Poliţia e somată de firma giurgiuveană Ager Leasing să onoreze contracte de 100 de milioane de euro pentru autospeciale BMW, Mercedes şi 841 de super-Loganuri
După o anchetă a Corpului de Control al ministrului de Interne, dosarul Loganurilor-minune a fost trimis la DNA şi nu s-a mai auzit nimic de el
Poliţia Română este presată de firma giurgiuveană Ager Leasing să plătească 420 milioane de lei (100 de milioane de euro) în baza contractelor încheiate anul trecut, pentru achiziţionarea a circa 3.000 de maşini – între care şi celebrele Logane de 70.000 de euro bucata. Conducerea actuală a Poliţiei încearcă să tragă de timp, arătând că vistieria e goală din pricina crizei şi cere o renegociere a sumei de plătit. Firma de leasing rămâne fermă pe poziţii, refuzând să accepte mai puţin decât s-a angajat contractual fosta conducere a Poliţiei. Conform unor surse din conducerea Poliţiei, chestorul Petre Tobă, şeful Inspectoratului General al Poliţiei, este vizitat aproape zilnic de reprezentanţii Ager, care solicită preluarea maşinilor şi plata sumei datorate.
Doi chestori – căzuţi la datoria de 100 de milioane
Negocierile intense purtate între cele două părţi vizează atât micşorarea sumei contractuale/bucată maşină, dar şi renunţarea la o parte semnificativă din numărul de maşini care urmau a fi achiziţionate. Poliţiştii spun că întâmpină opoziţia categorică a firmei Ager Leasing, care cere respectarea angajamentelor asumate.
Chestorul Gheorghe Popa a fost destituit de la conducerea IGPR după ce a refuzat anularea contractului cu Ager Leasing, pe motiv că documentul a fost încheiat în condiţii perfect legale. El a declarat că a fost obligat să semneze contractul, altfel riscând să plătească daune de un miliard de lei. După ce a stat luni de zile la dispoziţie, a fost numit la conducerea Centrului de Studii Postuniversitare al MAI.
Succesorul său, Gheorghi Plai a încercat să suspende derularea contractului, fără succes însă. Situaţia se menţine şi în mandatul chestorului Petre Tobă. Ager Leasing poate da oricând în judecată Poliţia, obţinând poprirea conturilor instituţiei, în contul datoriei de 100 de milioane de euro.
După o anchetă a Corpului de Control al ministrului de Interne, în 2008, dosarul achiziţiilor de Loganuri de 70 de mii de euro a fost trimis la DNA. După câteva luni de la sesizare, încă nu există nicio concluzie oficială.
Nu şi-au refuzat nimic: BMW, Mercedes, super-Logan
Cele 27 de contracte încheiate de Poliţia Română cu firma giurgiuveană Ager Leasing vizează achiziţionarea a 2.923 de autospeciale. Compania a fost singurul ofertant pentru cele 27 de contracte, iar preţul total al unei banale Dacii Logan de patrulare pentru Poliţia Rutieră variază între 52.400 şi 71.000 de euro. Între altele, urma să se cumpere 392 de Loganuri la 70.958 de euro bucata şi 449 de Loganuri la 52.423 de euro. Poliţia a mai comandat autospeciale BMW 330 XD, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Volkswagen Transporter, Mitsubishi, Opel Vectra, Mercedes Vito, Nissan Pathfinder, Opel Astra, Skoda Octavia şi patru autobuze Scania 310.
Preţurile pentru aceste maşini depăşesc cu mult cele ale vârfurilor producţiei de serie. Explicaţia furnizată a fost că de vină ar fi dotările suplimentare, specific necesităţilor Poliţiei. O autospecială Mercedes Vito a fost achiziţionată de IGPR cu 130.620 de euro, în timp ce o autospecială BMW dotată cu sisteme de monitorizare şi supraveghere a traficului, sisteme de monitorizare audio-video a echipajului, etilometru şi aparate ce pot recunoaşte, din mers, numere de înmatriculare, urma să fie achiziţionată cu 112.000 de euro.
Sute de microbuze puse la ruginit
De o jumătate de an, câteva sute de microbuze Mercedes sunt ţinute sub cerul liber, într-o parcare a unui importator auto, ceea ce înseamnă că deja s-au devalorizat semnificativ. Ca şi în cazul Loganurilor de 70.000 de euro, utilitatea microbuzelor este pusă sub semnul întrebării, dar şi conducerea actuală a Poliţiei susţine că are nevoie de autoutilitarele contractate. Doar că, aşa cum au declarat pentru Gândul surse din conducerea IGPR, „în bugetul pe 2009 nu au fost alocaţi bani pentru aceste achiziţii. Avem nevoie de dotările respective, dar din cauza crizei nu ni le putem permite”. Sursele respective susţin că autospecialele Mercedes erau destinate criminaliştilor şi unităţilor judeţene de poliţie.
În pofida insistenţelor noastre, conducerea Ager a refuzat să facă orice precizări sau comentarii legate de contractul cu Poliţia Română.
Logan cu scară şi etilotest de 3.464 de euro
La izbucnirea scandalului, reprezentanţii Ager Leasing se apărau arătând că, spre deosebire de Loganurile cumpărate de Poliţie în 2006, cu 12.300 de euro, de această dată maşinile au dotări în plus.
„Maşinile din 2006 aveau instalaţii de comunicare, de avertizare sonoră şi optică. Cele din 2008 au în plus diverse truse criminalistice, sistem energetic propriu, GPS, trusă foto-video, scară pliantă, conuri reflectorizante, bandă reflectorizantă, proiectoare portabile, materiale de protecţie şi ambalare a probelor.
Maşinile sunt diesel, au aer condiţionat dual, scut metalic pentru motor şi garanţie extinsă la 36 de luni, perioada leasingului”, au declarat reprezentanţii firmei de leasing.
Spre exemplu, autospecialele Poliţiei Rutiere urmau să fie dotate cu etilotest electronic (3.464 euro/bucata), terminal mobil TETRA-Motorola (2.380 de euro), sistem de avertizare optico-acustic modulară Whelen (2.881 de euro), bandă reflectorizantă cu sistem de aplicare şi 10 tije de susţinere (2.132 de euro). Şi, din dotare în dotare, diferenţa dintre preţul de bază al maşinii şi suma contractată a ajuns la circa 60 de mii de euro.
Scump! În Italia e mai ieftin
Presa a relatat că, în Italia, transformarea unei maşini pentru uzul Poliţiei creşte preţul cu maximum 5.000 euro, bani care asigură revopsirea şi inscripţionarea, adăugarea accesoriilor de urgenţă (sirenă, radio emisie-recepţie). Maşinile Poliţiei sunt cumpărate printr-o licitaţie anuală, preţurile fiind reduse, după caz, cu 20-30%, datorită volumului mare achiziţionat.
În 2007, Ministerul de Interne din Bulgaria a cumpărat 100 de vehicule Opel Astra Clasic şi 90 de maşini de teren Lada Niva, plătind, în medie, 58.000 de euro pe maşină.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook