Ma pregatesc sa fiu condamnat la moarte pentru incalcarea bunei credinte, a bunelor moravuri si pentru rele tratamente aplicate unor semeni. Nu, n-am batut nicio pisica si nici n-am pus piedica vrunei doamne octogenare. Pur si simplu, egoismul meu nativ a atins cote maxime in urma cu o saptamana, cand m-am trezit in showroom-ul BDT CARS din Splaiul Independentei, pregatit sa pun mana pe o superba Mazda6 Facelift.
Nu ascund ca pandeam modelul asta inca de cand m-am apucat de presa. Astfel ca momentul in care am aflat ca urmeaza un facelift al vechiului model (caruia, fie vorba intre noi, trebuia sa te chinui sa-i gasesti defecte in design) a picat ca o manusa.
Revenind la condamnarea mea la moarte, odata ce m-am instalat in scaunul soferului, mi-am inchis telefonul, mi-am mintit iubita ca am o boala contagioasa, l-am infascat pe Foto si dusi am fost. Am luat tara la roti si ne-am oprit tocmai in Sibiu.
Ne-am alocat ceva timp sa testam masina si in traficul urban. Si nu oricand. Ci vineri seara, in jur de ora 18. Verdictul? E un sacrilegiu sa tii un motor de 2 litri benzina in traficul din capitala. In primul rand pentru masina si apoi pentru buzunarul tau. O sa simti la fiecare plecare de pe loc cum iti mai zboara un leu din buzunar. Da, vreau sa incep cu aproape singurul aspect negativ al sedanului. Consuma cat un tren. E de luat in calcul ca masina avea in jur de 2000 de km parcursi, ceea ce inseamna rodaj in limbajul oamenilor din service. E de asteptat ca in primi kilometrii motorul sa fie putin insetat.
Noi am reusit sa scoatem pe traseul Bucuresti - Sibiu, cu cate o zi petrecuta in ambele orase, o medie de 9.9 l/100 km. Ceea ce e sensibil mai mult fata de cei 6.9 l/100km anuntati de mazda pentru modelul testat (2.0 DISI TE Plus).
Insa odata ce uiti de partea financiara a excursiei, lucrurile devin mult mai luminoase.
Cum te simti la volan? Am un raspuns simplu. Vrei sa traversezi toata Europa. Nu vrei sa te opresti pentru nimic in lume. Mazda6 se incadreaza cu succes in categoria cruiserelor extrem de placute.
Se spune ca o masina buna trebuie, in primul rand, sa iti creeze o atmosfera placuta in habitaclu. Iar japonezii se pricep de minune sa faca asta.
Modelul TE Plus vine cu scaune reglabile pe 3 axe, astfel ca iti gasesti o pozitie comoda relativ repede. Odata instalat, te izbeste o avalansa de butoane. Eu am numarat
43 de butoane la un singur semafor. Apoi m-am oprit, altfel o luam
razna. Ciudat, pentru atatea butoane, e faptul ca mai toate sunt intuitive. N-o sa-ti ia prea multa vreme sa retii ce face fiecare ( cu exceptia cifrelor de la cd player, plasate oarecum anapoda).
In plus,
de pe volan poti schimba cam tot ce iti trece prin cap. De la Cruise control pana la clima, ba chiar poti insista putin si pentru starea vremii si numarul de soferi din fata ta.
Materialele folosite sunt placute, dar nu rup gura targului. Ca opinie pur personala, as sugera un plastic ceva mai moale pe consola.
Spatiile de depozitare din habitaclu i-au dat lui Foto prilej de glume proaste. Bancul preferat al lui Foto e cel cu girafa din frigider. Astfel ca prima lui intrebare la vederea spatiului din cotiera a fost "cum bagi o girafa in cotiera?!" "deschizi cotiera, scoti elefantul, bagi girafa, inchizi cotiera". Desi glumele lui sunt la fel de proaste in orice masina s-ar afla, de data asta tinde sa aibe dreptate.
E practic imposibil sa umplii toate spatiile din interiorul masinii. Torpedo generos, buzunare pe usi, suport de pahare, spatiu in cotiera, cotiera centrala spate cu suport de pahare, si lista poate continua. Pot calatori lejer 4 persoane cu toate cele necesare la indemana. Pana si spatiul pentru pasagerii din spate e foarte generos.
Portbagajul are si el aproape 520 de litri (poti baga aici elefantul dupa ce l-ai scos din cotiera).
Vezi mai multe poze
Am avut de parcurs si cei 110 km de autostrada dintre Bucuresti si centura Pitesti-ului, iar aici pot ridica mana la doua aspecte. Unul placut, faptul ca suspensiile, desi ferme, nu iti vor da dureri de rinichi la fiecare hartoapa (si sunt multe pe A1). Al doilea, neplacut, antifonarea e precara la
viteze de peste 130 km/h. Se rezolva usor, mai ales ca
in varianta de echipare TE Plus beneficiezi de un sistem audio BOSE cu 10 difuzoare care se aud dumnezeieste, dar tot devine un detaliu suparator pentru o masina de aproximativ 25.000 de euro. Dar odata ajuns pe un drum virajat (in conditiile unui transfagarasan inchis, am fost nevoiti sa alegem Valea Oltului), nu-ti mai pasa nici de consum nici de antifonare. Pur si simplu pornesti muzica si conduci. Noi am incercat cu "Sing for the moment - Aerosmith". Si a fost teribil. Foto a dormit.
La nivel de performante, Mazda6 poate sta dreapta in fata oricarei masini de familie. Sa ne intelegem, nu vorbim de vreun RX8, ci de un motor de 2 litri pe benzina, de 155 cp si 193 Nm. Cifrele n-o avantajeaza foarte tare, dar la volan lucrurile stau putin altfel. Nu vei simti ca trec 10 secunde pana la 100 km/h. Poti pleca primul de la semafor, poti pleca cu scartait de roti, poti face aproape orice. Motorul isi face treaba linistit, imperturbabil. E drept ca poti savura linistit o cafea pana sa atingi viteza maxima de 212 km/h, pentru ca iti va lua ceva timp, dar
pana in 160 km/h poti face orice depasire fara sa te rogi inainte. Directia, pe de alta parte, e un etalon in clasa ei. Insa iti vei face cateva cruci pe serpentine din cauza stalpului A. Nu stiu care a fost compromisul facut, dar nu vezi mai nimic in unghiuri de 30-40 de grade iar la un moment dat devine iritant.
La nivel de siguranta, nu avem ce comenta. 5 stele cu coronita la EuroNCAP. O lista de dotari pentru siguranta lunga cat o zi de post, printre care gasim sisteme de avertizare la schimbarea benzii de rulare, avertizor pentru centuri, airbaguri perdea, centuri pretensionate si lista continua cu diverse acronime dubioase.
Din punct de vedere al confortului, vei avea o sumedenie de sisteme care sa-ti faca viata mai usoara. Pe langa sistemul audio BOSE, deja mentionat, vei avea parte in acest nivel de echipare de
faruri bi-xenon auto adaptive si de hill lunch assist (un fel de om mititel, care iti tine masina pe loc cand vrei sa pleci din panta), dar si de o intreaga armata de senzori de parcare. Astfel ca, daca vreun tantar nefericit se hotaraste sa faca un popas pe un milimetru patrat din masina ta, vei fi imediat atentionat de piuituri si zgomote. Si nu, nu exagerez, chiar piuie la fiecare apropiere de obstacole mai mult sau mai putin periculoase. In aventura noastra am avut de infruntat inamici letali, precum un tufis parcat neregulamentar sau un prag ambitios de 10 cm inaltime, ce ameninta sa ne saboteze. Dar masina gandeste preventiv si te tine departe de pericole.
Vezi mai multe poze
Am lasat pentru final cel mai mare atu al Mazdei 6. Designul te va cuceri instantaneu si te va convinge s-o iei acasa. Si nu cu puppy-eyes, ci cu o tinuta zvelta ce inspira un aer sobru si totusi tanar, cu o caroserie ce inspira aerodinamica prin fiecare por. Chiar nu conteaza daca vezi o singura masina sau un parc intreg plin. Fiecare pare sa fie unica. Arata futurist, dar si conservator, o antiteza totala. Te astepti ca, odata oprita masina, din ea sa coboare 3 omuleti verzi, cu niste pistoale cu plasma, care sa colonizeze planeta.
Modelul 2.0 DISI TE Plus costa 25.542 Euro, pret DDP, la momentul efectuarii testului, fiind un nivel de echipare intermediar intre TE si GTA. Practic, Mazda6 sedan pleaca de la preturi de 21.990 in nivelul de echipare TE cu motor 1.8, putand ajunge la aproape 30.000 de euro in nivelul GTA TOP si motor de 2.5 litri.
Testul a fost realizat cu amabilitatea
BDT CARS
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook