Firmele de asigurare spun că sancţiunile pot ajunge până la refuzul de a mai încheia asigurarea, dacă un şofer face accident după accident
Numărul de accidente dintr-un an sau de amenzi de circulaţie, vârsta, marca maşinii, dar şi gradul de uzură sunt o parte dintre aspectele luate în calcul de companiile de asigurări atunci când stabilesc poliţa de asigurare facultativă CASCO.
Nivelul acestei poliţe a stârnit în ultima vreme numeroase controverse, cei mai mulţi dintre asiguratori considerând că acesta este mult prea mic comparativ cu valoarea despăgubirilor acordate ca urmare a creşterii numărului de accidente.
Mai mult, companiile de asigurări au încercat să creeze o bază de date comună în care să fie trecuţi toţi şoferii cu accidente la activ. Pentru că totul a rămas la stadiul de intenţie, singura modalitate de a-i pedepsi pe şoferii care-şi lovesc maşina este creşterea poliţei de asigurare.
Momentan, nici această pedeapsă nu poate fi foarte drastică, deoarece concurenţa de pe piaţa de profil determină firmele să fie ceva mai indulgente. Există însă intenţia ca, în cel mai scurt timp, să fie aplicată politica europeană în acest sector, care înseamnă creşterea poliţei de asigurare până la un maxim de 400%, spun reprezentanţii firmelor de asigurări, nivelul mediu agreat fiind de 50%.
În ceea ce priveşte politica actuală, orice incident care necesită reparaţii plătite de asigurator este contabilizat, ducând la creşterea poliţei în anul următor. Astfel, în timp ce un şofer 'exemplar' poate primi reduceri de până la 45%, un altul cu multe accidente la activ va plăti o poliţă aproape dublă. În general, asiguratorii cresc poliţa cu 10%, fie că este vorba despre unul sau mai multe accidente.
Nivelul poliţei de asigurare, dar şi elementele care sunt luate în calcul la stabilirea acesteia diferă însă de la o societate la alta. Spre exemplu, la Asirom penalizările (malusurile) pentru accidente sunt de 10 % adăugate la prima iniţială, fără să se ţină cont de numărul şi gravitatea accidentelor petrecute într-un an. 'Există o bază cu câte maşini sunt asigurate, dar nu şi în câte accidente au fost implicate acestea. Din acest motiv, nu putem ridica rata malusului pentru a nu ne pierde clientul.
În Germania, unde există o bază comună, malusurile ajung şi până la 400%. Tot ceea ce putem face noi, dacă şoferul respectiv perseverează în accidente, este să nu-i mai încheiem asigurarea', a spus Cătălin Stroe, directorul de vânzări al Asirom.
Cu toate că se vorbeşte despre sancţiuni destul de blânde, primele de asigurare nu sunt deloc de neglijat. Astfel, prima pentru un Logan de 10.000 euro, care în mod obişnuit costă 300 de euro pe an, poate ajunge la aproape 400 euro, în situaţia în care maşina a fost avariată. Pentru un Audi A4 care valorează 30.000 de euro, asigurarea ajunge şi la 2.500 euro/an, dacă şoferul o repară pe banii asiguratorului în cursul anului.
Tinerii plătesc asigurări mai mari
Există însă şi condiţii mult mai drastice pentru încheierea unei asigurări. Spre exemplu, reprezentanţii Allianz Ţiriac ţin cont de vârsta, experienţa şoferului şi multe alte detalii printre care şi numărul de amenzi primite într-un an.
Toate aceste declaraţii se obţin prin 'bunăvoinţa' asiguratului, deoarece nu există o bază de date în acest sens. 'Noi am făcut anumite studii la nivel european din care rezultă că tinerii sub 30 de ani sunt mult mai neatenţi în trafic, de aceea aceştia au rata daunei cea mai mare', ne-a declarat Sorin Zaharescu, director Allianz Ţiriac, filiala Bucureşti.
Această companie are primele de asigurare Casco ceva mai scumpe, asta şi datorită mai multor aspecte care sunt luate în considerare. Penalizarea, în caz de accidente, poate ajunge la un plus de 10%. În ceea ce priveşte bonusurile, nici una din firmele de asigurări din România nu depăşeşte pragul de 45% din valoarea primei de asigurare.
La cele mai multe dintre firmele de asigurări, prima scade după un an cu 15%, în cazul în care respectivul şofer nu a avut nici un accident, cu 25% în cel de-al doilea an, cu 35% după trei ani şi ajunge la 45% după patru ani.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook