Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) a aruncat cateva milioane de euro achizitionand, printr-un contract semnat cu firma germana Evobus, 141 de autobuze (dintr-un total de 500) dotate cu aer conditionat si GPS.
Cheltuiala pentru aceste dotari este complet inutila, intrucat dupa numai cateva luni de cand aceste autobuze au fost introduse in trafic, aerul conditionat lipseste cu desavarsire, iar GPS-urile sunt in majoritate defecte. Motivele pentru aceste defectiuni sunt cunoscute doar de partile contractante, care le tin sub tacere absoluta. Ce se stie sigur in acest moment este faptul ca respectivul contract dintre Evobus si PMB are o valoare de peste 105 milioane de euro (fara TVA) pentru 500 de autobuze dotate cu sistem de monitorizare video, diplay de furnizare a informatiilor in format video si aparat de aer conditionat. Nici una din partile contractante nu a dorit sa ne spuna cat costa aceste dotari, separat de autobuz. Costul unui astfel de autobuz este de 210.000 euro fara TVA, pret in care sunt incluse optiunile mai sus-mentionate. De aici se poate deduce faptul ca diferenta de pret de 30.000 de euro dintre acestea si primele autobuze EvoBus Citaro, care costau 180.000 euro, este valoarea sistemelor de pozitionare globala care se defecteaza si a aerului conditionat care nu exista.
Semnalul se pierde intre blocurile inalte
Cetatenii care circula cu RATB observa cu usurinta ca aparatele GPS care ar trebui sa-i ajute sa se orienteze in Capitala ofera date complet eronate. De regula, sistemul se blocheaza pe o anumita statie din traseu (motiv pentru care eroarea de pozitionare ajunge in unele cazuri si la cativa kilometri) sau traseul dispare pur si simplu de pe display, in timp ce informatiile suplimentare legate de strazile din vecinatatea traseului sunt listate obsesiv ciclic. O alta problema intalnita de obicei pe traseele autobuzelor 330 sau 331 este listarea unor informatii eronate, astfel ca display-ul arata Calea Dorobantilor ca fiind Calea Floreasca. Acest caz se aplica doar la doua sau trei autobuze dotate de GPS si display. "Aceste dispozitive de localizare necesita o antena externa pentru ca, din cate stiu, autobuzele nu au asa ceva si sunt foarte vulnerabile, mai ales daca traseul lor este printre blocuri inalte, unde se pierde foarte repede semnalul. La fel de bine ar putea sa fie o problema de soft. Sa puna mai multe dispozitive in paralel ca sa vada care este rata de cadere a GPS-urilor, asta ar fi o prima tentativa de rezolvare a acestei probleme. Disconfortul ar putea aparea si din partea soferilor care ar putea sabota device-ul. Este foarte posibil ca aceste GPS-uri sa nu fie fiabile, pentru ca sincer aceasta este prima oara cand aud de un sistem de operare al Linux", ne-a declarat Voicu Oprean, general manager al Arobs, compania care a produs primul GPS romanesc. In replica, reprezentantii Evobus Romania ne-au declarat ca autobuzele au antene externe chiar deasupra cabinei soferului.
O alta problema care ar putea cauza aceste defectiuni tine de montajul aparatului aproape de motor, unde acesta se incalzeste mult mai repede, in conditiile in care este functional numai intre anumite temperaturi. Si chiar daca device-ul nu s-ar afla langa motor, ci in cabina soferului, in conditiile in care afara temperaturile ajung acum la peste 30 de grade Celsius, in interior acestea trec destul de usor de 40 de grade, fapt care ar facilita defectarea aparatelor.
In ceea ce priveste sistemele de aer conditionat, problema este ceva mai grava, deoarece acesta nu exista, ventilarea in interiorul autobuzului fiind lasata la mila soferului care, daca vrea, deschide trapa superioara a mijlocului de transport. Pana cand autoritatile vor decide ca este destul de cald incat sa dea unda verde la folosirea aerului conditionat in autobuze, aerisirea se va face tot cu geamurile deschise. Despre sistemul de operare pe care aceste GPS-uri il utilizeaza, se pare ca marii operatori si producatori de astfel de dispozitive nu prea au auzit de el. "Sistemul de operare bazat pe Kernel 2.4 al Linux, cu aplicatii caracteristice dezvoltate special pentru companiile de transport public urban", dupa cum spun autoritatile, nu prea a trecut pe la urechile operatorilor de GPS. Din cauza defectiunilor la sistem, erorile de informare pot ajunge la cativa kilometri. Autoritatile spun ca "eroarea de pozitionare a unui modul GPS este de cel putin 20 de metri, dar interpolate cu informatiile furnizate de catre odometru, se ajunge la erori de pana la 2-3 metri. Aceste informatii sunt valabile pentru sistemul de informare a calatorilor, precum si pentru sistemul de management al flotei de vehicule". Dintr-o discutie avuta cu unul dintre soferii unui astfel de autobuz, acesta ne-a explicat ca el nu are ce sa faca, pentru ca informatiile pe care le-a primit asa au fost trimise de la "centru". Prin urmare, a trebuit sa opreasca tot sistemul defect pentru a nu dezinforma calatorii. Majoritatea celor care circula cu transportul in comun spun ca aceste sisteme sunt nefolositoare pentru ca oricum circula de ani de zile pe aceste rute si stiu fiecare statie de pe traseu.
Bucurestiul, impanzit de autobuze cu GPS
Momentan, pe traseele din Bucuresti sunt puse in folosinta 141 de astfel de autobuze Evobus si 100 de troleibuze, restul de 359 de autobuze prevazute in contract urmand a fi livrate de Evobus pana in ianuarie 2009. Sistemul GPS este montat pe 34 de linii de autobuz (105, 116, 168, 268, 368, 385, 122, 124, 126, 133, 232, 136, 137, 178, 236, 336, 601, 148, 123, 131, 182, 205, 331, 312, 313, 381, 104, 300, 301, 330, 682, 783, 311, 335) si 13 linii de troleibuz (61, 62, 69, 71, 91, 93, 66, 70, 79, 85, 86, 90, 92).
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook