Ultimele trei săptămâni au adus o descreştere dramatică a vânzărilor de maşini în Târgul Autovit din Vitan, numărul tranzacţiilor fiind cu 50% mai mic decât în luna octombrie. Singurele maşini care se mai caută sunt vechiturile ieftine, dar şi astea după reduceri substanţiale de preţ. Însă cine vrea să vândă trebuie să seînarmeze cu răbdare şi musai să nu-i lipsească dramul de noroc.
Matei B., deşi vine conştiincios la târgul Vitan de patru duminici, încercând să-şi găsească muşteriu pentru Seat-ul Ibiza al soţiei, n-a avut parte decât de nervi: 'În urmă cu o lună am venit la piaţă cu gând să cer pe el 3.000 euro, că e din 2004 şi are 140.000 kilometri pe bord. A doua duminică l-am lăsat la 2.500 euro. Azi fac o lună de când mă chinui să-l dau şi n-am cui. L-aş da şi cu 2.300, adică exact cât m-a costat pe mine maşina şi drumul ca s-o aduc de la nemţi, dar nu vine nimenea să mă întrebe de preţ'.
BMW-uri noi, sub preţul de achiziţie, n-au căutare
Paradoxal, deşi numărul maşinilor expuse la Autovit a crescut în ultima lună, gradul de vizitare a târgului s-a redus cu 20-30%. Ţinându-şi maşina de scris pe bancheta din spate, Ioan Vadu, unul din mulţii întreprinzători din târgul Vitan care şi-au transformat maşinile personale în birou mobil de încheiat acte pentru tranzacţiile auto, e cel mai precis barometru referitor la gradul de interes al cumpărătorilor de maşini second-hand: 'În noiembrie am doar jumate din actele pe care le întocmeam altădată'. Nici dealerii mari prezenţi în Autovit n-au fost scutiţi de criză. Parcuri de zeci de maşini noi sau aproape noi valorând milioane de euro îngheaţă în frig şi nimeni nu se îndură să le ia acasă şi să le ofere un garaj călduţ. Radu Valentin este unul din dealerii care importa direct din Germania automobile de lux nou-nouţe.
'Dacă în octombrie am vândut opt exemplare, luna aceasta n-am vândut nici unul. Nici măcar n-am primit vreun telefon, deşi unele modele, cum e BMW-ul X5, le vindem sub preţul de achiziţie', spune el. Valentin nu găseşte înţelegere nici măcar la furnizorii lui din Germania: 'Momentan, nemţii nu au lăsat nimic la preţ. Sperăm doar că eliminarea taxei de primă înmatriculare va mai relansa puţin vânzările'.
Adio maşini cu cilindree mare
Claudiu Labeş, acţionar al dealerului REG din cadrul târgului Autovit, a simţit apropierea crizei: 'Dacă în iunie am vândut în prima duminică când l-am expus în târg un Ferrari F430 de 230.000 euro, în septembrie am avut nevoie de aproape 3 luni ca să găsim cumpărător pentru un Porsche Cayenne Turbo de 125.000 euro. A urmat noiembrie, când vânzările de maşini noi au căzut cu 50%, iar cele de second hand cu 30%'. Blocajul cel mai puternic s-a resimţit la vehiculele cu cilindree mare, care nu mai au căutare, în ciuda discounturilor mari: 'Audi Q7 l-am redus de la 89.000 la 82.000, iar la camioneta americană Ford F 250 am scăzut preţul cu 6.000 euro, până la 39.000'.
Dacă în septembrie în business-ul lui Claudiu vânzările de maşini noi reprezentau 75% şi second-hand-urile 25%, acum situaţia e fix pe dos: 'Acum e momentul să aducem de afară maşini vechi, cât mai ieftine, fiindcă în ultimele luni s-au ieftinit cu 10% pe piaţa occidentală. Dintre cele noi, momentan mai importăm doar Toyota Rav 4, care fiind un SUV micuţ, încă are piaţă'.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook