Transporturile pe reteaua rutiera, in cantitati importante, a marfurilor si materialelor vrac, fara ambalaj, in gramezi neordonate, sub forma de pulbere, granule sau bucati, provenite din exploatari miniere, de cariera, balastiera ori materiale fluide sau semifluide, provenite de la statii de mixturi asfaltice sau statii de betoane, aditivi si lianti in constructii, reprezinta o sursa tot mai mare de ingrijorare pentru Ministerul Transporturilor.
"Impactul asupra retelei de drumuri publice din Romania, produs de circulatia acestor vehicule cu depasirea maselor maxime admise, prevazute de legislatia in vigoare, a condus la cresterea solicitarii drumurilor publice pe care se efectueaza transporturile, fenomen greu de controlat in totalitate, date fiind numarul foarte mare al vehiculelor rutiere si repartizarea furnizorilor pe tot teritoriul Romaniei.
Totodata, amploarea lucrarilor de constructie care implica transporturi cu frecventa foarte ridicata, efectuate in general pe distante scurte, pot avea drept consecinta degradarea accentuata a infrastructurii de transport rutier" - se arata in nota de fundamentare a unui nou act normativ al ministerului prin care se doreste instituirea de responsabilitati in relatia furnizor-transportator-conducator auto. Mentionam faptul ca in prezent pentru depasirea greutatii maxime admise de transport sunt sanctionate doar firmele de transport si soferii acestora.
Atentie, soferi!
Actualul proiect de act normativ nu exonereaza de raspunderi conducatorii auto. Acestia trebuie sa respecte urmatorul set de reguli:
- sa detina la bordul vehiculului si sa prezinte organelor de control documentele specifice transportului, tichetul de cantar si, daca este cazul, autorizatia speciala de transport;
- sa nu circule cu vehicule care transporta bunurile divizibile de la furnizorii care nu efectueaza cantarirea sau care nu elibereaza tichet de cantar;
- sa nu circule cu vehicule care transporta materiale vrac neacoperite cu prelata, iar in cazul in care vehiculul este prevazut prin constructie cu obloane, acestea trebuie sa fie asigurate cu sisteme de inchidere care sa asigure etanseitatea;
- sa nu plece de la punctul de incarcare a bunurilor divizibile cu vehicule cu depasiri ale masei totale maxime admise prevazute de legislatia in vigoare sau, dupa caz, cu depasirea masei totale inscrise in autorizatia speciala de transport, eliberata de administratorul drumului;
- sa nu circule cu vehicule cu noroi pe roti sau cu vehicule din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri rezultate din exploatarea acestora.
Obligatiile furnizorilor
- sa asigure conditiile de functionare pentru instalatiile de cantarire, impuse prin reglementarile metrologice si de furnizorul acestora;
- sa cantareasca si sa emita tichet de cantar, eliberat conform prevederilor art. 3, pentru toate vehiculele utilizate pentru distributia rutiera a bunurilor divizibile;
- sa tina evidenta cronologica si sistematica a tichetelor de cantar eliberate;
- in cazul solicitarii utilizatorului sau conducatorului auto de a incarca vehiculul peste masa totala maxima admisa prevazuta de legislatia in vigoare pentru configuratia vehiculului, sa verifice existenta la bord, in original, a autorizatiei speciale de transport eliberata de administratorul drumului pe care circula, corespondenta numerelor de inmatriculare, respectarea perioadei de valabilitate si a numarului de curse;
- sa tina evidenta cronologica si sistematica a seriilor autorizatiilor speciale de transport, a emitentilor acestora si a numerelor de inmatriculare inscrise in acestea, pentru vehiculele incarcate peste masa totala maxima admisa, prevazuta de legislatia in vigoare;
- sa nu permita plecarea din punctul de incarcare a vehiculelor necantarite, cu depasiri ale masei totale maxime admise, cu depasiri ale masei totale pentru care a fost eliberata autorizatia speciala de transport sau fara tichet de cantar;
- sa prezinte personalului de control prevazut la art. 8 al prezentei hotarari, buletinul de verificare metrologica a instalatiei de cantarire, evidenta cronologica si sistematica a tichetelor de cantar eliberate, cate un exemplar al tichetelor de cantar eliberate care sa contina semnatura de primire a conducatorului auto si evidenta proprie privind autorizatiile speciale de transport - pentru vehiculele incarcate peste masa totala maxima admisa, prevazuta de legislatia in vigoare;
- sa asigure conditii pentru curatarea rotilor vehiculelor, inainte de intrarea acestora pe drumul public;
- sa nu permita intrarea pe drumul public a vehiculelor din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri rezultate din exploatarea acestora;
- sa-si suspende activitatea de distributie rutiera a bunurilor divizibile, in perioada in care nu sunt asigurate conditiile pentru cantarirea vehiculelor, potrivit prezentei hotarari;
- sa aduca la cunostinta utilizatorilor carora le furnizeaza bunurile divizibile suspendarea sau reluarea activitatii de distributie rutiera;
- sa prezinte administratorului drumului la care se realizeaza accesul de la punctul de lucru al furnizorului, la sfarsitul fiecarui an calendaristic sau la incetarea activitatii de exploatare a bunurilor divizibile, situatia cantitatilor de bunuri distribuite pe cale rutiera, conform tichetelor de cantar eliberate.
Sursa: InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook