La inceputul lunii iulie am aflat ca vom avea la dispozitie pentru 2-3 zile un Citroen C-Elysee 1,6 HDi, model pe care spatiul interior generos si consumul redus de combustibil il recomandau pentru un test la drum intins, ca urmare destinatia a venit natural: litoralul Marii Negre!
C-Elysee este o berlina de clasa medie, ce prin prisma raportului pret/calitate/dotari reprezinta una dintre cele mai atrative optiuni din piata low-cost in acest moment, alaturi de modele precum Dacia Logan, Fluence de la Renault sau Rapid de la Skoda si, bineinteles, "sora sa geamana" Peugeot 301 din "familia" PSA.
Design si ergonomie
Prima impresie este foarte importanta pentru mine, fie ca fac cunostinta cu o persoana sau ca am un prim contact cu o noua masina... anticipatia lasa loc instinctelor si simturile se ascut pentru a da verdictul: imi place sau nu, ma atrage sau ma lasa rece.
C-Elysee cu siguranta nu este o masina care sa te lase rece, fiind placut desenata atat pe exterior - unde prin dimensiuni, linii elegante si elemente cromante esti dus cu gandul la limuzinele de clasa superioara, cat si in interior - unde senzatia de spatiu alaturi de volanul si bordul cu insertii crem mat-lucioase amintesc de rafinamentul si simplitatea masinilor de epoca
(ok, stiu ca unii nu vor interpreta asta ca pe un compliment!).
Personal, am apreciat de la prima vedere
imaginea exterioara dinamica si robusta - obtinuta prin forma si proportiile farurilor ce imprima masinii o linie usor agresiva, alaturi de grila frontala cromata ce stilizeaza marca Citroen, precum si prin forma prizei de aer din bara fata, completata de farurile de ceata bine pozitionate.
Design-ul este coerent si in laterale, unde oglinzile sunt vopsite in culoarea caroseriei, iar montantii usilor participa prin tratarea cromata diferita la punerea in valoare a zonei vitrate. Spatele este rezolvat tipic unui sedan, iesind in evidenta doar prin stopurile cu forma fluida ce imprumuta din liniile caroseriei.
In ce priveste
designul interior, nu voi starui prea mult, intrucat nici producatorii nu au facut-o, aici totul fiind tratat sub aspectul eficientei: de materiale, de montaj, de pret. In afara unei prize USB nimic nu tradeaza ca am fi depasit sfarsitul anilor 90 (intr-un fel de inteles, caci modelul a fost lansat pe piata auto din China acum peste 10 ani).
Absentul display color pentru calculator de bord, navigatie, TV sau DVD este inlocuit de un afisaj digital minuscul asortat ca performante tehnologice doar cu AC-ul manual.
Ceasurile din bord, fetele de usi, plafoniera si cotiera centrala m-au dus cu gandul la Dacia Logan, si nu intr-un sens bun... dar despre asta vom vorbi mai pe larg in sectiunea
Pret si dotari.
Ca aspecte pozitive, putem vorbi despre linia curata si eleganta a bordului: culorile, dimensiunile si formele butoanelor si comenzilor sunt bine gandite si puse in opera, avand per ansamblu un aspect unitar si placut. De asemenea, alaturi de spatiul interior generos (am calatorit 5 oameni foarte comod peste 200 km fara oprire), trebuie mentionat si portbagajul al carui volum cred ca spune tot: 506 litri!
Motor si performante
Motorizarea avuta la dispozitie a fost cea de
1,6 HDi BVM - 1560 cmc, ce dezvolta o putere maxima de
92 CP la 4000 rpm cu un cuplu maxim de
230 Nm la 1750 rpm.
Avand in vedere greutatea masinii, de doar
1165 kg, timpul de reactie este destul de rapid, de circa
11 secunde pentru atingerea a 100 km/h. De altfel, am apreciat pe durata testului faptul ca motorizarea avuta ofera un feeling similar cu una pe benzina, fapt la care contribuie din plin si cutia de viteze bine etajata si ambreiajul ce cupleaza destul de sus.
Un aspect important, mai ales ca C-Elysee este o masina de familie ce a fost gandita sa bata soselele in lung si-n lat, il reprezinta
consumul de combustibil. Pentru noi, autonomia de circa 1000 de km anuntata de calculatorul de bord cu plinul facut (50 litri) a devenit unul din obiectivele tacit asumate ale testului. Din pacate, nu am putut verifica aceasta valoare deoarece, 3 zile mai tarziu, la predarea masinii, kilometrajul abia daca inregistrase 600 km parcursi. Cu toate acestea, judecand dupa consumul instantaneu si dupa sfertul de rezervor inca neconsumat la despartirea de C-Elysee, putem confirma un
consum mediu pe durata testului intre 6 si 7 litri la 100 km.
Producatorul anunta un consum urban de 5% si unul mixt de 4,3% de care se vor bucura cei ce nu vor rula in regim constant de viteza intre
160 si 180 km/h (viteza maxima) pentru peste 200 km de autostrada pana la Constanta si inapoi. Ceilalti vor inregistra probabil valori similare cu ale noastre.
Pret si dotari
C-Elysee vine pe langa design-ul contemporan si motorizarile de ultima generatie cu o serie de dotari standard ce pana acum cativa ani unele modele entry-level abia daca le ofereau pe lista optionalelor, ceea ce a fost o surpriza cu adevarat placuta pentru un model low-cost: radio-CD cu MP3,
Connecting Box (conexiune USB cu Bluetooth), ABS cu REF si AFU, proiectoare ceata, volan si schimbator imbracate in piele, etc.
Totusi, fiind o
masina construita in jurul pretului, carcotasii vor remarca diverse elemente ce reflecta optimizarea costurilor de productie, cum ar fi scoaterea de pe usi a boxelor si comenzilor pentru geamuri (acestea fiind amplaste deasupra bordului respectiv in zona schimbatorului de viteze), rezolvarea spartana a cotierei fata, ce nu beneficiaza de un spatiu aferent de depozitare, absenta manerelor de siguranta la locurile din fata, a cotierei la bancheta din spate, etc.
In final, pentru ca am marit destul "suspansul", voi trece direct la subiectul PRET, unde modelul testat - Exclusive 1,6 HDI - costa doar
12.260 Euro, fara TVA, fiind printre cele mai scumpe versiuni de C-Elysee. La capatul celalalt al intervalului, gasim varianta de baza (benzina, 1,2 VTi 72 CP) ce poate fi achizitionata
sub 9.000 euro, fara TVA.
Evaluare AutoSpot:
+ design exterior, aspect robust
+ spatiu interior, volum portbagaj
+ consum bun pentru conditiile din test
- interior cu design spartan, calitate materiale
- lipsa navigatie, display, clima
- pret mare pentru varianta testata comparativ cu cea de baza
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook