Pentru prima data, masinile pe motorina "mananca" mai mult decat cele pe benzina.
S-au dus vremurile cand masinile pe motorina faceau economii in bugetul soferilor. Inceputul anului a adus, pentru prima data in tara noastra, un pret la pompa al motorinei mai mare decat cel al benzinei, iar perioada urmatoare nu anunta o modificare a tendintei. Pretul motorinei a crescut veritiginos din cauza majorarii accizei si a cresterii pretului barilului de petrol pana la nivelul de 100 de dolari.
O alta cauza a majorarii pretului motorinei vine din faptul ca biodieselul, care incepand cu acest an trebuie sa reprezinte 3% din motorina pusa in rezervor, nu mai beneficiaza de scutirea accizei.
Raspunsul la aceste schimbari legislative a venit prompt din partea companiilor petroliere de la noi. Petrom a majorat pretul carburantilor din prima zi a anului, iar Rompetrol a scumpit motorina la inceputul acestei saptamani. Desi majorarile nu au fost spectaculoase, companiile si-au apropiat actualele preturi prin scumpiri succesive care au inceput la finele anului 2007.
Petrom si Rompetrol au scumpit motorina cu trei bani la inceputul anului, pana la valoarea de 3,74, respectiv 3,76 lei pentru un litru. In acelasi timp, cea mai folosita benzina, cea Premium fara plumb, a ajuns la 3,52 lei pe litru.
"In ultimele sase luni cotatiile internationale la motorina au fost mai mari decat cele la benzina, plus ca de la 1 ianuarie a crescut valoarea accizei in euro la motorina. Totodata, acciza in lei la benzina a scazut, ca urmare a cursului de schimb", a spus Dan Pazara, purtatorul de cuvant al Petrom.
Care sunt cauzele
Cresterea pretului motorinei are ca principala cauza faptul ca acciza la motorina a crescut, de la 1 ianuarie, de la 307,5 euro pe tona la 325 euro pe tona. Totodata, motorina cu amestec de 3% biodiesel are aceeasi acciza - de 325 euro pe tona. Cresterea de aproape 6% a accizei se inscrie in calendarul de aliniere a accizelor la nivelul celor din UE. Mihai Hura, director al Directiei Taxe Vamale si Accize din cadrul Ministerului Finantelor, a spus ca "avem derogare ca, pana la 1 ianuarie 2010, sa ajungem cu nivelul accizei la acciza minima de 347 de euro pe tona practicata in UE".
La 1 ianuarie 2009, nivelul accizei va fi de 336 de euro pe tona, iar "calendarul trebuie respectat musai". Cu alte cuvinte, pretul motorinei isi va mentine ritmul de crestere avand in vedere faptul ca 31a din pretul final la pompa este dat de acciza. In pretul final mai intra si 10% catre Fondul Petrolistilor, respectiv 19% - TVA. "Companiile nu pot pune doar pe seama accizei cresterea, pentru ca aceasta este doar o parte din pretul final", spune Mihai Hura.
Copiem Occidentul la scumpiri
Carburantii trebuie amestecati obligatoriu cu biocombustibil pentru eliminarea emisiilor poluante. In 2008, 3% din motorina (si 4%, din iulie) trebuie sa contina biodiesel. Din iulie 2009, si benzina trebuie sa contina bioetanol minim 4% din volum.
"Am discutat cu departamentul de politica fiscala din minister si am sustinut ca biodieselul sa nu fie accizat, dar ei ne-au spus ca in UE aproape toata tarile au aceasta acciza", a spus Stelian Banateanu, director in Directia de Politici Industriale din Ministerul Economiei. Temerea ca aplicarea accizei va afecta grav producatorii de biodiesel este temperata de Hura: "Acciza se aplica doar daca producatorul vinde biocarburantul pentru consum imediat, nu daca il vinde companiilor petroliere pentru amestec cu carburantii traditionali".
Jumatate dintre romani aleg masini diesel
Anul trecut, mai bine de 43% dintre masinile noi vandute in Romania erau echipate cu motoare diesel, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme. In total, numai in primele zece luni ale lui 2007 au fost vandute aproape 110.000 de autoturisme diesel.
Comparativ cu europenii din centrul continentului, soferii de pe strazile din Romania sunt si cei care se gandesc cel mai mult la avantajele motorizarilor diesel, potrivit unui studiu al dealerului AAA Auto. 49% dintre autoturismele vandute anul trecut de acesta in Romania erau echipate cu motoare diesel, in timp ce in Cehia ponderea a fost de 30%, in Polonia de 29%, in Slovacia de 19%, iar in Ungaria de 16%.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook