In ultimii ani, cresterea preturilor combustibililor si aglomeratia urbana au generat solutii dintre cele mai ingenioase din partea producatorilor de autoturisme la nivel mondial. In celalalt taler al balantei stau confortul, siguranta si design-ul care sunt in egala masura importante. Cum a raspuns Kia la aceasta provocare? Raspunsul este simplu: prin Noul Rio, masina anului 2012 in Romania!
Inca de cand am pasit in showroom-ul Mit Motors de unde urma sa iau Noul Rio in test-drive, simteam ca voi avea de-a face cu "o vedeta". Ok, stiu ca noul Rio este pe piata de ceva vreme si ca design-ul si fisa tehnica il recomanda ca pe un concurent serios pentru clasa compacta, insa titlul de "Masina anului" m-a facut curios sa-l vad "ce stie"!
Prima impresie? Uitati de pozele de pe net, veniti intr-un showroom Kia si vedeti-o cu ochii vostri! Masina noastra era rosie, in 5 usi, colantata cu niste benzi albe ce ii accentuau linia dinamica, iar pe portiere statea scrisa distinctia "Masina anului 2012 in Romania", pentru acei ignoranti care nu-si dau seama din prima cu cine au de-a face si cauta cu privirea semnul marcii sau modelul insemnate pe caroserie. Ca urmare, nu am pierdut mult timp trecand in revista fisa tehnica si motorizarea oferita la test (1,1 DSL - 75 CP), ci m-am grabit sa fac cunostinta cu "vedeta" ce ma astepta in parcare, anticipand parca relatia de prietenie care ne va lega in cele cateva zile pe care urma sa le petrecem impreuna.
Trebuie spus de la inceput ca masina atrage privirile ca un magnet, lucru pe care l-am constatat atat pe drumurile patriei, unde participantii la trafic intorceau capul sau ne urmareau curiosi cand ii depaseam, dar si la stop unde pietonii ramaneau surprinsi de schimbarea culorii semaforului fiind cu ochii la Noul Rio. Nu stiu daca in cazul nostru aceasta "atentie" s-a datorat culorii rosu-aprins a masinii, colantarii acesteia cu alb sau inscriptiei "Masina anului", dar cu siguranta principalul merit il au accentele agresive date de forma farurilor si a grilei precum si liniile fluide ce sunt subliniate, spre exemplu, de montantii tratati cromatic diferit fata de culoarea caroseriei. Pe scurt o impresie placuta, un design cu personalitate, foarte bine rezolvat din punct de vedere estetic si functional si... am mai spus ca era rosie? :)
Interior
Contrar unor gresite preconceptii, interiorul nu mai repeta sabloanele clasice ale masinilor asiatice de la inceputul anilor 2000 sau anterior. Nu mai avem ceasul digital plasat in centrul consolei, spatiul de depozitare dintre prizele de aerisire, locul de montare a casetofonului sau butoanele rectangulare imprimate cu acelasi font alb cu majuscule. De fapt, Kia nu se mai incadreaza in aceasta categorie de ani buni, iar noul Rio chiar impresioneaza prin ceasurile cu un design dinamic, volanul in trei spite cu comenzile de computer de bord si multimedia, plus o consola centrala unitara, spatioasa si rezolvata simplu, pe principiul "less is more".
Doua minusuri. Unele plastice folosite puteau fi mai bune in aceasta zona, caci e pacat sa simti ca design-ul o ia inaintea materialelor. Al doilea minus il reprezinta un mic "sertar" rectangular amplasat in dreapta consolei centrale, a carui functiune nu am reusit sa o descoperim, insa care avea in plan frontal un loc de poza marcat ca atare (photo 52x52 mm). Pana ma apuc sa investighez pe net scopul acelui "sertaras" nu am putut sa nu-mi imaginez ce utile ar fi astfel de albume foto incastrate in bord pentru unii proprietari de Logan care isi tapeteaza cu iconite si cruciulite toata masina.
Revenind la confort, este de mentionat ca 4 oameni de peste 1,80 m pot "convietui" sute bune de kilometri in Kia Rio fara nicio plangere in ce priveste ergonomia sau spatiile de depozitare. Totul a fost conform cu asteptarile noastre, si am fost impresionati de materialele folosite in finisarea plafonului, usilor, precum si de tapiterie. Simplu, curat, bun gust!
Am lasat la sfarsit portbagajul, al carui volum de 288 litri este mai mult decat suficient pentru necesitatile unei masini din aceasta clasa, iar pentru nevoi exceptionale bancheta rabatabila modular iti poate oferi un volum suplimentar mai mult decat dublu.
Performante
Vorbeam in prefata despre fisa tehnica a noului Rio, pe care am trecut-o in revista la preluarea in test a masinii. Cifrele de performanta pentru o motorizare diesel de 1120 cmc sunt in general in media oferita de toti producatorii auto, insa doua valori se remarca in mod evident, reprezentand exceptia de la regula. Prima este reprezentata de consumul anuntat de 3,9 l/100 km in ciclu urban si 3,3 l/100 km extern cu o valoare medie de lista de 3,6 l/100 km. A doua cifra este 16,1 (secunde), reprezentand valoarea acceleratiei 0-100 Km/h.
E clar in cazul modelului testat, 1,1 DSL, ca atat motorul cat si cutia (in 6 viteze) au fost dimensionate spre a optimiza consumul si acest lucru il simti in doar 16 secunde - de cand pui piciorul pe pedala de acceleratie, sau mai bine zis de cand aceasta atinge podeaua, pana cand masina atinge "suta" la ora. Uneori simti ca motorul este subdimensionat sau subcalibrat fata de nevoia de "explozie" intr-o depasire, iar pe autostrada nu risti sa fii amendat pentru depasirea vitezei, din simplul motiv ca mai mult de 140-150 km/h nu prinzi fara a forta micul motor din dotare. Ok, acum pune-ti intrebarea: iti iei un Kia Rio diesel cu motor de 1,1 l pentru a "te trage" cu baietii pe Magheru sau pentru a te bucura de o masina frumoasa, ergonomica, ECONOMICA si premiata de toata presa auto din tara? Daca optezi pentru primul raspuns, singura ta sansa este sa te orientezi spre motorizarea de 1,4 GSL care iti aduce 110 "cai frumosi" - ce te duc la suta in circa 11 secunde - si nu se opresc pana la o viteza maxima de peste 180 km/h.
Revenind insa la motorizarea noastra economica, putem nota o premiera in ce priveste consumul inregistrat in teste de revista AutoSpot, acesta fiind usor sub 5% in afara si circa 6% urban, valori foarte bune in conditiile specifice de test, in care nu am menajat masina precum soferii de duminica. Pentru a va face o idee, este relevant faptul ca am reusit cu un singur plin sa facem traseul Bucuresti-Brasov-Sibiu si retur, adica circa 700 km.
Pret
In final, avantajul suprem care poate inclina balanta spre titlul de masina anului este pretul noului Rio, de 11.578 euro pentru modelul testat (TVA si toate taxele incluse). Daca cifra asta nu spune multe in sine, e bine de mentionat ca majoritatea concurentilor directi din clasa compacta si medie costa cu minim 20% mai mult, in timp ce ofera din multe puncte de vedere mult mai putin. Pana la urma insa, decizia finala este subiectiva si emotionala, nu rationala, de aceea recomandarea noastra este sa vedeti personal noul Kia Rio, sa-l conduceti si sa experimentati propriile reactii!
Eu unul m-am lasat cucerit de personalitatea noului Rio iar drumul facut cu ocazia acestui test imi va ramane mereu in colectia de amintiri placute traite pe patru roti!
+ design exterior inspirat si foarte original, lucru rar intalnit in industria auto din prezent
+ consum in conditiile de test de 5% extern si 6% in oras
+ pret de lista de 11.500 euro pentru modelul testat, si de circa 10.000 euro pentru motorizarea 1,2 GSL
AutoSpot nu apreciaza:
- led alb plafon pentru iluminare schimbator, ce putea fi mai discret
- rezolvare neinspirata a zonei "photo-box" din consola centrala
- consum mediu in test cu 30-40% mai mare decat cel anuntat, dar aflat totusi peste asteptarile noastre
Ca tot ne bucuram noi astazi de un inceput de primavara, iata ca prevestitorii acesteia sosesc inaintea ei – eu o asteptam de cand s-a lansat versiunea coupe – in [ continuare ... ]
L-am tot vazut, in poze, pe internet, in desene si concepte. Am auzit de el, dar nu l-am vazut in “carne si oase”. Iata ca, in sfarsit conceptul electric al [ continuare ... ]
Noua SKODA Rapid se lanseaza in Romania cu un pret de intrare de 11.990 Euro (TVA inclus). Primul automobil SKODA care se inscrie in noua linie de design a marcii va [ continuare ... ]
Desi compania se scalda in ape nu prea calde din punct de vedere financiar, Peugeot nu se lasa si pregateste noutati pentru Salonul Auto de la Paris, ce va lua startul in [ continuare ... ]
McLaren si-a anuntat prezenta in cadrul Salonului Auto de la Paris, aducand dupa el un nou model in palmaresul companiei britanice.
Detaliile sunt zero, singurul [ continuare ... ]
Suedezii de la Volvo planuiesc sa detroneze reginele BMW M3 si Mercedes C63 AMG din topul masinilor de inalta performanta care nu costa cat o casa de vacanta la Monaco. [ continuare ... ]
McLaren. P1. Am vazut-o in premiera la Paris, am fost acolo cand valul i-a cazut de pe fata, cand si-a deschis ochii si ne-a zambit, unei sali pline ochi de jurnalisti [ continuare ... ]
Dodge a lansat oficial productia noului Viper SRT, care insa se incapataneaza sa sara peste piata Europeana. Da, exact, s-a indragostit atat de tare de continentul [ continuare ... ]
Va amintiti ca vi l-am prezentat saptamana trecuta sub forma unui teaser - McLaren P1 se lasa vazut, cu fix o saptamana inainte de lansarea oficiala, in cadrul Salonului [ continuare ... ]
SFATUL ZILEI:
Daca simti un miros urat in masina apeleaza la serviciul de igienizare a instalatiei de aer conditionat auto! Preturi de la 49 lei / masina!
Cine a zis ca Fiat 500 e jucarie doar de fete? Cred ca intocmai contrar credintei populare, Fiat a facut tot posibilul sa demonstreze ca poporul se inseala... amarnic. [ continuare ... ]
Cui nu ii place un crossover? Este mai practic decat un sedan, dar mai mic decat un SUV. Poti indesa o gramada de chestii in el, dar nu ai nevoie de inca doi prieteni [ continuare ... ]
Nemtii de la Sport Auto au pus mana pe editia limitata Audi A1 Quattro si si-au facut de cap cu ea. Si nu oricum, ci la 257 km/h...
Limitat la doar 333 de exemplare, [ continuare ... ]