Acum vreun an, cu ocazia Salonului de la Los Angeles, Volkswagen dezvaluia un concept dinamic si agresiv numit Tiguan. Multi s-au intrebat la vremea aceea ce ar putea sa reuseasca producatorul german prin acest model. Intr-adevar, Volkswagen nu era acoperit pe zona SUV-urilor compacte, iar concurenta modelelor vechi pe piata provenite din Japonia/Coreea sau a europenelor BMW X3 si Outlander facea sa para greu de recuperat acest start pierdut.
Prezentare generala
Volkswagen a facut prin Tiguan un pariu cu toti cei care au privit cu neincredere acest SUV compact, aducand argumente de tipul celui de mai sus. Mai mult, e un pariu pe care chiar vrea sa-l castige intrucat pare a fi reusit intr-un timp record sa scoata pe piata o masina ce exceleaza din toate punctele de vedere. Arata ca un Touareg dar are dimensiunile unui Golf Plus, e dotat cu motoarele de ultima generatie (Euro 4 Common Rail) TDI precum si cu cele TSI, avand un consum minim si performante deosebite, beneficiaza de calitati off-road remarcabile, toate la un pret incredibil. Cel putin asa ne asigura
fisa tehnica. Dar, fiind un mare amator de pariuri, n-am putut rezista provocarii de a testa minunea pe pielea mea.
Ca urmare, intr-o zi friguroasa de ianuarie, l-am rapit pe mult-laudatul Tiguan din linistea showroom-ului de la Porsche Bucuresti Vest 1 si l-am scos pe drumurile inzapezite din muntii Bucegi.
Design exterior / interior
Modelul pe care l-am avut la dispozitie a fost un Tiguan Track&Field, destinat unui rulaj preponderent off-road, lucru usor de remarcat din designul exterior al acestuia. Spoilerul fata vine cu o linie elansata, ce permite un unghi de atac de 28 grade, fata de 18 grade in cazul versiunilor gandite pentru oras. De fapt, vazut din fata, Tiguanul pare mult mai agresiv decat proportiile si dimensiunile caroseriei (4,4 m lungime / 1,8 m latime / 1,7 m inaltime) ii „permit“, urmarindu-se probabil impunerea subliminala a ideii de forta si putere urmand linia Touareg.
Daca la exterior Tiguan seamana in linii mari cu Touareg, interiorul are mai multe in comun cu Golf-ul Plus. Fara a fi impresionant, acesta pastreaza elementele familiare unui posesor de Volkswagen, totul fiind extrem de confortabil, ergonomic, usor si intuitiv de folosit. De fapt, desi plansa de bord este preluata de la Golf Plus, habitaclul generos si pozitia usor ridicata la volan din Tiguan dau dimensiunea unui spatiu ergonomic, reinventat. Consola centrala este dominata de ecranul sistemului de navigatie, touch-screen,care inglobeaza si comenzile sistemului audio, cu care m-am acomodat surprinzator de repede – eu nefiind un posesor de Volkswagen.
Schimbatorul are o cursa foarte scurta, iar pozitia mainii pe cotiera centrala permite o manevrare foarte usoara a acestuia. Si pentru ca am amintit de cotiera, atentia pentru spatiile de depozitare este remarcabila, eu numarand nu mai putin de 6 „box-uri“ si 6 spatii de pahare, ca sa nu amintesc si de „masutele“ amovibile de tipul celor din avion. Pentru ca nu puteau fi toate minunate, am fost dezamagit de dimensiunile relativ spartane ale portbagajului, valori obtinute din cauza liniei taiate a partii posterioare.
Motorizari / performante / dotari
Modelul testat este dotat cu propulsorul 2.0 TDI cu Common Rail si injectie directa, care dezvolta 140 CP, completat de o cutie de viteze in 6 trepte pe cat de exacta pe atat de bine etajata. Cu toate acestea, Tiguan nu a surprins prin performantele dinamice extraordinare, lucru explicabil de altfel prin dimensiunile si greutatea masinii (peste 1,5 tone).
Comportamentul la drum a fost insa excelent, motorul silentios, scaunele incalzite si climatizarea duala oferindu-ne garantia unei experiente placute la volan, lucru remarcabil mai ales in urma parasirii drumului national si intrarii pe drumurile inzapezite de munte. Aici am simtit tractiunea integrala permanenta 4MOTION, suspensia rigida si directia asistata electronic care impiedica transmiterea in volan a socurilor provenite de la trenul fata, concomitent cu mentinerea trasei impuse de sofer.
Foarte utila atat pe zapada cat si pe drumurile de munte a fost functia „off-road“, disponibila in standard, in versiunea Track&Field, care poate fi selectata de la un buton amplasat la baza consolei centrale, si care limiteaza electronic propulsorul la 2.800 rpm, dar si sistemele de asistare la coborare si urcare, blocarea diferentialului, toate putand fi activate printr-o simpla apasare de buton.
Un alt plus evidentiat de producatorul german, pe care insa nu am avut nici curiozitatea si nici curajul sa-l testam, este unghiul maxim de inclinare laterala pe care il poate suporta modelul german, acesta ajungand pana la 51 de grade.
Tot jucandu-ma cu Tiguan, incercand sa-l „prind“ cu ceva, s-a lasat inserarea si am fost nevoit sa pornesc la lumina farurilor adaptive (na, ca nu l-am prins nici aici!) catre Bucuresti. Un drum linistit, care mi-a dat ocazia sa reflectez la un pariu aproape pierdut... si tocmai cand credeam ca i-am gasit punctul slab, Tiguanul m-a dezarmat definitiv prin ultimul argument: pretul CIP, care incepe de la 20.702 Euro.
AUTO SPOT apreciaza:
+ propulsorul puternic si economic de ultima generatie
+ spatiile interioare de depozitare
+ comportament-ul off-road
+ pretul
AUTO SPOT nu apreciaza:
- designul comun, fara personalitate deosebita
- portbagajul relativ mic
- plansa de bord imprumutata de la Golf Plus.
Fisa tehnica Volkswagen Tiguan
Motorizare: 2.0 TDI Common Rail
Cilindree: 1.968 cm3
Carburant: Diesel
Putere max: 140/4.200 (CP/rpm)
Cuplu max: 320/1.750-2.500 (Nm/rpm)
Cutie de viteze: manuala 6 trepte
Volum portbagaj: 470-1.510 litri
Dimensiuni Lxlxh: 4.427 / 1.809 / 1.686 mm
Viteza maxima: 186 km/h
Consum: 9,4 / 7,2 / 5,9 l/100km
Pret model testat: 23.623 Euro+TVA
Vezi fotografiile facute de echipa AUTOspot cu Volkswagen Tiguan
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook