabrici - n.r.) şi să trimitem 200 de oameni acasă, în şomaj tehnic", declarat, ieri, managerul companiei Elba Timişoara, Gheorghe Cocian.
Una dintre fabricile companiei, cea care fabrica faruri de Logan, avea 89% din producţie orientată spre deservirea Dacia Piteşti. Managerul Elba a decis în urmă cu o săptămână închiderea fabricii, pentru că nu mai existau nici măcar locuri de stocare pentru farurile de Logan. Din cei 500 de angajaţi ai unităţii, 200 au fost trecuţi în şomaj tehnic, pe cheltuiala Elba, iar restul de 300 muncesc, cu normă redusă, în secţiile celorlalte două fabrici ale companiei.
Compania Elba Timişoara are o tradiţie de 85 de ani în domeniu.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook