Sindicalistii de la Uzina Dacia, aflati in a treia saptamana de greva generala, vor organiza un nou miting de protest joi, 10 aprilie, in orasul Pitesti. Angajatii spun ca nu vor renunta la protest pana cand nu vor obtine majorarea salariala de 550 de lei. Mitingul organizat de muncitorii de la Dacia va avea loc intre orele 10.00 si 14.00 si vor participa toti grevistii de la Dacia si reprezentanti ai sindicatelor din mai multe judete ale tarii.
Ar fi a doua iesire in strada a muncitorilor dupa ce peste 7.000 de angajati
au protestat in urma cu zece zile in orasul Mioveni. "Sunt convins ca in aceasta saptamana vor avea loc negocieri. In functie de propunerile primite de la administratie, grevistii vor hotari daca vor incepe sau nu lucrul. Important este insa altceva. Stiu ca oamenii au pierdut bani multi prin aceasta greva. Ei bine, macar o parte din aceasta suma pierduta de grevisti va fi suportata de SAD", a declarat vicepresedintele SAD, Ion Iordache.
Intr-un comunicat de presa dat publicitatii ieri, Sindicatul Autoturisme Dacia, in numele membrilor de sindicat pe care ii reprezinta, solicita reprezentantilor partidului de guvernamant, in speta Partidul National Liberal, sa se abtina de a mai face comentarii ostile referitoare la greva salariatilor de la Automobile Dacia SA.
"Greva de la Dacia este exercitarea unui drept constitutional al cetatenilor si este legala. Consideram ca declaratiile exprimate de reprezentantii partidului de guvernamant pot influenta actul de justitie in dosarul 1085/109/2008 - Judecatoria Pitesti, care are ca termen de judecata data de 9 aprilie 2008. Un verdict impotriva acestei greve poate avea consecinte incomensurabile in plan international referitoare la respectarea drepturilor omului in Romania", se afirma in comunicat.
Greva generala de la societatea Automobile Dacia a intrat in a treia saptamana, fara ca administratia si sindicatele sa se apropie de incheierea unui acord.
Tribunalul Arges va judeca peste doua zile un nou termen in procesul intentat de administratie liderilor sindicali privind legalitatea grevei. Negocierile intre conducere si muncitori au fost suspendate saptamana trecuta, dupa ce oferta de majorare cu 250 de lei a fost refuzata de angajati.
Revendicari rezonabile
Dincolo de faptul ca 2008 este un an electoral in Romania, de pozitiile inflexibile si de argumentele ambelor parti, greva de la Dacia se constituie, indiscutabil in cel mai important conflict de munca din intreaga perioada de dupa 1989. Aceasta cu atat mai mult cu cat este vorba despre o ramura economica strategica pentru economia oricarei tari industrializate. Daca Renault este un concern serios care a investit sume importante de bani in uzina pitesteana in cei aproape zece ani de cand a achizitionat-o, nu este mai putin adevarat ca este oarecum anormala remunerarea a doua treimi dintre angajati la un nivel mai aproape de salariul minim pe economie decat de cel mediu.
De asemenea, tinand cont de faptul ca modelul Logan este principalul factor de crestere a rentabilitatii intregului concern Renault, precum si de profitul proiectat destul de consistent, revendicarea principala a sindicatelor nu pare exagerata. Mai ales daca avem in vedere faptul ca, atat prin cresterea constanta a cifrei de afaceri a uzinei intre 1998 si 2008, paralel cu o reducere a numarului de angajati, productivitatea muncii a crescut in mod constant si in ritm sensibil superior celui al majorarilor salariale.
Administratia de la Dacia ar trebui sa tina cont si de faptul ca in afara de Ford, inca trei mari fabricanti de autoturisme aflati in topul mondial (General Motors, Daimler AG si Mitsubishi) se afla in stadii avansate de implantare in Romania, astfel ca muncitorii argeseni si-ar putea gasi de lucru, in viitorul apropiat, nu neaparat in Spania sau in Italia, ci chiar in Romania.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook