GPL-ul nu mai reprezintă soluţia ieftină pentru şoferi, deoarece preţul lui creşte în acelaşi ritm cu al celorlalţi carburanţi.
Scumpirea GPL-ului - „benzina săracului“ elimină soluţiile ieftine de transport. Efectele se văd deja: de la un drum mai costisitor cu taxiul (cele mai multe dintre taxiuri sunt alimentate cu GPL - n.r.), la o investiţie mai puţin rentabilă în instalaţii GPL pentru maşini sau achiziţionarea celor dotate cu acest sistem. Cert este că, într-un an de zile, preţul unui litru de autogaz a crescut în medie cu 0,40 lei. Deşi GPL-ul îşi păstrează avantajul unui preţ la jumătatea celui al benzinei sau motorinei, scumpirea celor din urmă a atras şi o majorare a preţurilor la GPL, cu 20% în medie.
Gazul Petrol Lichefiat, denumit pe scurt GPL, este un amestec de butan şi propan comercial, obţinut prin rafinarea petrolului brut, din derivaţi sau din gaze naturale. Furnizând o energie de înaltă calitate, este utilizat în industrie, agricultură, centrale termice şi drept combustibil pentru autoturisme, ca alternativă a benzinei.
„Buteliile“, inflamate de ţiţei
În benzinările Petrom, în iunie 2007 (când compania Petrom a preluat divizia GPL de la Shell - n.r.), un litru de autogaz costa 1,79 lei, iar în mai 2008 preţul este de 2,1 lei. „Petrom a încercat să respecte strategia de fidelizare a clienţilor şi, în ciuda creşterilor de pe piaţa internaţională, a majorat preţurile la butelii doar de trei ori, iar la autogaz doar de două ori“, ne-au spus reprezentanţii Petrom.
Pe de altă parte, MOL a majorat în acest an preţul la GPL cu 17%, iar din mai 2007 până acum, cu 26%. Un litru de GPL costa la MOL 1,64 lei în mai 2007, iar acum este 2,2 lei/litru. Companiile spun că evoluţia preţului acestui combustibil este dată de cotaţiile internaţionale la petrol, butan şi propan, dar şi de faptul că 40% din preţul la pompă este dat de acciza pe acest combustibil.
Cu toate acestea, companiile spun că există o creştere a cererii de GPL pe piaţă. „Conform estimărilor noastre, cererea de GPL auto a crescut cu aproximativ 15% în luna aprilie 2008, faţă de aceeaşi lună a anului 2007. Evoluţia se datorează creşterii numărului de autovehicule echipate cu instalaţii GPL“, spun reprezentanţii Rompetrol. Aceştia văd o evoluţie pozitivă de 5% anul acesta şi în 2009.
GPL-ul este adus în cele 30 de staţii Petrom şi PetromV care comercializează acest gaz din rafinăriile Petrobrazi şi Arpechim. Rompetrol îl aduce de la Petromidia, în 60 de staţii (cu tot cu staţiile partenere - n.r.), iar MOL vinde GPL în zece staţii.
PIAŢĂ
Tranzacţii cu butelii
Consumul de carburanţi a crescut în România proporţional cu scumpirea acestora. Parcul auto se înnoieşte cu 300.000 de automobile anual, iar variantele ieftine de consum au dispărut practic, dacă ne raportăm la puterea de cumpărare a românilor. Pentru Petrom, vânzările de GPL reprezintă doar 5% din volumul total de carburanţi, iar pentru Rompetrol - 6%, în condiţiile în care piaţa GPL-ului este estimată în jurul valorii de 400 de milioane de dolari. O parte semnificativă din această piaţă o acoperă micile companii şi benzinarii particulari (aproximativ 400 - n.r.) şi compania Butan Gas, deţinută de omul de afaceri Constantin Drăgan. Grupul olandez SHV, cel mai mare din lume pe GPL, a preluat Crimbo Gaz (pentru aproximativ 25 de milioane de euro - n.r.), compania lui Cristi Borcea, directorul executiv de la Dinamo Bucureşti. În 2007, compania austriacă Grizzly a intrat pe piaţă prin închirierea benzinăriilor Rafo. Vânzările de autogaz se ridică la aproximativ 200.000 de tone/an, iar cele de butelii la aproximativ 270.000 tone.
ALTERNATIVĂ
Pro şi contra GPL
Avantajul major al autogazului îl constituie reducerea preţului de transport cu 40-50%, comparativ cu utilizarea carburanţilor obişnuiţi. Randamentul motorului scade însă cu până la 10% la funcţionarea cu autogaz, iar consumul este uşor mai ridicat (cu aproximativ 7%). Investiţia iniţială pentru transformarea unui autoturism pe GPL începe de la 200 de euro şi poate ajunge la 600 de euro pentru instalaţia necesară motoarelor cu injecţie. Preţul mediu pentru o instalaţie omologată pentru un autoturism Dacia este de 250 de euro. Amortizarea investiţiei se face după 20.000 kilometri parcurşi. Alimentarea motorului se realizează în regim dual benzină- autogaz, pornirea efectuându-se pe benzină. Dezavantajul GPL-ului este că nu reacţionează bine la frig. Este, însă, mai puţin dăunător pentru mediu, deoarece are o ardere mai completă în motor - lipsa funinginii în ulei duce la utilizarea mai îndelungată a acestuia.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook