Executivul a aprobat, ieri, a treia varianta a taxei auto, proiect care prevede introducerea taxei de poluare, in locul celei de prima inmatriculare.
Astfel,
de la 1 iulie, noua taxa auto creste pentru masinile noi vandute in Romania, în timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pâna în 2.000 de centimetri cubi, taxa ramânând totusi mai mare pentru automobilele vechi de import. Reprezentantii firmelor care importa autoturisme second-hand spun ca reprezentantii Comisiei Europene nu vor accepta nici aceasta noua varianta a taxei auto.
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocanea, a anuntat, ieri, ca ordonanta de urgenta prin care este introdusa taxa de poluare auto, calculata în functie de datele tehnice ale fiecarei masini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, va inlocui taxa de prima înmatriculare aflata în vigoare. “Ordonanta a fost adoptata, iar data de intrare în vigoare este 1 iulie”, a spus seful DAE, citat de Mediafax. Conform proiectului ordonantei de urgenta, statul este obligat sa restituie diferenta de bani rezultata din suma platita potrivit reglementarilor din Codul Fiscal si noua taxa de poluare auto.
Referitor la înnoirea parcului auto din sumele colectate din taxa de poluare, Ciocanea a precizat ca “problema trebuie analizata si din perspectiva unui eventual ajutor de stat”. “Este o solicitare sa se introduca si autobuzele, dar deocamdata nu putem sa spunem daca e bine sau nu, pentru ca ar însemna ajutor de stat pentru acele companii care sunt autonome, nu sunt în autoritatea publica si atunci trebuie sa studiem putin subiectul acesta. Problema asta e delicata, pentru ca, daca exista o firma privata care are autobuze, este ca si cum ai da prima de casare unei astfel de firme private”, a spus Ciocanea.
«Taxa isi pastreaza caracterul discriminatoriu»
De partea cealalta, reprezentantii firmelor care importa autoturisme second-hand sustin ca noua varianta a taxei auto nu va fi agreata de membrii Comisiei Europene (CE). “Ordonanta privind taxa de poluare auto isi pastreaza caracterul discriminatoriu. Asteptam raspunsul CE”, ne-a spus directorul general al Autovit, Liviu Dobrin.
“Birul” impus de Ministerul Economiei si Finantelor este contestat si de reprezentantii Automobil Clubul Roman (ACR). “Europarlamentarii Victor Bostinaru si Nicolae Vlad Popa impreuna cu membrii ACR urmaresc indeaproape «traseul» petitiei depuse la Parlamentul European impotriva taxei de prima inmatriculare. Prioritatea Comisiei respective este solutionarea petitiei depuse de ACR. Din cate stim, Comisia va solutiona petitia in mai sau in iunie”, ne-a explicat presedintele Comisiei Juridice a ACR, Horatiu Margoi. El a precizat ca nu exista varianta de compromis privind taxa auto. “In cazul in care Executivul nu respecta solutia data de Comisia de Petitii a Parlamentului European, membrii Comisiei vor sesiza Curtea Europeana de Justitie. Guvernul va fi obligat de Curtea Europeana de Justitie sa aplice solutia data de Comisia de petitii”, ne-a mai spus Margoi. Presedintele Comisiei juridice a ACR a mai spus ca peste 1.000 de dosare pentru recuperarea taxei auto se afla pe rolul instantei sau in procedura prealabila.
La Bistrita, opt actiuni în instanta într-o singura zi
Intr-o singura zi, tribunalul Bistrita-Nasaud a înregistrat opt cereri de restituire a taxei de prima înmatriculare, doua din partea unor persoane fizice, iar restul depuse de societati comerciale. Reclamatii solicita restituirea unor sume care oscileaza între 5.500 si 6.500 lei. Solicitarile de restituire a taxei de prima înmatriculare au fost înregistrate de judecatori drept contestatii ale unui act administrativ fiscal, urmând a fi judecate de instante de contencios. Parti citate în dosar sunt Directia Generala a Finantelor Publice Bistrita-Nasaud si Ministerul Finantelor Publice.
Premierul cere rapoarte periodice privind folosirea banilor din taxa auto
Premierul Calin Popescu Tariceanu a cerut Ministerului Mediului si Administratiei Fondului de Mediu sa prezinte rapoarte periodice în care sa se detalieze modul de utilizare a sumelor care vor fi obtinute din taxa de poluare auto. El a amintit ca fondurile colectate din taxa pe poluarea pentru autovehicule vor fi utilizate pentru finantarea proiectelor si programelor pentru sapte domenii de protectie a mediului, printre care înnoirea parcului auto, având în vedere ca 54% din masinile din România au un grad rdicat de poluare.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook