Poliţiştii de la tamponări uşoare riscă să rămână fără muncă. De frica amenzilor usturătoare sau a punctelor de penalizare, sau, mai rău, de teamă să nu rămână fără carnet auto, şoferii implicaţi în accidente soldate doar cu pagube materiale au preferat, după 1 iulie, să folosească formularul de constat amiabil, în loc să apeleze la Poliţie.
"În prima săptămână înainte de introducerea constatului amiabil, la birourile de tamponări uşoare erau circa 1.300 de procese-verbale. Ulterior, în prima săptămână după introducerea formularului, numărul de dosare a scăzut la jumătate. Cu toate acestea, nu se poate trage deocamdată o concluzie. Este sezon estival, lumea e în concedii, iar accidentele se produc mai mult pe timp de ploaie. Abia după 6 luni -1 an se poate vorbi de un trend", a declarat pentru Gândul Christian Ciocan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei.
"Poliţistul ideal"
Companiile de asigurări au preluat de la Poliţie rolul stabilirii vinovatului în accidentele auto uşoare, pe baza formularului pe care îl completează cei implicaţi în accident.
"Există un algoritm foarte clar de stabilire a vinovăţiei, în funcţie de modul în care se completează formularul de constat amiabil. Acesta este realizat de aşa natură încât, din simpla bifare a căsuţelor, reiese clar cine este vinovatul. Prin introducerea constatului nu se mai poate face cu ochiul nici unui poliţist. Asiguratorii devin poliţistul ideal", ne-a declarat reprezentantul unei companii de asigurări din top 10. Sunt însă şi cazuri rare în care culpa este comună, iar fiecare dintre cele două societăţi de asigurări plăteşte jumătate din reparaţii. În plus, până pe 15 august, cele 14 societăţi de asigurări care vând poliţe RCA vor introduce un soft care va indica cu o "obiectivitate de 100%" care este vinovatul în cazul instrumentării dosarelor de daune deschise în baza constatului amiabil. "Este întocmai ca la un examen grilă, unde în funcţie de căsuţele bifate se stabileşte cu exactitate rezultatul. Astfel şoferul vinovat poate fi indicat imediat", ne-a mai explicat aceeaşi sursă. Însă, cu toate că vinovatul de accident este stabilit "instant", companiile de asigurări preferă să nu dea răspunsul imediat şoferilor implicaţi în accident. "De ce să se certe la noi, la firmă? Preferăm să le dăm răspunsul în maximum 24 de ore, aşa scăpăm de eventualul scandal ce se poate isca între şoferi", mai adaugă sursa citată.
100 de dosare pe zi
"În primele zile din iulie, imediat după introducerea constatului, aveam circa 50 de dosare de daună pe zi deschise pe baza constatului amiabil. Acum s-a ajuns la peste 100 de dosare zilnic. Marea majoritate a accidentelor uşoare, soldate doar cu pagube materiale, sunt instrumentate pe baza formularelor de constat amiabil", ne-a declarat Cătălin Stroe, directorul Diviziei de Vânzări & Marketing din cadrul Asirom.
La rândul lor, reprezentanţii Generali Asigurări spun că, deşi la compania de asigurări ar putea să meargă - cu formularul completat de cei doi implicaţi în accident - doar şoferul care trebuie să fie despăgubit, pe baza RCA a celuilalt conducător auto, se observă că ambii şoferi merg la compania de asigurări.,,
Daunele din 2009, cât 170.000 de Loganuri
Anul trecut, companiile de asigurări au plătit daune totale pentru RCA şi Casco de peste 1,19 miliarde de euro, adică 170.000 de Loganuri, la un preţ mediu de 7.000 de euro.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook