Cei care au fost victimele unui accident rutier sau rudelor acestora li se poate intocmi dosar penal daca vor incerca sa "storca" bani de la vinovatul accidentului. Solicitarea de sume de bani in schimbul nedepunerii cererii penale poate fi considerat un santaj.
Firmele de asigurare cer celor care sunt autorii vreunui eveniment rutier soldat cu victime sa nu incurajeze astfel de practici, mai ales in cazul in care sunt asigurati. In general, pentru o viata pierduta intr-un accident, in România se plateste o suma foarte mica, de ordinul miilor de lei.
Victimele accidentelor sau rudele acestora se pot alege cu dosar penal daca incearca sa solicite in mod abuziv bani de la responsabilul accidentului, spun reprezentantii asiguratorilor autohtoni. "Cel care a provocat nefericitul eveniment nu trebuie sa incurajeze astfel de practici, iar in cazul in care exista cereri de despagubire pentru vatamari corporale, sa se consulte cu asiguratorul de raspundere civila. Solicitarea de sume de bani in schimbul nedepunerii cererii penale poate fi considerata santaj", a declarat Letitia Popa, sefa departamentului de marketing al Uni ta Vienna Insurance Group. De aceeasi parere este si Gheorghe Grad, directorul Societatii Romanesti de Brokeraj in Asigurari (SRBA) care spune ca daca soferul face o plangere justificata impotriva acestora, respectivii sunt pasibili de a se alege cu un dosar penal. In general, acest santaj apare atunci cand partea vatamata nu-si cunoaste drepturile si incearca sa "scoata" bani, drept daune morale. De obicei, ambele parti sunt tentate sa rezolve mai repede o astfel de problema, in conditiile in care un dosar penal dureaza trei sau patru ani, iar la finalul acestei perioade, partea vatamata primeste doar 10.000-12.000 lei. La un simplu calcul, pentru a creste un copil pana dupa absolvirea unei facultati se cheltuie 100.000 euro (360.000 lei), in timp ce o viata de om nu valoreaza decat 12.000 lei.
Ce ar trebui sa stie vinovatul accidentului
"In primul rand, autorul accidentului trebuie sa stie faptul ca este asigurat pentru toate daunele materiale pe care persoanele vatamate le-ar solicita de la el si pe care acestia sunt indreptatiti sa le primeasca. Al doilea lucru care trebuie stiut este faptul ca, in caz de dosar penal, eventuala lipsa a pretentiilor morale si materiale ale victimelor nu are nici o legatura cu derularea procesului si cu sanctiunea penala primita. Sunt doua aspecte care se trateaza completamente diferit in cadrul unui singur dosar penal", a mai spus Gheorghe Grad. Pe de alta parte, exista o anumita practica judiciara, respectiv instantele considera ca persoana vinovata de producerea unui accident a constientizat si regreta efectele generate de neglijenta sa la volan, daca dovedeste ca a incercat sa minimizeze efectele, achitându-le victimelor sau familiilor acestora despagubiri. "Exista desigur o justificare, prin aceea ca se urmareste minimizarea efectelor sociale ale accidentului, in nici un caz nu credem ca este vorba aici de un santaj. De aceea avocatii isi sfatuiesc clientii vinovati de accident sa incerce sa minimizeze pe cat posibil, financiar, efectele evenimentului. Aceasta obligatie se poate realiza si prin acordarea sprijinului pentru obtinerea, de la asigurator, a despagubirii prin intelegere intre parti, respectiv semnand instiintarea in legatura cu accidentul, in care se recunosc vinovati de accident si autorizeaza asiguratorul sa achite despagubirile legale", a precizat Catalin Stroe, director vânzari si marketing la Asirom Vienna Insurance Group.
Sumele pentru victime, bataie de joc
Banii platiti pentru accidente sunt derizorii. Pentru o persoana decedata, familia mostenitoare primeste in general o despagubire de 12.000 lei. "Este mai mult decat umilitor sa constati cu cat de putini bani poti sa iti inlocuiesti tatal, mama, fratele, sotul, sotia, copilul... Mi-e rusine de acest lucru... Asigurarea de raspundere civila auto este cel mai pagubos produs al pietei de asigurari. Deci castigul este de fapt o pierdere mai mica. Partea proasta este ca ideea de asigurare este tratata cu dispret si cu superficialitate si viata umana este considerata un nimic. Un RCA in Europa costa intre 300 si 900 euro pe an, in Romania, se gaseste si cu 70 de euro. De unde castig? Clar ca nu este! Dar trebuie schimbat ceva si trecut la normalitate. Cine are masina, sa platesca costul care se impune, in asa fel incat victimele sa isi primeasca drepturile", a mai spus seful SRBA. Singurul "castig" cu care iese compania de asigurari in cazul unui accident si nedeclararea anumitor pagube si rascumparari este faptul ca aceasta nu va plati, neavand cunostinta de producerea evenimentului. Pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse în unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire pentru asiguratori se stabileste pentru anul 2008 la un nivel de 750.000 euro. Pentru anul viitor se anunta ca aceasta limita de despagubire se va dubla, ajungand la 1,5 milioane de euro.
Numarul accidentelor de circulatie a crescut in Capitala
Conform unei statistici a Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei, numarul accidentelor a crescut anul acesta fata de cele inregistrate anul trecut, in aceeasi perioada. Acest lucru a fost determinat, spun specialistii, de cresterea numarului de masini care circula pe strazile Capitalei, dar si a infrastructurii mult subdimensionate fata de necesitati. Acesta ar fi primul lucru. Al doilea, il reprezinta inconstienta pietonilor care traverseaza prin locuri nepermise si fara o prealabila asigurare, iar pe ultimul loc se afla viteza excesiva, atat din partea soferilor, cat si din partea motociclistilor. De la inceputul anului si pana pe 30 iunie 2008, in Bucuresti au avut loc 609 accidente grave care s-au soldat cu 57 de morti, 583 de raniti grav si 2058 de raniti usor.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook