Pretul carburantilor auto continua sa creasca, majoritatea tipurilor de benzina si motorina depasind in prezent 4 lei. Analistii considera ca o evolutie defavorabila a monedei nationale poate urca tarifele la carburanti peste 5 lei/litru. Autoritatile pot lua masuri pentru a reduce profitul companiilor petroliere, dar nu le pot impune o plafonare apretului. Preturile mari nu pot fi domolite decat prin interventia categoriilor socio-profesionale pe langa conducerea companiilor de profil.
Costul carburantilor din Romania continua sa urce periodic, desi la nivel international pretul barilului s-a mai temperat pe baza revenirii dolarului. Efectele se observa in buzunarul consumatorului, care a ajuns sa plateasca in prezent peste 4 lei pe litrul de benzina sau motorina. Tarifele la pompa pot sari peste 5 lei pana la finele anului, in cazul in care cursul valutar va fi defavorabil monedei nationale, considera analistii economici.
Politicile de majorari tarifare periodice practicate de companiile petroliere pot fi domolite doar de autoritati. "Exista politici fiscale si de investigatie pe care statul roman le poate lua in calcul pentru companii le petroliere. Pe de o parte, politici fiscale a€“ masuri de plafonare a profitului sau o taxa in plus pe profit, iar pe de alta, investigatii de concurenta - care ar putea reduce profitul companiilor cu 10%, daca se dovedeste ca practica preturi incorecte", ne-a declarat Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA). Aceste masuri nu vor avea efecte in buzunarul romanilor. "Daca pretul va sari de 5 lei, va fi jale pentru unele categorii profesionale, dar si pentru populatie. Guvernul nu poate interveni in politica preturilor, dar transportatorii si agricultorii ar putea sa faca presiuni asupra companiilor astfel incat tarifele sa nu mai creasca. Vom vedea daca exista capacitatea si vointa ca acestea sa lucreze si in favoarea cetatenilor", ne-a declarat Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari din Romania. Potrivit Mediafax, de la 1 ianuarie 2008, Rompetrol a operat cinci majorari ale preturilor pentru benzina si motorina, iar Petrom a scumpit de noua ori carburantii. Majorarile preturilor carburantilor de catre companiile petroliere au fost puse pe seama pretului ridicat la titei, care joia trecuta a atins nivelul de 135 de dolari/baril. Astfel, costul combustibililor la statiile de distributie din tara este apropiat de nivelurile practicate A®n statele membre Uniunii Europene, desi RomA˘nia beneficiaza A®nca de o derogare a Comisiei Europene si aplica un nivel redus de accize.
UE: Taxele si accizele la carburanti se pastreaza
Ministrii de finante din zona euro au decis ieri sa nu modifice regimul de taxare la carburanti. Desi ingrijorati de cresterile puternice ale preturilor combustibililor si alimentelor, oficialii europeni, reuniti la Frankfurt, au fost de parere ca reducerea sau eliminarea unor taxe si accize nu ar reprezenta o solutie viabila pentru aceasta situatie si ar cauza si mai multe neplaceri pe termen lung. In ton cu decizia UE a fost declaratia ministrului economiei si finantelor, Varujan Vosganian, de la sfarsitul saptamanii trecute. "AŽn RomA˘nia, accizele sunt cele mai mici din Uniunea Europeana, 33 de eurocenti. AŽn timp ce, din cauza faptului ca accizele sunt mici, companiile profita si acopera tot restul cu pretul la pompa. Am solicitat companiilor care extrag petrol din pamA˘nt sa ne explice de ce pretul benzinei si al motorinei e mai scump decA˘t A®n Germania, Marea Britanie. De ce Franta, care nu are strop de petrol, vinde benzina mai ieftin decA˘t A®n RomA˘nia? (a€¦) De ce sa micsorez accizele? Ca Petrom sa-si mai duca A®nca putin?", a afirmat ministrul, potrivit NewsIn. In Romania, masura n-ar fi putut impiedica cresterea in continuare a preturilor la benzina si motorina, ne-a precizat si analistul Liviu Voinea.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook