Guvernul va suspenda pe o perioadă de trei-şase luni taxa de poluare auto percepută la achiziţia de vehicule noi, pentru a limita importurile de maşini vechi, a anunţat, ieri, premierul Călin Popescu Tăriceanu. Aceasta ar fi una dintre cele mai importante soluţii pe care Executivul le-a identificat pentru salvarea economiei, în condiţiile în care industria auto, cea mai mare din economia românească, trebuie stimulată în condiţiile crizei economice mondiale.
'Eu am spus că importurile de vehicule second-hand vor omorî piaţa internă şi astăzi lucrurile se văd şi au o amploare deosebită. Cea mai eficientă măsură este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru maşinile noi. Practic, păstrăm taxa pentru maşinile second-hand. Vedem cum reacţionează piaţa, o mai extindem încă trei luni, după aceea vedem ceea ce este de făcut, găsim o altă formulă, nu ştiu, dar trebuie făcut ceva, fără îndoială', a spusTăriceanu. Premierul a precizat că decizia de suspendare va fi aprobată în şedinţa de miercuri a Guvernului sau în următoarea reuniune a Cabinetului. Şeful Executivului a declarat că a discutat această măsură şi cu preşedintele Traian Băsescu.
Controale la Registrul Auto
Tăriceanu a mai anunţat că va solicita ministrului Transpoturilor, Ludovic Orban, să verifice, prin 'supracontroale', dacă la Registrul Auto sunt respectate condiţiile de verificare tehnică a maşinilor second-hand, arătând că există numeroase informaţii conform cărora maşini care nu corespund din punct de vedere tehnic primesc aprobarea tehnică şi sunt înmatriculate. Şeful Executivului a mai adăugat că se va continua programul de stimulare a vânzărilor noi nepoluante prin Programul «Prima de casare» şi 'va trebui acum, pe final de an, să vedem dacă este cazul să facem nişte redistribuiri ale cotelor rămase neutilizate pentru a ajuta industria autohtonă', a spus Tăriceanu.
Nu în ultimul rând, prim-ministrul a avut şi câteva cuvinte de spus la adresa instituţiilor comunitare care au cerut introducerea taxei auto la vehiculele noi, în ciuda faptului că el avertizase că acest lucru va conduce la importuri de rable. 'Şi dacă cumva o să-mi spuneţi că a zis Comisia Europeană nu ştiu ce să vă spun. Să-i întrebaţi dacă ei sunt responsabili de păstrarea locurilor de muncă în România. Ce spune Comisia Europeană acuma, când (companiile producătoare de maşini-n.r.) îşi restrâng activităţile şi locurile de muncă sunt puse în pericol?', s-a întrebat retoric Tăriceanu.
Taxa a început prin a impozita maşinile vechi şi a sfârşit taxându-le pe cele noi
Introducerea taxei auto de primă înmatriculare, la 1 ianuarie 2007, când au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă, a generat o serie de dispute, de-a lungul a doi ani. Pe de-o parte, în ţară a fost organizată o campanie publică de contestare a acestei taxe. De cealaltă parte, Comisia Europeană (CE) a declanşat două proceduri de infringement (n.r. - încălcare a tratatului comunitar) împotriva României, pe această temă, anul trecut. Strânşi cu uşa de CE, guvernanţii au dat dovadă de multă imaginaţie în privinţa formulelor de calcul a taxei, în căutarea uneia care să respecte legislaţia comunitară. Însă, chiar şi cu riscul de a impinge România în faţa Curţii Europene de Justiţie, din cauza nerespectării legislaţiei comunitare, autorităţile de la Bucureşti nu au vrut sub niciun motiv să renunţe la ea.
Într-o primă fază, Varujan Vosganian, ministrul economiei şi finanţelor, a jucat rolul de apărător al acestei obligaţii fiscale, introduse, de fapt, de predecesorul său, Sebastian Vlădescu. După ce taxa de primă înmatriculare a devenit una de mediu, în scenă a intrat şi Attila Korodi, ministrul mediului, ca susţinător al măsurii. De altfel, taxa auto a fost subiectul unor discuţii aprinse şi între premierul Călin Popescu Tăriceanu şi preşedintele Traian Băsescu, acesta din urmă cerând anularea obligaţiei. Faţă de vechea taxă auto, noua taxă de mediu, aşa cum se cheamă oficial de la 1 iulie 2008, a crescut pentru maşinile noi şi a scăzut chiar şi la jumătate pentru cele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până la 2.000 centimetri cubi.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook