Singura autostradă care va lega România de o altă ţară a UE va fi gata, cel mai devreme, peste 4 ani.
România ar putea avea o legătură rutieră directă cu UE, la standard de autostradă, de-abia din 2012. În 2004, în platforma sa electorală, Alianţa D.A. a promis cel puţin "prima cale din autostrada Nădlac-Deva-Sibiu-Piteşti, inclusiv variantele ocolitoare Piteşti, Sibiu, Sebeş, Orăştie şi Deva", adică 459 de kilometri de autostradă. În anii scurşi nu s-a făcut mai nimic. Mai precis, au fost necesari patru ani pentru asigurarea finanţării pentru aproximativ 40 de kilometri de autostradă între Timişoara şi Arad, pentru organizarea a două licitaţii, încă nedefinitivate, şi pentru realizarea câtorva studii de fezabilitate.
Pe majoritatea tronsoanelor, lucrările vor demara de-abia în 2010, deoarece anul viitor va fi dedicat obţinerii aprobării UE pentru finanţarea lucrărilor din fonduri structurale, organizării de licitaţii şi negocierii unei concesiuni dificile între Piteşti şi Sibiu. Cum realizarea unui tronson de autostradă durează între 24 şi 36 de luni, în funcţie de complexitatea şi lungimea acestuia, rezultă că autostrada va fi gata integral cel mai devreme în 2012-2013. România ar putea avea o întârziere de un an faţă de Ungaria, care s-a angajat ca în 2012 să aducă la graniţa noastră, adică la Nădlac, autostrada Budapesta-Szeged-Mako. Singurul tronson de autostradă pe care proiectul este ceva mai avansat este Arad-Timişoara.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a precalificat şase consorţii pentru faza a doua a licitaţiei, iar la jumătatea lunii august vor fi deschise ofertele financiare. Valoarea lucrărilor este estimată în jurul a 270 de milioane de euro, dintre care 200 de milioane vin dintr-un împrumut acordat de Banca Europeană de Investiţii (BEI), iar restul de la bugetul de stat, cu titlul de cofinanţare. Proiectul include construcţia a 32 km de autostradă, a 24 poduri şi pasaje şi a unui nod rutier. Lucrările vor începe anul viitor şi vor dura doi ani.
Pentru centura Arad, celălalt tronson unde proiectul este ceva mai avansat, s-au precalificat patru asocieri. Lucrările vor demara de asemenea anul viitor, iar valoarea acestora se va situa în jurul a 115 milioane de euro, dintre care 90 de milioane de euro vin de la BEI, iar restul de la bugetul de stat. CNADNR a mai depus în această lună o cerere de finanţare la BEI pentru o porţiune de 43 de kilometri între Timişoara şi Lugoj, valoarea lucrărilor fiind de aproximativ 300 de milioane de euro. O cerere de finanţare a lucrărilor pe acest tronson din fonduri structurale a fost depusă şi la UE, pentru 227 de milioane de euro. Lucrările ar putea începe cel mai devreme anul viitor, luând în considerare că UE are nevoie de trei-şase luni pentru a aproba o cerere de fonduri, iar apoi trebuie făcute licitaţii.
Pentru celelalte tronsoane ale autostrăzii, inclusiv Arad-Nădlac (la graniţa cu Ungaria), care vor fi realizate din fonduri UE, anul 2008 este pierdut. Pentru aceste tronsoane, a căror lungime este de aproximativ 250 de kilometri, Ministerul Transporturilor nu a depus cereri de finanţare. Barna Tanczos, secretar de stat în această instituţie, spune că cererile vor fi depuse în toamna acestui an şi că nu este nevoie să aşteptăm aprobarea oficială a UE pentru a demara licitaţiile. Ele vor putea demara pe baza unui accept informal, spune acesta.
Cel mai probabil, lucrările vor începe de-abia în 2010, urmând să fie încheiate în 2011-2012, în funcţie de termenele cerute constructorilor, de regulă între 24 şi 36 de luni. Porţiunea Piteşti-Sibiu, de aproximativ 100 de kilometri, va fi realizată prin concesiune, procedură care va demara în toamna acestui an. Negocierea concesiunii, pe durata a aproximativ un an, şi efectuarea lucrărilor, etapă care va lua alţi trei ani, vor face ca această porţiune să fie definitivată cel mai devreme la finele anului 2012.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook