Şoferii începători se menţin în topul ucigaşilor cu permis. Cel puţin aşa arată situaţia accidentelor produse de şoferii începători, cu vinovăţie constatată de poliţişti la locul accidentului, imediat după producerea lui.
În primele 10 luni ale anului în curs, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2007, şoferii cu permisul obţinut de un an de zile au comis 755 de accidente, cu 376 ( 99,2% ) mai multe decât în 2007, soldate cu 224 de morţi - cu 80 ( 55,5% ) mai mulţi decât în 2007, şi 739 răniţi grav - cu 372 ( 101% ) persoane mai multe decât în anul 2007. Începătorii 'reuşiseră', încă de la jumătatea acestui an, să îşi egaleze propriile recorduri ale morţii pe şosele înregistrate în întreg anul trecut.
Pe de altă parte, din urmă vin în forţă până şi şoferii începători, cu mai puţin de 1 an de experienţă. Anul acesta, ei au comis 388 de accidente, cu 87 (29%) mai multe decât anul trecut. În aceste accidente au murit 114 persoane şi alte 363 au suferit leziuni grave, ceea ce reprezintă o creştere cu 79 (27,8%), faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Poliţiştii spun că în primul an de condus şoferii sunt relativ prudenţi, pe fondul lipsei de experienţă. După primul an, ei se consideră deja 'profesionişti' şi încep să comită din ce în ce mai multe erori la volan.
Prima cauză: instructorii slab pregătiţi
'Situaţia este deosebit de gravă, ne-a declarat Cornel Lipă, preşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto din România. Acest măcel de pe şosele trebuie oprit. Din păcate, deşi SNIAR a tras în mod repetat semnale de alarmă şi a sesizat instituţiile responsabile, şoferii începători rămân un pericol pe şosele. Am solicitat MIRA, Ministerului Transporturilor şi celui al Educaţiei un ordin comun care să reglementeze unitar şi riguros sistemul de atestare şi examinare a instructorilor auto, organizarea şi funcţionarea şcolilor de şoferi şi metodologia examinării candidaţilor. Nici până azi nu au făcut acest lucru şi în acest timp se mulţumesc să aşeze în tabele morţii şi răniţii care cad victimele unui sistem defect'.
Ziarul 'Gândul' a prezentat pe larg, încă din această vară, situaţia alarmantă a accidentelor comise de şoferii începători. Instituţiile statului promiteau atunci măsuri ferme de combatere a acestei tendinţe. Măsurile au rămas însă în stadiul de promisiuni
Printre cauzele măcelului de pe şosele, aşa cum au fost identificate de SNIAR, se numără pregătirea slabă a instructorilor, în special a celor veniţi în ultimii ani. 'Acum oricine are permis de cinci ani poate fi instructor. În plus, printre instructorii auto se află mulţi poliţişti, jandarmi, ofiţeri MAp sau pompieri, deşi nu au voie să presteze astfel de servicii. Unii au şi competenţă de atestare, examinare şi control al activităţii şcolilor de şoferi, ceea ce creează din start o incompatibilitate, nesancţionată însă de nimeni'.
A doua cauză: şcoala auto la 'fără frecvenţă'
O altă problemă este nerespectarea celor 30 de ore de practică şi a celor 40 de pregătire teoretică. Şi asta pentru că, explică Lipă, taxa de şcolarizare auto, fixată în jurul sumei de 550 RON, abia acoperă jumătate din orele necesare pregătirii viitorilor şoferi. Doar benzina înseamnă 180 RON, apoi 240 plata instructorului, 100 RON plata teoriei, încă 150 cheltuieli de întreţinere şi de amortizare a maşinii, la care se adaugă alte 200-300 RON pentru plata utilităţilor şi a salariilor angajaţilor. În total aproape 1.000 de RON, adică aproape dublu faţă de taxa actuală. Astfel, pentru a se încadra în preţul de 550 RON, şcolile de şoferi sunt obligate să nu respecte normele de pregătire.
Lipsa unui preţ minim de referinţă la nivel naţional care să oblige toate şcolile la un standard e una dintre principalele cauze ale lipsei de pregătire pentru viitorii şoferi. Ca dovadă, cei mai mulţi dintre ei, dacă nu cad la proba teoretică, mai nou informatizată, nu reuşesc să treacă de probele elementare de la traseu.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook